Semiproffset Thiger skrev:
Jag är medveten om att denna typ av system är ganska mycket dyrare än att smacka in en LvVp och flina.
Med en LVVP kommer flinet att upphöra ganska omgående vid ordentlig kyla eller strömavbrott. Även nattsömnen försämras av vetskapen om att du hade chansen att bygga ett drömsystem men inte gjorde det. :)

Mycket av kostnaden är det vattenburna systemet i huset som kommer att fungera i decennier och ge bra komfort överallt.
FTX-aggregat o rör kan installeras själv om man är lämpad för sånt.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ja, det kräver ett hemautomationssystem för att bli riktigt bra. Och en insats från dig. Men då kan man lägga in i princip vilka regler som helst för hur det ska styras.

Den "vanliga", dimensioneringen av värmeslingorna, pumpar, kamin acctank etc görs som vanligt.
Ja ett smart hem vore dumt att inte även tänka hela tanken kring. KNX är kanske att föredra i detta fall. Eller vill man bygga med ett mer öppet system?

martin43 martin43 skrev:
Med en LVVP kommer flinet att upphöra ganska omgående vid ordentlig kyla eller strömavbrott. Även nattsömnen försämras av vetskapen om att du hade chansen att bygga ett drömsystem men inte gjorde det. :)

Mycket av kostnaden är det vattenburna systemet i huset som kommer att fungera i decennier och ge bra komfort överallt.
FTX-aggregat o rör kan installeras själv om man är lämpad för sånt.
Så sant, och det är ju drömsystemet jag skulle vilja designa när jag isf ändå skulle bygga från grunden.
 
Semiproffset Thiger skrev:
Ja ett smart hem vore dumt att inte även tänka hela tanken kring. KNX är kanske att föredra i detta fall. Eller vill man bygga med ett mer öppet system?

Så sant, och det är ju drömsystemet jag skulle vilja designa när jag isf ändå skulle bygga från grunden.
KNX verksr vara dyrt, jobbigt och begränsat.
Jag använder ett öppet system. Det går att integrera i princip vad som helst, med olika protokoll och gränssnitt, även KNX.
 
Tomture61
När det gäller värmepumpar till en villa på 200 kvm så helt klart en bergvärmepump , kräver dock en stabil elförsörjning .
Vill man köra solceller utan uppkoppling till elnätet så måste energi lagras , batterier .
Men sen kommer November :D
Ventilation , helt klart FTX
Vill man hålla på med ved så är en vedpanna med acktankar det som gäller för en familj med två yrkesarbetande föräldrar .
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
K
Vi satsade på solvärme och rejäl ack-tank när vi byggde vårt hus för fem år sedan. Då kändes inte solceller så lönsamt. Vi har radiatorer i huset istället för att få ett snabbt system. I badrum, tvättstuga och hall har vi golvvärme för komfort. Stora fönster åt söder med bra skuggning (långa takutsprång) på sommaren ger värme inne på vintern och kyla på sommaren...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K
Tomture61 Tomture61 skrev:
När det gäller värmepumpar till en villa på 200 kvm så helt klart en bergvärmepump , kräver dock en stabil elförsörjning ...
Har man möjlighet tycker jag att jordvärme verkar vara mer effektivt än bergvärme, kräver dock att man har en åker eller tillgång till en sådan. Ofta kan man lägga betydligt längre slinga och jorden verkar ofta vara lite varmare..
 
Tomture61
K Kallebo skrev:
Har man möjlighet tycker jag att jordvärme verkar vara mer effektivt än bergvärme, kräver dock att man har en åker eller tillgång till en sådan. Ofta kan man lägga betydligt längre slinga och jorden verkar ofta vara lite varmare..
I södra Sverige är det mer vanligt med jordvärme , mellan/norra Sverige mer vanligt med bergvärme .
Men allt beror på hur långt ned till berggrund och storlek på tomt .
 
martin43 martin43 skrev:
nyttja plattans tröghet.
Golvvärme skall ALDRIG gjutas in i plattan!
Bygg enligt VillaVarms koncept så får du ett energisnålt och lättreglerat system.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vill man hålla på med ved så är en vedpanna med acktankar det som gäller för en familj med två yrkesarbetande föräldrar .
Eller så lagrar man värmen i sten eller tegel( trots att vatten är bättre) med en kakelugn har man ett enkelt 'idiotsäkert' värme magasin som fungerar utan el i decennier
Numera när byggkostnaden ofta är >20000kr/m2 blir ett pannrum dessutom en tung budgetpost om man vill ha utrymme, bra panna och rejäl acctank.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Golvvärme i plattan läcker lite mer värme ut jämfört med luftvärme eller radiatorer.

Bygg ett smart klimatskal med minimal area, dvs 2 planshus, vidbygg garaget om du ska ha ett med gångdörr till hallen. Extra "rum" runt entrén är bra. Och allmänt välisolerat och gärna markiser eller skärm över fönstren så det inte blir för varmt på sommaren.

På ett så stort hus är bergvärme med FTX och frikyla bra.
Kombinera det gärna med en kamin och vedspis.

Nilan Compact P2 GEO 9 är en vass multienhet som fixar allt

https://www.nilan.dk/produkter/vent...mt-brugsvand-og-rumopvarmning/compact-p2-geo9
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vattenburen golvvärme och luftvärmepump med hög verkningsgrad. Även golvvärme på övervåningen. Tätt förlagt för att minimera framledningstemperaturen så att pumpen jobbar med högt COP. Välisolerad platta på mark. FTX-ventilation.
35C i framledning vid -10C eller så...
Smart styrning av pumpen mot timpriset, nyttja plattans tröghet. Solceller och timspot för att betala elräkningen året runt.
Eller vill du ha nåt mer manuellt?
Vedeldat och enorma acktankar?
Välisolerat hus med 35º i framledning till golvvärmen?
Min erfarenhet är att det räcker med 25º i framledning om slingorna ligger på c-c 30cm i betongplattan i ett nybyggt välisolerat hus i Norrland.
 
Redigerat:
Tomture61
Tomture61 Tomture61 skrev:
Eller så bygger man grunden enligt detta koncept .
[länk]
Förklara fördelen med att värma en platta på x-ton.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När det gäller värmepumpar till en villa på 200 kvm så helt klart en bergvärmepump , kräver dock en stabil elförsörjning .
Vill man köra solceller utan uppkoppling till elnätet så måste energi lagras , batterier .
Men sen kommer November :D
Ventilation , helt klart FTX
Vill man hålla på med ved så är en vedpanna med acktankar det som gäller för en familj med två yrkesarbetande föräldrar .
Jag är inte säker på det.
Bergvärmepumpen har en stor fördel i mer konstant COP tack vare borrhålet, men om man inte har riktiga vintrar och dessutom välisolerat med FTX och ibland myseldar är det inte så säkert att bergvärmen ger bättre totalekonomi, inkl. installationen. Luft-vattenpumpen kommer ha bättre COP stora delar av året.
Speciellt om man optimerar värmesystemet för riktigt låg framledningstemp.
Sen beror det ju på. Kräver man 23C året runt även i garaget när det är vargavinter talar det för bergvärme. Funderar man på en pool är luft-vatten mycket bättre.
Storleken på huset är ju snarare en dimensioneringsfråga för pumpen?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L lat skrev:
Förklara fördelen med att värma en platta på x-ton.
"Ladda" plattan med relativt hög effekt på nätterna när elen är billigare och låt den stora betongmassan fungera som ackumulator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.