JoLi81 JoLi81 skrev:
Bara för att ingen sagt det än: Ubiquiti. Det är allt du behöver.
[länk]

Det kostar lite, man måste inte köpa alla delar, men om man går in i deras system och köper nätverk och allting så älskar man livet lite mer. Otroligt bra funktioner, överblick och kvalitet. Dessutom har de flesta PoE, Power over Ethernet, så det räcker med en sladd in, nätverk, så får den ström därigenom också.
Ska man ha ett "komplett" system för övervakning och nätverk är det svårt att komma under 20-25 kkr, om det ens går köpa deras grejer... Jag gillar ubiquiti och har deras AP + edgerouter redan, och har haft fingret på köpknappen länge för att utöka/uppgradera med Dreammachine och kameror men det har aldrig gått att köpa allt... Alltid nått som var restat...
 
Mac_attack
JoLi81 JoLi81 skrev:
Bara för att ingen sagt det än: Ubiquiti. Det är allt du behöver.
[länk]

Det kostar lite, man måste inte köpa alla delar, men om man går in i deras system och köper nätverk och allting så älskar man livet lite mer. Otroligt bra funktioner, överblick och kvalitet. Dessutom har de flesta PoE, Power over Ethernet, så det räcker med en sladd in, nätverk, så får den ström därigenom också.
Ser kanon ut. Men är inte Fort Knox direkt!
Systemet ser ut att kosta mer än ett antal inbrott här ;)
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Mycket nöjd, inga problem.
Hur fungerar den med rörelser av träd buskar etc.? Man vill ju inte ha ett pling varje gång det vajar lite i träden.
 
I InsidersUnited skrev:
Hur fungerar den med rörelser av träd buskar etc.? Man vill ju inte ha ett pling varje gång det vajar lite i träden.
Stor risk att det triggar rörelsedetektorn.
Det går att ange och programmera inom vilket område som rörelse ska detekteras.
Med abonnemang (IMOU) går det att få till AI-funktioner som analyserar bildinnehållet och kan avgöra om det är en människa i bilden.

https://www.imoulife.com/en/imouProtect
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Stor risk att det triggar rörelsedetektorn.
Det går att ange och programmera inom vilket område som rörelse ska detekteras.
De som har bildanalys kräver ju att det är något som ser ut som en person (djur, bil eller annat som känns igen) som rör sig. Mina kameror funkar faktiskt bra i det avseendet. Den KAN missa en person men reagerar sällan på att nåt rör sig i vinden.

Att man inte har kameror på tunnelbana/pendeltåg med AI/persondetektering är för mig ett mysterium. (eller har man det men rutinen fungerar dåligt) - det har ju varit incidenter med personer som hamnat på spåret som kunnat upptäckas direkt om man haft sådant system.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Stor risk att det triggar rörelsedetektorn.
Aha, har mycket träd och buskar. Mina rörelsevakter blinkar vilt som det är redan. Tack för ditt svar!
 
Kommer låta idiotiskt men varför kamera? Stoppar ju ingen tjuvarna bryr sig ju inte en då dom har ju redan sålt sakerna inann om polisen ens tar upp det
 
M maria01 skrev:
varför kamera
De flesta har nog redan larm som tar själva inbrottet. Jag skulle vilja ha en bild på den människan som norpade mina verktyg ur min pickup. Skulle jag se honom igen så skulle det ju bli en bra dag för mig, en lite mindre bra dag för någon annan.
 
M maria01 skrev:
Kommer låta idiotiskt men varför kamera? Stoppar ju ingen tjuvarna bryr sig ju inte en då dom har ju redan sålt sakerna inann om polisen ens tar upp det
Det beror på hur det ser ut i grannskapet med , om du bor på landet etc etc
Tar du ett villa område där få har övervakningskameror så undviker tjuvarna de hus som har det och plockar grannarna istället.
Om "alla" har det... då har det ingen avskräckande effekt längre.

Sen kan man vilja ha en vid ytterdörren tex. för att kunna se vem som kommer, släppa in hantverkare remote (om man har lås som klarar det dvs)

Lika så kan övervakningskameror som har tvåvägs kommunikation få en avskräckande effekt om man är borta och inbrott sker kan jag tänka mig. Borde inte vara så trevligt att få höra att nu du i vardagsrummet samt att nu är polisen på väg. Aningen stressfaktor. Kapa inbrottet kort om ifall husägaren har rätt.

Kan även vara bra ur försäkringssynvinkel då det är lättare att visa på vad som stals.
 
Är man borta kan man se om nån "rekar" och be en granne hålla uppsikt, kolla om de lagt nåt på trappan, förberett med stegar eller liknande.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
De flesta har nog redan larm som tar själva inbrottet. Jag skulle vilja ha en bild på den människan som norpade mina verktyg ur min pickup. Skulle jag se honom igen så skulle det ju bli en bra dag för mig, en lite mindre bra dag för någon annan.
Inte i Sverige då är det troligtvis du som får betala skadestånd till han och du som får en prick i registret Tyvär
 
M maria01 skrev:
Inte i Sverige då
Det är det värt. Nej seriöst så kommer jag gräva ner honom så det är lugnt.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Inte i Sverige då är det troligtvis du som får betala skadestånd till han och du som får en prick i registret Tyvär
Det beror ju på hur man går tillväga ;)
Du råkar snubbla och knuffa honom, sen då han ligger på marken och du ska hjälpa honom upp och tagit i hans hand så faller du på honom och skriker "AAAJ! Varför drar nu ned mig! Sluta göra mig illa. AaAJ! Släpp mig! " Osv .
Du blev helt enkelt överfallen! (han var den som fick ont)
 
M MrDizzy skrev:
Det beror på hur det ser ut i grannskapet med , om du bor på landet etc etc
Tar du ett villa område där få har övervakningskameror så undviker tjuvarna de hus som har det och plockar grannarna istället.
Om "alla" har det... då har det ingen avskräckande effekt längre.

Sen kan man vilja ha en vid ytterdörren tex. för att kunna se vem som kommer, släppa in hantverkare remote (om man har lås som klarar det dvs)

Lika så kan övervakningskameror som har tvåvägs kommunikation få en avskräckande effekt om man är borta och inbrott sker kan jag tänka mig. Borde inte vara så trevligt att få höra att nu du i vardagsrummet samt att nu är polisen på väg. Aningen stressfaktor. Kapa inbrottet kort om ifall husägaren har rätt.

Kan även vara bra ur försäkringssynvinkel då det är lättare att visa på vad som stals.
Jag ser det helt anurlunda att folk som har larm och kamera är dom som har nåt att av värde

vill man skydda sig så finns det bara en lösning köp en riktig hund istället mina päron bor i Stockholm i villa och dom flesta grannar har haft inbrott till och mer en gång på ett år men skillnaden mellan mina päron och grannarna är dom har en riktig hund som ingen tjuv skulle våga att ens gå nära
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Det beror ju på hur man går tillväga ;)
Du råkar snubbla och knuffa honom, sen då han ligger på marken och du ska hjälpa honom upp och tagit i hans hand så faller du på honom och skriker "AAAJ! Varför drar nu ned mig! Sluta göra mig illa. AaAJ! Släpp mig! " Osv .
Du blev helt enkelt överfallen! (han var den som fick ont)
Självförsvars lag har inte i Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.