Hej! Behöver lite råd angående min källare. Har sökt men inte hittat riktigt det jag behöver. Om det finns någon annan lämplig tråd kan ni väl hänvisa...

I alla fall. Jag har påbörjat en renovering av vår källare i ett tegelhus från 60-talet. Hen som bodde här innan oss har gjort omfattande renoveringar och så även i källaren. Tyvärr lite tveksamt i utförandet. Det har legat platonmatta med foam och laminatgolv, med limmade trälister. Jag har tagit bort så gott som allt organiskt material förutom dörrkarmen och tröskel. Tanken är att vi ska ha heltäckningsmatta så småningom.

När jag har rev bort listerna som var limmade så lossnade rätt så mycket färg och även en del puts som ni kan se på vissa av bilderna.

Jag har för avsikt att åtgärda detta och det är här jag behöver råd. Jag har börjat skrapa och knacka bort löst puts och på ett ställe har det varit väldigt poröst. Väggarna är uppbyggda av någon slags sten med fog mellan.

- Hur mycket puts behöver jag ta bort? Hur vet jag när det "räcker".

- Räcker det att jag använder putsbruk c? Kan jag måla direkt på putsen sen? Det är silikatfärg i hela källaren som i övrigt ser bra ut.

- På två ställen är det hål som är några centimeter djupa. Mellan stenblocken. Använder jag samma bruk här? Hur får jag in bruket på djupet? Finns det någon annan produkt jag ska använda mig av här?

- Där det endast är färgsläpp efter att jag tagit bort listerna, kan jag måla direkt på putsen om den känns bra?

Ska väl tillägga att det finns ingen anledning att tro att det finns något fuktproblem. Dränering skedde 2017.

Skadad vit vägg där puts fallit av nära golv och blottlagt underliggande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongvägg med avskalat område och hål nära taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat golv där betong är synligt under avskalad yta vid väggkanten ovanpå grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20220918_153823.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad vägg med flagande färg och spricka vid dörrpostens hörn på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
All lös färg som spjälkar ut från väggen måste skrapas bort med spackel eller dylikt, tills du möter motstånd.
Det som sitter kvar måste vara hårt, sen måste man ju inte ta i så man svimmar =).
Dom 2 nedersta bilderna borde du kunna köra med 1mm c bruk.
Resten med 3mm c bruk, kanske lite 1 mm i skarvarna för att få ihop det.
Den färg som är på bilderna ser inte ut som silikatfärg, men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N neo11 skrev:
All lös färg som spjälkar ut från väggen måste skrapas bort med spackel eller dylikt, tills du möter motstånd.
Det som sitter kvar måste vara hårt, sen måste man ju inte ta i så man svimmar =).
Dom 2 nedersta bilderna borde du kunna köra med 1mm c bruk.
Resten med 3mm c bruk, kanske lite 1 mm i skarvarna för att få ihop det.
Den färg som är på bilderna ser inte ut som silikatfärg, men jag kan ha fel.

I så fall ljög säljaren oss rakt upp i nyllet. Hela källaren ska vara målad med silikatfärg. Något jag kan titta närmare på för att undersöka?

Tack för råd i övrigt. Hur får jag in bruket i de djupaste hålen? Behöver det tränga in hela vägen?
 
N
Slå in bruket, men blir det lite luft så dör nog ingen.
Ser ut som det mesta är plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.