Mac_attack
Hej!

Har varit en del inbrott det senaste..

Någon här med tips på en bra utomhuskamera? Gärna batteridriven och med siren-funktion, billig drift är en klar bonus (ej dyr cloud).

Funderar lite på att slå till på Google Nest Cam alternativt det billigare alternativet Ring stick up cam. Någon här med erfarenhet av någon av dem?

Tanken är att placera utomhus vid ytterdörr och altan. Tack på förhand!
 
  • Gilla
Bo i Kba och 3 till
  • Laddar…
Mac_attack
E etompau skrev:
Monterade en Imou "Bullet" för drygt ett år sedan i carporten. Mycket nöjd, inga problem. Dock matar vi den via adapter och kabel in i förrådet.
Inspelning på SD-kort. Molnlagring finns att beställa.
[länk]

Dom har även en typ med inbyggd siren.

[länk]

Tack för tipset!
Ska kika på om kabel kan fungera för oss.

Kan man följa kameran live i mobilen? Förlorar man allt om de tar med sig kameran eller förstör SD-Kortet? Vet du vad molnlösningen kostar?
 
Mac_attack Mult skrev:
Hej!

Har varit en del inbrott det senaste..

Någon här med tips på en bra utomhuskamera? Gärna batteridriven och med siren-funktion, billig drift är en klar bonus (ej dyr cloud).

Funderar lite på att slå till på Google Nest Cam alternativt det billigare alternativet Ring stick up cam. Någon här med erfarenhet av någon av dem?

Tanken är att placera utomhus vid ytterdörr och altan. Tack på förhand!
H ar du belysning på garaget redan? Annars upp med en stark lampa med rörelsesensor
 
Mac_attack
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
H ar du belysning på garaget redan? Annars upp med en stark lampa med rörelsesensor
I vårt fall är det inte till garaget utan själva radhuset. Det är hyfsat stark belysning på framsidan, vi har även belysning på altanen.

Men det här verkar inte ha hindrat tjuvarna för att ta sig in hos en granne och inbrottsförsök hos en annan, både gångerna via köksfönster.

Nu funderar jag på att ställa kameror inomhus i just köksfönster och altanfönster, och kanske koppla smart mot plejd så att lampor tänds i intilliggande rum när någon går nära
 
  • Gilla
Isbiten7
  • Laddar…
Mac_attack Mult skrev:
I vårt fall är det inte till garaget utan själva radhuset. Det är hyfsat stark belysning på framsidan, vi har även belysning på altanen.

Men det här verkar inte ha hindrat tjuvarna för att ta sig in hos en granne och inbrottsförsök hos en annan, både gångerna via köksfönster.

Nu funderar jag på att ställa kameror inomhus i just köksfönster och altanfönster, och kanske koppla smart mot plejd så att lampor tänds i intilliggande rum när någon går nära
Bra,ljus och ljud skrämmer nog mer än kameror som får svårt att stoppa eller identifiera
 
Mac_attack Mult skrev:
Tack för tipset!
Ska kika på om kabel kan fungera för oss.

Kan man följa kameran live i mobilen? Förlorar man allt om de tar med sig kameran eller förstör SD-Kortet? Vet du vad molnlösningen kostar?
Svar ja. Dom har en app som fixar detta. Utan molnlagring så ryker allt inspelat material om kameran eller kortet förstörs.

Pris för deras tjänst verkar ligga på 30kr/månad/kamera för Basic, ", plus-tjänst" 70 kr/månad/kamera.
 
  • Gilla
Jaafar och 1 till
  • Laddar…
Mac_attack Mult skrev:
Hej!

Har varit en del inbrott det senaste..

Någon här med tips på en bra utomhuskamera? Gärna batteridriven och med siren-funktion, billig drift är en klar bonus (ej dyr cloud).

Funderar lite på att slå till på Google Nest Cam alternativt det billigare alternativet Ring stick up cam. Någon här med erfarenhet av någon av dem?

