Hej! Jag fick idag reda på att jag vunnit budgivningen på ett hus. Huset är ett 95 kvadratmeter (+källare) stort tegelhus med lättbetongsstomme byggt 1953, och har höga radonhalter, senaste mätning är dock gjord 2006, men inga åtgärder är tagna efter det.

Jag planerar att installera FTX ventilation för att få ner radonhalten och samtidigt få bättre inomhusklimat och kanske spara några kWh/år. Jag planerar att sätta aggregatet och rören på kallvinden, och även gå ner genom en garderob till källaren. Jag har redan nu skissat lite på hur jag tror att jag vill ha det, men har även en bekant jag ska höra av mig till som jobbar med ventilation för lite tips.

Paralellt med detta projekt kommer andra mindre projekt pågå, men tänker att tråden främst kommer handla om FTX till en början. Då detta är mitt första hus och därmed mitt första renoveringsprojekt gör jag främst detta för att få tips på vägen, men tänker också att vissa kanske tycker det är underhållande att följa.

Är det någon som har några tips direkt som ni stött på? Tips på aggregat? (Ej roterande värmeväxlare pga radon, ska tåla att stå på kallvind)
Ska man ha 100 eller 125 rör till don? Ska jag dra 160 rör till källaren eller räcker det med 125?
Kombidon eller ej? Håltagning i tegelvägg, tips och råd?

Kanske blev lite rörigt men vi får se vad det blir av detta :rofl: Ritning över en våningsplan med markerade ventilationssystem i rött för tilluft och i blått för frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en husplan med markerade ledningar i rött och blått som visar vattenflödet från garderoben genom olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ingen expert men när vi hade besök av en ventilationstekniker så beklagade han sig på våra 125mm rör. Bättre flöde med 160 och mindre ljud.

Om det går att undvika placering av aggregatet på vinden så är det att rekommendera. Både pga kondens men också rent praktiskt då det är drygt att klänga på vinden för att byta filter. Å andra sidan så försvinner ljudet från övriga huset. Sen funderar jag på ditt problem med radon och om du skulle överväga ett frånluftdon till i källaren. Risken är annars att det undertryck som skapa av ett ftx flyttar luften till övervåningen. Men här kan nog andra hjälpa till bättre.
 
B Beemer1981 skrev:
Ingen expert men när vi hade besök av en ventilationstekniker så beklagade han sig på våra 125mm rör. Bättre flöde med 160 och mindre ljud.

Om det går att undvika placering av aggregatet på vinden så är det att rekommendera. Både pga kondens men också rent praktiskt då det är drygt att klänga på vinden för att byta filter. Å andra sidan så försvinner ljudet från övriga huset. Sen funderar jag på ditt problem med radon och om du skulle överväga ett frånluftdon till i källaren. Risken är annars att det undertryck som skapa av ett ftx flyttar luften till övervåningen. Men här kan nog andra hjälpa till bättre.
Alternativet är isåfall att ha aggregatet i källaren, men då blir det ju så långt till donen på övervåningen.. Angående frånluft i källaren tackar jag för input, man kanske borde ha ett tilluftsdon i ena änden på garaget och från i andra för att få ett flöde där..
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Bumpar min egen tråd lite, som det ser ut blir det att vänta till våren med installation då jag inte har lust att krypa runt på vinden i minusgrader, samt att det kan vara smart att vara lite ekonomisk denna vinter med elpriser och räntehöjningar ;)

Men jag tänker fortfarande förbereda lite och fortsätta läsa på. Det jag funderar på mest just nu är valet av aggregat. Det verkar väldigt begränsat med motströms/korsströmsvärmeväxlare på marknaden?!

Har till och med sett radonsaneringsfirmor sätta in system med roterande växlare, för mig känns det ju fel när man vill driva ut radon att ha ett naturligt "läckage" mellan till och frånluft, men det kanske är så marginellt att man ska strunta i den tanken?
 
Jag kryper hellre runt på vinden när det är kallt ute än varmt (vill ändå ha engångsdräkt och mask), du kommer bli varm ändå :)
 
  • Gilla
Motorbreath och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja fy fasen ja. En kallvind är ingen kallvind när solen ligger på. Min blir nästan 50 grader på sommaren. Bra som virkestork med öppna gavelluckor. På riktigt.
 
  • Gilla
Motorbreath
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag kryper hellre runt på vinden när det är kallt ute än varmt (vill ändå ha engångsdräkt och mask), du kommer bli varm ändå :)[/QU
sir_daniel sir_daniel skrev:
Jag kryper hellre runt på vinden när det är kallt ute än varmt (vill ändå ha engångsdräkt och mask), du kommer bli varm ändå :)
Må så vara, sommarjobbade en sommar som ventilationare där vi isolerade rör på en vind med plåttak i 25 grader och sol, det är nog än idag det värsta jag gjort arbetsmiljömässigt, så kanske drar igång tidig vår/sen vinter i alla fall, så man slipper isolering som kryper innanför skinnet i 40 graders värme...
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Är det markradon eller kommer det från byggmaterial?
 
S Srixon skrev:
Är det markradon eller kommer det från byggmaterial?
Det var ju idiotiskt av mig att inte skriva i trådstarten, det är från byggnadsmaterialet (blåbetong). Ska göra mätningar när jag får tillträde men 2006 när senaste mätningen är gjord låg nivån på 380 bq/m3 i sovrum.
 
Tips, införskaffa er en handhållen radonmätare, typ Airthings.
 
S Srixon skrev:
Tips, införskaffa er en handhållen radonmätare, typ Airthings.
Har faktiskt funderat på det då jag främst vill se skillnaden efter FTX, och då blir det i princip samma kostnad med en handhållen som att köpa två paket mätpuckar, då kan jag ju också mäta på fler platser och mäta fler gånger. Det jag funderar på är ju hur pålitliga de är? Enligt recensioner så verkar ju folk skapligt nöjda i alla fall.
 
Har Airthings och jag jämförde den med en långtidsmätning som jag utförde för nått år sedan.
Den stämde väldigt överens med långtidsmätning.
Dock om man ska flytta runt den och kolla enskilda rum så rekommenderar tillverkaren att man ska göra en kalibrering, tar ca 1 vecka, för att få stabilt mätvärde.
 
  • Gilla
Motorbreath
  • Laddar…
Någon som har någon erfarenhet av ftx-online? Letat som en dåre efter aggregat med mot/korsströmsväxlare och de verkar ju ha korsströms, till ett förmånligt pris dessutom.
Men är det något att ha?
FTX-aggregat DT 500F – FTX-Online Detta funderar jag på..
 
Nu sitter jag och funderar igen, huset har ju kamin, och jag har inte kikat närmare på det men jag misstänker ju att den tar sin förbränningsluft från rummet, och då kommer det ju ställa till det med trycket i huset när jag eldar. Smidigaste sättet att lösa separat luft till befintlig kamin?

Sen har jag också funderat på vattenbatteri, är det något att ha? Är just nu inne på Swegon Casa R5 eller Östberg Heru 160.
Funderar på varför priset skiljer så mycket dock, t.ex detta: https://www.luftbutiken.se/tillbeho...MIr5mH6KyX-wIV1EWRBR0y1w63EAQYAiABEgIAdvD_BwE

jämfört med detta: https://ventilationsexpressen.se/ft...MIvo7fpa2X-wIVFvuyCh23SAEPEAQYAiABEgJNt_D_BwE

Behövs det något extra spjäll eller så för att ha värmebatteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.