Markränna med felmonterat vattenlås och sandfälla som hindrar avrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markrännans slut med anslutet rör i felriktat läge som hindrar avrinning på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Är det nån som med framgång monterat byggmax markränna med sandfälla/vattenlås? https://www.byggmax.se/vattenlås-och-sandfång-p311704

När anslutningröret montera enligt deras anvisning går inte vattenlåset att sätta i så som de föreslår eftersom det i sånna fall blir upp och ner. Det enda sätt det går att montera som medger att det går att ta lös och rensa är enligt bifogad bild. Men då blir ju avrinningen hindrad av en kant. Någon som kan berätta hur vi borde göra för det vore fint om det visar sig att det är jag och inte konstruktionen som är idiotisk…

Tack på förhand!
 
Samma fundering, har du löst de?
De enda jag kommer på är att öppna de större hålet i rännan, men då tätar inte vattenlåset så bra...
 
Vi satte det så som jag visade på bilden och sen har jag sågat lite i kanten som blev så att det i viss mån kan rinna ner. Men slutresultatet blev att det alltid står lite vatten i rännan…
 
H Hermelinus skrev:
Vi satte det så som jag visade på bilden och sen har jag sågat lite i kanten som blev så att det i viss mån kan rinna ner. Men slutresultatet blev att det alltid står lite vatten i rännan…
Tack! Får göra något liknande, bygger utebastu med platta på mark och rännan ska bara gå till stenkista, så gör inget om den inte blir helt tät
 
Jag skar ut med kniven och det blev så här:

Närbild på en svart plastbehållare med cirkulärt hål och ribbad insats, möjligtvis del av en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastdel i rund metallutskärning, möjligen laboratorieutrustning eller teknisk komponent, med skuggor och ljusreflektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastkonstruktion, leende form, industriell miljö, detaljbild, nitar och aluminiumprofiler synliga, otillräcklig kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta läge blir det inget vatten kvar i rännan.
Går att ta ut båda delarna uppåt om man behöver rensa eller spola rören.

//AA
 
  • Gilla
Hermelinus
  • Laddar…
S saiter skrev:
Jag skar ut med kniven och det blev så här:

[bild] [bild] [bild]
I detta läge blir det inget vatten kvar i rännan.
Går att ta ut båda delarna uppåt om man behöver rensa eller spola rören.

//AA
Gjorde nått liknande, ligger nu under pressening och snö så har ingen bild.
Kan däremot inte förstå hur detta vattenlås ska monteras så de blir helt tätt, ifall man ska koppla in mot ”riktig” avlopp, finns ingen packning eller något som tätar helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.