Tidigare fanns det 5cm glasull från 1960 med papp på bägge sidor. Ingen ångspärr/broms i huset. Huset är från 1930.
Nu renoverar vi andra våningen och har plastat ett rum och tänker ha ca 20cm glasull på vinden. Men det andra rummet är inte renoverat, dock ska den isoleras med. Funderade på cellulosa p.g.a hygroskopiska egenskaper. Ringde till en isoleringsfirma och byggaren rekommenderade att ändå ha ångbroms som man lägger på vinden för att även cellulosa kan blir mättad med fukt. Det jag tänker på är ju att inte lägga ängbroms över balkarna(balkarna är 10cm höga), utan bara imellan dem. Så att eventuell fukt inte stannar och kondenserar inne i balkarna. MEN, bygger jag på det viset, så kan jag väl lika väl lägga glasull där också istället för att åka och köpa cellulosa. Har mycket glasull över. Nackdelen är väl att jag inte få lägga ullen över själva balkar?
 
  • Handritad skiss av takstolar med markerade lager av mineralullisolering och ångspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eller ska man kanske låta ångbromsen ligga över balkarna också och då kan man isolera 12cm över vindbjälklag med? Slipper köldbryggor
 
Du ska ha plast. Eftersom du sänker temperaturen på vinden med mer isolering får du högre RF% där.
Och vi pratar konvektion nu i tak beydligt värre än diffusionen i väggar.
Och du kan lägga den uppe om du har 3/4 av isoleringen ovanpå plasten.
 
I Installation skrev:
Du ska ha plast. Eftersom du sänker temperaturen på vinden med mer isolering får du högre RF% där.
Och vi pratar konvektion nu i tak beydligt värre än diffusionen i väggar.
Och du kan lägga den uppe om du har 3/4 av isoleringen ovanpå plasten.
Då säger du alltså att man ska lägga plast på golvet på vinden och lägga glasull på plasten. Balkerna är 10cm höga. Då få jag antigen lägga 10cm ull imellan balkarna och platsbitar som skärs längs balkarna och skapar "badkar" som skyddar ullen från ångan underifrån.
Eller plasta balkarna ovanifrån också, men se till att ha minst 30 cm ull över dem. ( Som man säger att plasten ska vara som längst 1/3 in i isolerigskiktet närmast varma sidan. )
Blir lite svårt att ha hela 30cm extra..Men 12cm över balken hade kunnat funka bra, balken i sig är ju ändå inte ett bra isolermaterial. 10cm trä motsvarar säkert någon enstaka cm glasull.
 
  • Ou00f6isolerad vind med tru00e4bjul00e4lkar och plankgolv, sugestivt fou00f6r diskussion om isolering med plast och glasu00f6ll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snetis
  • Laddar…
Brädorna är alltså en del av innertaket jag ser här?
Då rullar dubut plasten och viker till den lite snyggt. Du kan fästa den med häftpistol mot brödorna och vika över balkarna. Långskarven ska du helst tejpa så det blir tätt.
sen e det bara att kasta på den isolering du vill ha. Skivor mellan balkarna eller bara på med lösull. Att du har ett tunnare skikt över balkarna är skitsamma. Kommer inte att påverkar nämnvärt
 
  • Gilla
Kbygg
  • Laddar…
I Installation skrev:
Brädorna är alltså en del av innertaket jag ser här?
Då rullar dubut plasten och viker till den lite snyggt. Du kan fästa den med häftpistol mot brödorna och vika över balkarna. Långskarven ska du helst tejpa så det blir tätt.
sen e det bara att kasta på den isolering du vill ha. Skivor mellan balkarna eller bara på med lösull. Att du har ett tunnare skikt över balkarna är skitsamma. Kommer inte att påverkar nämnvärt
Brädorna/golvet är råspont som är en del av innertak. På råsponten sitter läkt och takpanel.
Är det någon fördel att kanske ha ångbroms istället för plast? Tänker att plast och gamla hus är nog inte bästa vänner.
 
Plast. Det ska va tätt! Och gamla hus är otäta och rätt oisolerade. Då är det ok utan plast. Men om du isolerar så blir det helt nya temperaturförhållanden på vinden. Då behövs plast.
 
Här hittar du en guide från energimyndigheten. Vi har precis lagt in plast och gjort enl. guiden nedan, dvs endast plast mellan balkarna. Plasten sattes dit med lister.

https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=109685

När vi tänkt att spruta in lösull så hade vi tänkt att ha lösull en bit över balkarna - som i filmen nedan. Dvs i "badkaret" där vi har plast och även ovanför balkarna så att det blir ett jämnt laget. Rätt eller fel?

 
  • Illustration av två alternativ för isolering mellan takbjälkar med ångspärr och lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G goldfish1977 skrev:
Här hittar du en guide från energimyndigheten. Vi har precis lagt in plast och gjort enl. guiden nedan, dvs endast plast mellan balkarna. Plasten sattes dit med lister.

[länk]

När vi tänkt att spruta in lösull så hade vi tänkt att ha lösull en bit över balkarna - som i filmen nedan. Dvs i "badkaret" där vi har plast och även ovanför balkarna så att det blir ett jämnt laget. Rätt eller fel?

[media]
Tråkigt att man får köldbryggor där via balkarna.
 
K Kbygg skrev:
Tråkigt att man får köldbryggor där via balkarna.
Menar du att det skulle vara bättre att plasta in även balkarna eller hur tänker du (om man tänkt att lägga isolering över balkarna? Eller hur bör man göra?
 
Jag står framför samma dilemma. Har inte bestämd mig än. Eventuellt lägger man plast över balken och gott med isolering över balken. Så att daggpunkten är över balken. Men då få man göra inspektion då och då och se till att verkligen ingen kondens och mögel kommer. Annars låter man balken andas.
I vilket fall som så ska man defenitivt inte kombinera plast över balkar och ingen isolering över balken, då kommer det definitivt bli kondens där.
 
I Installation skrev:
Plast. Det ska va tätt! Och gamla hus är otäta och rätt oisolerade. Då är det ok utan plast. Men om du isolerar så blir det helt nya temperaturförhållanden på vinden. Då behövs plast.
Kort och tydligt och helt korrekt!
 
B Boende45 skrev:
Kort och tydligt och helt korrekt!
B Boende45 skrev:
Kort och tydligt och helt korrekt!
Du tycker alltså också att man ska plasta balkarna och lägga isolering över. Energimyndighetens varning att inte göra så ar felaktig enligt dig eller? Har jag förstått dig rätt?
 
K Kbygg skrev:
Du tycker alltså också att man ska plasta balkarna och lägga isolering över. Energimyndighetens varning att inte göra så ar felaktig enligt dig eller? Har jag förstått dig rätt?
Antingen åldersbeständig plast och mineralull eller ångbroms och cellulosaisolering som kan buffra fukt. För åldersbeständig plast gäller att det måste vara helt tätt.

Det innebär dock inte att man kan applicera ny isolering i för hög tjocklek som helst. Vindsutrymmet kommer att bli kallare och RF öka vilket gör att daggpunkten kan uppstå vilket i sådan fall på sikt ger fuktskador. En försiktig tilläggsisolering på ca 100-200 mm om befintlig isolering är t ex 100 mm kan vara lämpligt så att viss värme fortfarande läcker upp och torkar ut.

Efter en tilläggsisolering bör man dessutom kontrollera och bevaka förhållandena på vinden minst 2ggr per år. Även ventilation av utrymmet, vid nock och takfot, påverkar riskerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.