Hej alla!

Jag står inför en utbyggnad jag vill bygga i sten. Ca 100m2 i två plan + källare. Har tänkt mig Leca isolerblock men ser att många i kommunen valt att bygga med lättbetong (Ytong).

jag kommer självklar få input från de olika byggfirmorna jag begär in offerter ifrån men vill gärna få lite input här också.

Enormt tacksam för input gällande för- och nackdelar för respektive alternativ.

mvh
Mikael
 
N
Ytong behöver du ju inte isolera, dock lite beroende på tjocklek på sten och densitet.
Leca anser jag är bättre att putsa på, men tror att leca isoler ger sämre isolerförmåga.
Tror ytong är dyrare, och då även bruket sen på väggen.
Men ger det en bättre isolerförmåga, utan att förlora storlek invändigt.
Kan det vara värt det.
 
  • Gilla
Modemiss
  • Laddar…
Tack för input!
 
Leca isolerblock är oftast bättre i alla avseende förutom att det kräver mer arbete vid murandet( dvs att isoleringskärnan av ”cellplast” möter varandra i hörnorna, specialblock i fönster och dörrar, hårdare att dela för tillpassning.) vilket innebär att leca isolerblock (Weber) eller murblock exakt (finja) är bättre när det är klart. Ytong, H+H, siporex, bauroc, you name it går snabbare att mura med men slutprodukten blir lite sämre. Dock så är inte ytong mm en dålig produkt, det är fortfarande ett stenhus med mycket bra egenskaper.
Sen är det såklart så att jämför du ett väldigt brett ytongblock med ett smalare leca isolerblock, så kan u vädet för blocket matchas.
 
  • Gilla
Rawberry och 3 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!
 
N
Snickare k Snickare k skrev:
Leca isolerblock är oftast bättre i alla avseende förutom att det kräver mer arbete vid murandet( dvs att isoleringskärnan av ”cellplast” möter varandra i hörnorna, specialblock i fönster och dörrar, hårdare att dela för tillpassning.) vilket innebär att leca isolerblock (Weber) eller murblock exakt (finja) är bättre när det är klart. Ytong, H+H, siporex, bauroc, you name it går snabbare att mura med men slutprodukten blir lite sämre. Dock så är inte ytong mm en dålig produkt, det är fortfarande ett stenhus med mycket bra egenskaper.
Sen är det såklart så att jämför du ett väldigt brett ytongblock med ett smalare leca isolerblock, så kan u vädet för blocket matchas.
Modemiss Modemiss skrev:
Tack för input!
Jag ska inte säga att du har fel, men vill att du visar fakta på dina påståenden.
Då jag jag personligen inte anser att du har rätt.
Och sen att mura med dom blocken blir ju lite extra bökigt, då man måste ha så många extra pallar med block på bygget, som ofta är trångt. Och man kan lätt räkna fel på hörnsten etc som då sen ska returneras.
Och då kanske säljaren inte vill ta tillbaka stenen.
Tror nästan priset på murningen går upp med minst 30%.
Vad är skillnaden på priset på stenen?
 
Vilken fakta är det du söker? absolut är det fler olika pallar och olika block, det jag menar det är jobbigare vid själva arbetet med resultatet när det är färdigt är bättre.
oftast är Lecablock (isolerblock) dyrare. angående u värde osv så har båda finja och Weber bra statistik på sitt, hållfasthet, u värde osv. Jag vet att H+H har bra statistik på sin hemsidan också. Kolla där först, finns inte det du hittar där så kan du komma med de frågor du efterfrågar så ska jag ta fram det till dig
 
N
H+H Celblocket finns i olika densitet, 275 kg/m3, 375 kg/m3 och 535 kg/m3.
275 kg/m3 densitet på sten har man ju på ytterväggar.
535 kg/m3 densitet på sten är bra på bärande innerväggar om man inte vill ha ljud på andra sidan väggen.
https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...locket/produktdatablad-celblocket-535/?page=2
https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...locket/produktdatablad-celblocket-275/?page=2
Länka dom block du föreslår till TS med länk, och dess densitet och produktblad.