Tanken är att placera utomhus vid ytterdörr och altan. Tack på förhand!
TP-Link Tapo tycker jag funkar bra. Har lampa och ljud. Molnlagring finns, men ej ett måste. Finns på t.ex. kjell.com
 
  • Gilla
Ahnders och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Zachtionman och 4 till
  • Laddar…
Använder Arlo, är supernöjd.
 
  • Gilla
Specialbrew och 3 till
  • Laddar…
Hej. Använder oxå Arlo pro runt hela huset med molnlagring. Kostar från 29kr och upp till 149 kr har jag för mig. Men då har man även en viss garanti det första året. Finns att läsa om. Har stenkoll på vad som försiggår när man vaknar om någon person rört sig på tomten eller djur. Kan även läsa av om det är paketleverans m.m
Rekommenderar starkt. Vi kör även alarm från Safeland som jag installerat själv. En engångskostnad och du sköter allt i mobilen. Magiskt bra alarm från Ukraina dessutom . Lycka till
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Haft Arlo Pro 2 sedan dom kom 2017/2018 nån gång. Inga problem alls och inget abonnemang.
En nackdel är att ir dioderna inte lyser upp så långt. Men har du belysning utomhus så gör det enorm skillnad. Ska du övervaka fram och baksida så sätt upp typ två kameror på varje sida så dom filmar varandra.
 
  • IR-övervakningskamera fångar en person på en uteplats med mosaikmönstrat golv på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Specialbrew
  • Laddar…
Mac_attack Mult skrev:
Hej!

Har varit en del inbrott det senaste..

Någon här med tips på en bra utomhuskamera? Gärna batteridriven och med siren-funktion, billig drift är en klar bonus (ej dyr cloud).

Funderar lite på att slå till på Google Nest Cam alternativt det billigare alternativet Ring stick up cam. Någon här med erfarenhet av någon av dem?

Tanken är att placera utomhus vid ytterdörr och altan. Tack på förhand!
Jag har 9st Ring stick-up cam battery runt huset. Funkar alldeles utmärkt. Har även 6st trådade inomhus. Det är aldrig en lögn om vem som började fighten bland barnen numer iaf :)

Har belysning (sensorstyrt) framför alla ingångar med dörr så om man kommer närmare än 6-9m från en dörr så lyser det upp. Kamerorna reagerar riktigt snabbt. Jag hinner aldrig mer än 1-2m inom ett synfält så påbörjas inspelning och notis kommer till mobilen. Notiser plingar till inom 1s. Alla kameror ut och inne korsar varandra så att enda stället att gömma sig är i badrum för att inte fastna på en kamera. Det enda som skulle kunna vara bättre är upplösningen. Jag kan inte läsa registreringsnummer 20m bort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Mac_attack
Forsyth Forsyth skrev:
Jag har 9st Ring stick-up cam battery runt huset. Funkar alldeles utmärkt. Har även 6st trådade inomhus. Det är aldrig en lögn om vem som började fighten bland barnen numer iaf :)
Kräver Ring stick up också en basstation eller kan de koppla upp mot nätverket utan?
 
Mac_attack Mult skrev:
Kräver Ring stick up också en basstation eller kan de koppla upp mot nätverket utan?
De funkar utan så länge de har wifi och alltså ingen basstation. Jag har UPS till router och fiberbox för att undvika att Internet blir den felande länken som är enkel att slå ut. Det går inte att komma åt säkringsskåpet utan att fastna på kamera iaf så man kan ge sig själv en chans att ringa grannarna (f.d chef för polisens insatsstyrka). Värt att tänka på är att köpa ett par extra batterier. Jag har 3st extra till nio kameror och att byta batteri tar 15-20s så det är ytterst smidigt på vintern och -25 att det går snabbt och man har alltid tillgång till batteri. Ska vi bara borta länge så ser jag alltid till att alla kameror har batterier som bytts inom 2 dagar innan avfärd. Var borta över 5v i sträck i somras och ingen kamera fick slut batteri innan jag kom hem. Den kamera som tar slut fortast är alltid Ring Doorbell Plus (v3) då man har alla kvarterets barn som hänger hos oss jämt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.