Å här kommer en quickfix från mig:
1 Fixa elpriset
2 Fixa elpriset
3 Fixa elpriset
4 sänk räntejäveln då riksbanken visserligen kanske kan sänka inflationen något, men på bekostnad av folks arma plånböcker, bostadskrasch, urholkad köpkraft och företag som går omkull
 
  • Gilla
  • Haha
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Excel
S surfarn skrev:
Å här kommer en quickfix från mig:
1 Fixa elpriset
2 Fixa elpriset
3 Fixa elpriset
4 sänk räntejäveln då riksbanken visserligen kanske kan sänka inflationen något, men på bekostnad av folks arma plånböcker, bostadskrasch, urholkad köpkraft och företag som går omkull

1. Bygg ut kärnkraft, tar 10-15år
2. Se 1.
3. Se 1.
4 Ja men först ska vi genom ett djävla stålbad tack vare brist på kärnkraftverk som inte är en quick fix.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
1. Bygg ut kärnkraft, tar 10-15år
2. Se 1.
3. Se 1.
4 Ja men först ska vi genom ett djävla stålbad tack vare brist på kärnkraftverk som inte är en quick fix.
Varför skulle byggtiden behöva vara längre nu än när man byggde reaktor 3 i Oskarshamn?
 
Excel
F fribygg skrev:
Varför skulle byggtiden behöva vara längre nu än när man byggde reaktor 3 i Oskarshamn?
Därför att allt är så jävla krångligt nuförtiden plus en massa miljömuppar som överklagar precis allt för att sätta käppar i hjulen.

Tog ju 15 år för LKAB att söka tillstånd för ökad brytning, för att sedan få avslag pga petitesser. :cry::mad:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fideliox och 6 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Därför att allt är så jävla krångligt nuförtiden plus en massa miljömuppar som överklagar precis allt för att sätta käppar i hjulen.
Har inte vårt grannland Tyskland bestämt att man där kan klara av tillståndsprocesserna vad gäller gastransport/gas hamnar i efterskott? Vi borde kanske införa nått liknande vad gäller nya samhällsviktiga kraftverksbyggen...
 
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Detta är bra, vi har haft för billiga lån i detta landet och har ett matsvinn som är helt sjukt.
Nu får vi bita i det sura äpplet och leva lite snålare ett tag.
Efter oljekrisen på slutet på sjuttiotalet så fick vi bättre hus, nu kommer vi snåla med elen åka mindre onödigt med bilen och äta upp maten man köper, så inget kunde vara bättre för miljön. Miljöpartiet borde jubla då deras politik styr Sverige just nu utan att dom ens är vid makten.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
Veronica. och 8 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Detta är bra, vi har haft för billiga lån i detta landet och har ett matsvinn som är helt sjukt.
Nu får vi bita i det sura äpplet och leva lite snålare ett tag.
Efter oljekrisen på slutet på sjuttiotalet så fick vi bättre hus, nu kommer vi snåla med elen åka mindre onödigt med bilen och äta upp maten man köper, så inget kunde vara bättre för miljön. Miljöpartiet borde jubla då deras politik styr Sverige just nu utan att dom ens är vid makten.
Nej det är inte bra för Sverige har redan bland världens hårdaste regler för vår energikonsumtion. Till skillnad från de länder på kontinenten som nu får det lättare genom att de genom EU:s regelverk tillåts råna oss på våra energitillgångar.

De som drabbas är de som inte har råd med nybyggt och som får bo i äldre hus med sämre isolering. Det som hade vorit bra vore om förra regeringen hade dragit lätt i handbromsen under mandatperioden och till exempel trappat ned ränteavdragen, förbjudit spabad och elbilar och annan onödig konsumtion.

Kom ihåg att äldre hus oftast har de åtgärder som är rimliga redan gjorda. En villa på 70-talet drog 3-4 kubikmeter olja om året, dvs 30-40 MWh. Idag är den oftat på grund av tilläggsisolering, bytta fönster och bergvärme nere på 15000 kWh om året men detta räcker inte för att undvika att folk blir ruinerade.

Miljöpartister drömmer om att alla skall flytta in i en nybyggd lägenhet i en konkursmässig förening och därmed implicit att alla villor skall rivas, men detta är som vanligt får det partiet orealistiska drömmerier.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Å här kommer en quickfix från mig:
1 Fixa elpriset
2 Fixa elpriset
3 Fixa elpriset
4 sänk räntejäveln då riksbanken visserligen kanske kan sänka inflationen något, men på bekostnad av folks arma plånböcker, bostadskrasch, urholkad köpkraft och företag som går omkull
Jag har några tillägg:
Mellan 1&2: fixa bränslepriset
Mellan 2&3: fixa bränslepriset
Mellan 3&4: fixa bränslepriset

Alternativt så byter man ut "elpriset" mot "energipriset"
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Bara jag som tycker det låter i underkant? För oss ser det ut såhär: 3 barnsfamilj
+1200 kr i diesel
+2000 kr för maten
+1500 för elen
+900 huslån
+300 kr övriga lån
+1500 övrig inflation.(10% på övriga utgifter)


Utgiftsökningar på 7400 totalt och då har jag bara 400k i huslån och totala lån på 550.

En Stockholmare borde väl lägga på 5000 iallafall i räntor eller?

En annan har stått vid sidlinjen och tittat på med förskräckelse vad som hänt på bostadsmarknadens de senaste 10 åren. Riksbankens experiment med 0 ränta har gjort alla till "miljonärer". Nångång ska detta betalas och det gör det nu. Utländska investerare flyr Sverige pga våran extrema skuldsättning. Svenska folket är bland de mest skuldsatta i världen. Svenska valutan sjunker som en sten, sek har tappat mer än 50% emot dollarn sen finanskrisen
 
Redigerat:
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
N nezze skrev:
Bara jag som tycker det låter i underkant? För oss ser det ut såhär: 3 barnsfamilj
+1200 kr i diesel
+2000 kr för maten
+1500 för elen
+900 huslån
+300 kr övriga lån
+1500 övrig inflation.(10% på övriga utgifter)


7400 totalt. Och då har jag 400k i huslån och totala lån på 550.

En Stockholmare borde väl lägga på 5000 iallafall i räntor eller?
2000 kr i mat? Består maten av roadkill eller hur klarar du det?

Eller menar du att detta är bara fördyringen?
 
  • Haha
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
2000 kr i mat? Består maten av roadkill eller hur klarar du det?

Eller menar du att detta är bara fördyringen?
Bara ökningarna. Vi ligger på 10k i månaden på hushåll/mat
 
N nezze skrev:
Bara ökningarna. Vi ligger på 10k i månaden på hushåll/mat
OK, då fattar jag. Men brutala ökningar hittills och då väntas räntan gå upp än mer.
 
Excel
N nezze skrev:
Bara ökningarna. Vi ligger på 10k i månaden på hushåll/mat
Ät mer blodpudding.
 
Excel Excel skrev:
Ät mer blodpudding.
Ja det är sant. 9 kr för en bit såg jag på pekås
Excel Excel skrev:
Ät mer blodpudding.
A Anders_Nilsson skrev:
OK, då fattar jag. Men brutala ökningar hittills och då väntas räntan gå upp än mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.