Vi har en gammal timmerstuga från 1700-talet som enbart används på sommaren. Huset flyttades i slutet på 60-talet, och när det byggdes upp igen sattes tretex direkt mot stockarna på insidan, och därefter tapet.

Sedan många år har vi problem med fladdermöss mellan timmer och tretex, samt i taket. Att täta utifrån känns som en omöjlig uppgift eftersom det inte går att hitta alla springor där de kommer in - potentiellt är det ju mellan varje stockvarv runt de tre sidor där vi vet att vi har fladdermöss.

En tanke jag haft är att riva tretexen och frilägga timmerstockarna. Därefter näta hela insidan direkt mot stocken, och sedan bygga upp ny innervägg - eventuellt direkt med panel. Huset är ouppvärmt vintertid och används endast juni-augusti.

Är det en genomförbar idé? Om så, vilken typ av nät ska användas? Tänkte mig också att i de största springorna trycka in nytt lin för att minska vinddraget (dock inget vi lider av idag). Ska jag lägga på vindpapp när jag ändå är i farten?

Tacksam för synpunkter.

/alacs
 
Du skriver ju visserligen inte vad det är för problem ni har (många av oss är ju väldigt förtjusta i "våra" fladdermöss...) men du kanske har så många att det blir luktproblem?

Hur du ska gå tillväga vet jag tyvärr inte, men är det en sommarkoloni du har så vet jag såpass som att den består av honor med ungar, och du kan inte göra några åtgärder under sommarsäsongen utan att skada/störa dom. Under vinterhalvåret däremot håller dom till på andra platser, övervintrar i någon jordkällare eller så, så då kan du jobba på ostört. Och utan att störa dina "sommargäster".
 
Hej Sara,

Jo, det är lukt och att de låter hela nätterna så vi får svårt att sova. Dessutom har vi de 3 senaste somrarna haft problem med sjuka (??) fladdermöss, både vuxna och ungar, som sitter på utsidan i "barnvänlig" höjd dagtid, kommer in i huset (hänt 5-6 gånger) samt ligger och dräller på våra gångstigar (2-3 gånger). Känns lite obehagligt med tanke på att vi har 3 nyfikna 4-5-åringar på landet.

Vad jag har förstått kan vi bara åtgärda 15 aug - 15 sept och 15 april - 1 juni (info från http://swenviro.naturvardsverket.se/index.php3?main=/dokument/natur/tips/fladderm/fladderm.htm ) och det är ju en kort period, men om det verkligen är en sommarkoloni vi har borde vi ju kunna fixa ända fram till juni.

Intressant med sommarkoloni; vi tror att våra gäster redan flyttat, eftersom det sedan 2 v tillbaks är tyst, och våra släktingar 300 m bort numer har "gäster".

/alacs
 
varför inte bygga lite holkar till de fridlysta fladdermössen
 
saturnus - 2 jättefina holkar byggdes förra vintern och sattes upp i april 2006, men inte tillstymelse till intresse. De är byggda enligt konstens alla regler, och uppsatta enligt instruktion.

/alacs
 
kul med holkarna, men det kan nog ta sin tid, förstår jag. Plockade fram bilden på min holk, den omålade, de båda andra är till fjärilarna, som precis som dina fladdermöss, inte hittat hem ännu............
fjrilsholkar.jpg
 
Vår fladdermusholk är precis som din, fast målad i falurött för att smälta in med huset. Trodde inte man borde måla, men en granne på landet målade sin, och där har de flyttat in.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.