Hej,

Hör ett ljud som porlande vatten i en av radiatorerna på övervåningen. Överallt jag läser bör jag testa att lufta radiator men ska först stänga av cirkulationspumpen. Behöver jag göra detta med en F730? Jag hittar inget i manualen hur man stänger av den.

Eller räcker det med att jag avluftar ventilerna i Värmepumpen? Hör även ett porlande ljud där.

Lite osäker hur jag gör men får försöka hitta någon instruktionsvideo.

Tack
 
F FM321 skrev:
Hej,

Hör ett ljud som porlande vatten i en av radiatorerna på övervåningen. Överallt jag läser bör jag testa att lufta radiator men ska först stänga av cirkulationspumpen. Behöver jag göra detta med en F730? Jag hittar inget i manualen hur man stänger av den.

Eller räcker det med att jag avluftar ventilerna i Värmepumpen? Hör även ett porlande ljud där.

Lite osäker hur jag gör men får försöka hitta någon instruktionsvideo.

Tack
Testa lufta utan stänga av och börja med radiatorn som ligger högsta punkten i huset.
 
V växelventil skrev:
Testa lufta utan stänga av och börja med radiatorn som ligger högsta punkten i huset.
Okej, så det är ingen risk det kommer luft in i hela systemet? Radiatorn i sovrummet är varm upptill men kall/ljummen nedtill. Känns mest rimligt att det är lutning som ska göras?
 
F FM321 skrev:
Okej, så det är ingen risk det kommer luft in i hela systemet? Radiatorn i sovrummet är varm upptill men kall/ljummen nedtill. Känns mest rimligt att det är lutning som ska göras?
Nejdå bara lufta på radiatorerna och i flera omgångar och skulle du fortfarande luft så då kanske du kan stänga av cirkulationspumpen om vanlig luftning inte räcker.

Ha lite koll om expansionskärlet tappar tryck när du luftar så behöver du fylla på systemet.
 
V växelventil skrev:
Nejdå bara lufta på radiatorerna och i flera omgångar och skulle du fortfarande luft så då kanske du kan stänga av cirkulationspumpen om vanlig luftning inte räcker.

Ha lite koll om expansionskärlet tappar tryck när du luftar så behöver du fylla på systemet.
Okej! Tack för tips.
Är cirkulationspumpen igång när kompressorn är status "från", dvs ingen värme/vatten körs? Då borde det vara extra "säkert" att lufta varje enskild radiator?
 
F FM321 skrev:
Okej! Tack för tips.
Är cirkulationspumpen igång när kompressorn är status "från", dvs ingen värme/vatten körs? Då borde det vara extra "säkert" att lufta varje enskild radiator?
Jo det är bara lufta.
 
V växelventil skrev:
Jo det är bara lufta.
Jag kanske kan ställa ytterliggare fråga till dig i samma område. Tänker jag behöver lufta även ventilerna som sitter inne i min Nibe genom att öppna dem och låta de vara så tills vatten strömmar kontirnueligt.

Vad jag förstår så behöver jag sedan fylla på med vatten i systemet så jag kommer upp i omkring 1.0bar i tryck.
Vattenlednigen som är öppen är väl den markerat med grön (ska alltid vara öppen om jag förstått rätt i manual) och sedan är det den röda jag tillfället öppnar tills trycket höjs och den fylls med vatten. Stämmer detta?
 
  • Diagram över värmeinstallation med markerade ventiler, en grön (QM11) och en röd (QM13).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsrör och ventiler inuti en Nibe-enhet med en röd och en grön markering samt en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid på den röda tills du ligger på ca 1,5 bar, stäng av pumpen på brytaren, vänta 10 minuter, sen luftar du igenom alla element (eller golvvärmeslingor). Luften tar sig ofta högst upp om pumpen får stå stilla en stund,
Sen luftar du tills du kommer ner på 1 bar. har du luft kvar, fyller du igen till 1,5 och luftar ner till en1 bar
 
DonPablo DonPablo skrev:
Vrid på den röda tills du ligger på ca 1,5 bar, stäng av pumpen på brytaren, vänta 10 minuter, sen luftar du igenom alla element (eller golvvärmeslingor). Luften tar sig ofta högst upp om pumpen får stå stilla en stund,
Sen luftar du tills du kommer ner på 1 bar. har du luft kvar, fyller du igen till 1,5 och luftar ner till en1 bar
Tack för utförligt svar! Har radiatorer ovanvåning och golvvärmeslingor nedervåningen.

Med att lufta golvvärmeslingorna, gör jag det via luftningen på F730 (3 nere, 1 uppe) eller luftar jag även vid "centralen" för golvvärmen som i mitt fall är under trappan? Se bilder.

Ber om ursäkt, jag är fortfarande väldigt ny på detta och försöker lära mig så gott jag kan. Uppskattar era svar mycket!
 
  • Golvvärmesystem med flera blå rör och termostatventiler, monterat under en trappa, inklusive en tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggning under trappan med cirkulationspump, termostatventiler och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmecentral med blå rör, manometrar och en svart pump monterade på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DonPablo DonPablo skrev:
Vrid på den röda tills du ligger på ca 1,5 bar, stäng av pumpen på brytaren, vänta 10 minuter, sen luftar du igenom alla element (eller golvvärmeslingor). Luften tar sig ofta högst upp om pumpen får stå stilla en stund,
Sen luftar du tills du kommer ner på 1 bar. har du luft kvar, fyller du igen till 1,5 och luftar ner till en1 bar
Hej igen, om du har tid över någon dag så skulle jag uppskatta svar på min fråga ovan. Du verkar kunna dina saker! :)
 
Ja lufta på golvvärmefördelarna, då får du ut luften ur slingorna på närmasta ställe. se bara till att fylla på emellanåt, så du inte tappar trycket helt-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.