Att trycket sjunker är helt normalt. Jag vet dock inte hur mycket det skall sjunka. Slangen expanderar av trycket, då sjunker trycket. Ofta ingår det i tryckprovning att efter en stund sänka trycket. Då skall trycket öka av sig själv efter en stund när slangen återställer sin form.
 
P Plutus skrev:
Hur stor är läckan? Hur mycket fyller du på varje dag? Är det säkert att det fryser p.g.a.vätskebrist, finns det frysskydd i slangarna, minst -10, gärna -15? För att ta upp slangpaketet gör du följande. Koppla bort slangarna från värmepumpen, anslut dricksvatten i ena röret och det andra till 1-2 tomma bensinfat för att samla upp frysskyddet som är kvar. sluta när det bara kommer vatten, ta bort faten och börja fylla med tryckluft istället, slangarna kommer upp då de börjar flyta
Kan man inte sätta tryckluft direkt eller vad är fördelen med vatten? Kan frysskyddet återanvändas? Om inte vad gör man med vätskan?
Hur gör man om slangarna sitter fast?
 
Om du använder tryckluft direkt så måste du hantera innehållet under tiden slangen flyter upp ur hålet, inte omöjligt, men svårare. å andra sidan om du har en fryspunkt på -2 och det är sprit, så måste man ju inte ta hand om det. Att slangarna är "slut" tror jag inte på, det kan finnas en skada eller läcka, absolut, men inte att materialet i sig har åldrats. Sitter slangarna fast så har hålet rasat in och går inte att åtgärda, bara borra nytt
 
P Plutus skrev:
Om du använder tryckluft direkt så måste du hantera innehållet under tiden slangen flyter upp ur hålet, inte omöjligt, men svårare. å andra sidan om du har en fryspunkt på -2 och det är sprit, så måste man ju inte ta hand om det. Att slangarna är "slut" tror jag inte på, det kan finnas en skada eller läcka, absolut, men inte att materialet i sig har åldrats. Sitter slangarna fast så har hålet rasat in och går inte att åtgärda, bara borra nytt
Tack för svar.
Jag tänker att om man fixerar slangarna så borde de inte flyta upp. Jag tror precis som du att det kan finnas en skada på slangarna. Om det är en skada är det något man lagar? Känns ju säkrast att lägga nya eller vad säger expertisen?

Om slangarna sitter fast är det precis som du skriver bara att borra nytt. Men då är frågan vart man borrar. Hur nära det gamla hålet törs man borra? Om slangarna sitter fast törs man ju gissa på att orsaken är ras i hålet och hur undviker man det i borrhål nr 2?
 
Du kan fixera slangarna, men om hålet är 200 meter djupt så är trycket på den tomma slangen 20 bar i vändningen vilket förmodligen kommer att klämma ihop den, och om den inte kläms ihop är flytkraften typ 400kg. Så jag vidhåller att det är enklare att först ta vara på innehållet och sedan låta den flyta upp medans man blåser ur vattnet. Är slangarna bortkopplade vid värmepumpen eller vid brunnen? Att trycket sjunker från 4 till 2 bar säger inte så mycket, om det sjunker från 2 till 0 samtidigt som det bubblar i brunnen, då börjar jag tro på det. det behöver inte vara slangarna, det kan även sitta en koppling i odexröret där slangarna ansluter, om den har rört sig kan det vara otätt där.https://www.vvsbutiken.nu/product.html/dubbeladapter?category_id=1479
 
P Plutus skrev:
Du kan fixera slangarna, men om hålet är 200 meter djupt så är trycket på den tomma slangen 20 bar i vändningen vilket förmodligen kommer att klämma ihop den, och om den inte kläms ihop är flytkraften typ 400kg. Så jag vidhåller att det är enklare att först ta vara på innehållet och sedan låta den flyta upp medans man blåser ur vattnet. Är slangarna bortkopplade vid värmepumpen eller vid brunnen? Att trycket sjunker från 4 till 2 bar säger inte så mycket, om det sjunker från 2 till 0 samtidigt som det bubblar i brunnen, då börjar jag tro på det. det behöver inte vara slangarna, det kan även sitta en koppling i odexröret där slangarna ansluter, om den har rört sig kan det vara otätt där.[länk]

Nu har jag dragit upp slangarna, det gick

Vattennivån står väldigt lågt. Jag har inte lodat och kollat men helt uppenbart så var det låg nivå. Försökte fylla med vattenslangen men allt vatten ”försvann”…troligen sprickor och håligheter i berget.
När jag drar i nya kollektorslangar bör jag fylla med sand eller dylikt.

vad ska jag fylla med och vilken metod bör man använda vid fyllningen?
 