Hade det varit mitt hus hade jag limmat ytterväggarna med dessa sten
https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...locket/produktdatablad-celblocket-535/?page=2
Dock kanske 10-15 cm tjockare än dina sten?
Då vill man ju veta hur bra dom isolerar?
 
Redigerat:
Eftersom inte Leca blocken jobbar med densitet utan en kärna av isolering är det irrelevant. Det som är relevant är u värde samt då även hur mycket djup i dB de släpper igenom. det block som är närmast det du hänvisar till fast i motsvarande isolerblock i Leca finns här:
https://www.se.weber/files/se/2021-07/PDS-SE-Leca-Isoblock-2.0-35.pdf

De dämpar även djup till 40 dB men lite onödigt tjocka till innerväggar. Men även där finns det Leca block för ljus likt : https://www.finja.se/storage/ma/904...3AA48293710FDDD64C0168748/Ljudblock_PB_sv.pdf

som tar upp till 58 dB vilket är väldigt bra.
 
Cellblock - 500mm: u=0,16
Isoblock - 350mm: u= 0,13

//
 
  • Gilla
Snickare k
  • Laddar…
N
Snickare k Snickare k skrev:
Eftersom inte Leca blocken jobbar med densitet utan en kärna av isolering är det irrelevant. Det som är relevant är u värde samt då även hur mycket djup i dB de släpper igenom. det block som är närmast det du hänvisar till fast i motsvarande isolerblock i Leca finns här:
[länk]

De dämpar även djup till 40 dB men lite onödigt tjocka till innerväggar. Men även där finns det Leca block för ljus likt : [länk]

som tar upp till 58 dB vilket är väldigt bra.
På länken du bifoga så va densiteten 630, så det var bättre än H+H stenen.
Men dom jobbar ju inte med densitet?
Jag måste ju vara lite korkad som inte förstår u värdet i länken du skicka.
Vilken post av alla är u värdet, ser ingen eller så är jag blind.
Jag hoppas jag är blind :D.
Sen får du gärna utveckla detta med u värde/ densitet.
Så man lär sig något
 
N
J jonte0 skrev:
Cellblock - 500mm: u=0,16
Isoblock - 350mm: u= 0,13

//
Kom igen,
dom block jag förespråka var 365 mm, vartifrån kommer jämförelsen och med vilka block och vilka tillverkare?
Lägg fakta bakom!!!
 
Densitet har väl inget alls att göra med isolering. Tänk "bly vägg" - det blir nog ganska kallt rätt snabbt.

Jag tog mina u-värden från broshyrer. u-värde är det som gäller vad beträffar uppvärmningskostnad.

Vikt kan faktiskt spela in i form av värmelagringskapacitet / tröghet. - ett tungt hus räddade min kalkyl för att klara ett nybygge med en LV-VP.

//
 
J jonte0 skrev:
Densitet har väl inget alls att göra med isolering. Tänk "bly vägg" - det blir nog ganska kallt rätt snabbt.

Jag tog mina u-värden från broshyrer. u-värde är det som gäller vad beträffar uppvärmningskostnad.

Vikt kan faktiskt spela in i form av värmelagringskapacitet / tröghet. - ett tungt hus räddade min kalkyl för att klara ett nybygge med en LV-VP.

//
Tog dem helt enkelt från länken i inlägg #9 och

https://ipaper.ipapercms.dk/HH/HHSv...locket/produktdatablad-celblocket-275/?page=2

//
 
J jonte0 skrev:
Tog dem helt enkelt från länken i inlägg #9 och

[länk]

//
Textbild som visar "U-värde" följt av siffrorna "0,129 W/m²K", antagligen isoleringsförmåga för byggmaterial.

+

Datablad för "Celblocket", tjocklek, värmegenomgångskoefficient och höjd i millimeter för två produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.