Innan du fyller vill du veta om det behövs, om hålet är grunt och grundvattnet är lågt kan det finnas en poäng att fylla med sand, men bara om värmepumpen blir för stor för hålet, och det vet du i senast i mars när temperaturen på köldbäraren är som lägst. Om det finns en rörelse på grundvattnet så kan ett kort hål fungera ändå, eftersom nytt varmt vatten tillförs hela tiden.
 
P Plutus skrev:
Innan du fyller vill du veta om det behövs, om hålet är grunt och grundvattnet är lågt kan det finnas en poäng att fylla med sand, men bara om värmepumpen blir för stor för hålet, och det vet du i senast i mars när temperaturen på köldbäraren är som lägst. Om det finns en rörelse på grundvattnet så kan ett kort hål fungera ändå, eftersom nytt varmt vatten tillförs hela tiden.
I ett försök att få mer flytkraft i slangarna så fyllde spolade jag vatten i hålet med trädgårdsslangen. Spolade i ca 3h, allt vatten bara försvann. Bor högt upp.
Tänkte loda och kolla vart vattennivån står.
Men menar du ändå att jag ska vänta till i mars?
 
När du kör igång värmepumpen kommer hålet att vara varmt och du får en KB-temp på kanske 2-4 gr. Om grundvattennivån är låg kommer temperaturen på KB sjunka, och om den går under ett par minusgrader kan inte hålet leverera värme som det är tänkt, om KB håller plusgrader även i mars då hålet har tappats på värme hela värmesäsongen behövs ingen sand i hålet eftersom det vatten som finns räcker för värmeöverföringen till slangarna. Det gör ingenting om hålet fryser, men den naturliga vattenrörelsen upphör och slutar bidra med värme, så helst inte, värmepumpen ger även något sämre verkningsgrad ju kallare KB blir
 
Nu är ny kollektorslang på plats.

Efter några timmars drift så larmar pumpen för "lågtryck" vilket kanske inte är så konstigt då jag antar att det är luft i systemet. Expansionskärlet är fyllt till hälften.
Hur gör man för att lufta en Thermia Calibra?
Kan man påtvinga cirkulation av köldbärarkretsen för att på så vis bli av med luft?
 
M Marbo skrev:
Jag bytte ut min bergvärmepump som efter 22 år hade gjort sitt.
1 månad efter att jag hade installerat en ny pump så larmar den för lågt gastryck.
Nu har jag konstaterat att slangen i borrhålet läcker.

Varför har skadan uppstått?
Finns det ett samband med den nya pumpen?
Kan den nya pumpen vara överdimensionerad och orsakat frysning och att slangen därmed gått sönder?
Hur ska jag gå vidare?

Borrhålet är 180m, sannolikt är det långt till vatten i hålet.
Gamla pumpen var en Nibe 7kW. Fick rådet att installera en Calibra 12 vilket jag gjorde.

Tacksam för lite vägledning
Men det borde ju din installatör fixa pronto
 
H
M Marbo skrev:
Nu är ny kollektorslang på plats.

Efter några timmars drift så larmar pumpen för "lågtryck" vilket kanske inte är så konstigt då jag antar att det är luft i systemet. Expansionskärlet är fyllt till hälften.
Hur gör man för att lufta en Thermia Calibra?
Kan man påtvinga cirkulation av köldbärarkretsen för att på så vis bli av med luft?
Du behöver en "spoltunna" delvis en kraftig pump som pumpar runt spriten i slangarna till borrhålet för att ut all luft från dina nya slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.