Hejsan!

Jag blir inte riktigt klok på vad man ska ge sig in på. Vi har idag bestämt oss för en panna som man kan elda spannmål,ved pellets med. Fast jag vet inte vilken som är bäst? man vill ju att det ska gå så smidigt som möjligt fast att man behöver sota osv.. det vet jag ju redan. Vi har idag ett hus på 250kvadrat från 1960. Hur stor ack tank behöver man? vilken panna?

Vi va först inne på berg/jord värme. Nu är jag mer inne på ved och pellets, spannmål är ju också ett billigt alternativ då man nu kan ha en panna som man kan välja lite till å från med. De pannor jag hittar har olika egenskaper, vilken egenskap som passar mig bäst vet jag inte. Ni kanske har lite förslag.

Måste säga att detta forum är guld! för de(mig) som inte kan så mycket om "uppvärmning"!

Tacksam för många bra svar!
 
Ling har oxå en panna som går elda spannmål, pellets o ved med Clean Burn Trading AB - PelLING 27
Frågan är hur effektiv den är med vedeldning el man kanske snarare ska fråga dej hur mycket ved du ska elda??

Har du tänkt elda mest med ved o ha pellets/spannmål om du blir lat ibland så ska du sattsa på en riktig panna avsedd för ved, Annars kan du köra med t.ex en combifire med automatisk sotning o uraskning samt köpa till vedeldningslucka..
Den panna går även få med lucka i sidan för stoker..
Produkter

En annan brännare som jag tycker låter vettig om man ska elda med havre är ariterm farmjet http://www.ariterm.com/se/pdf_swe/ARIMAX_Farmjet_havrebr[a]nnare.pdf som är utrustad med eltändning vilket är bra framför allt på sommaren el om du eldar mot acktank..
Med den brännaren ihop med en combifire med auto sotning o uraskning samt en acktank på t.ex 1,5 m3 så kommer du nog bara att elda havre kan jag tänka mej då det inte blir direkt mer jobb än med pellets om du har ett 200 liters fat som asktunna.. Med en sån acktank som är väl isolerad kommer brännaren bara behöva starta ca 1 gång/dygn under uppvärmningssäsongen o 3-4 ggr/mån på sommaren om du kör för vv..

Om du eldar med havre av "prima" kvalite kostar det ca 30 öre/kWh men har du möjlighet att köpa sekunda så blir det ca halva priset.. :)

En brännare/panna som klarar att elda spannmål klarar oxå pellets av sämre kvalitet...

Vad har du för förbrukning idag??
 
Tänker du ved så räknar du ut acktanks storleken genom att ta kvadratmeterytan gånger 10-12. Alltså 250x10=2500 eller 250x12=3000. Så någon stans mellan 2500 och 3000 liter skall du ha minst. (Jag har 270 m3 och håller just på att installera acktankar på 4800 liter, lite extra alltså.)
 
När man beräknar sånt, räknar man boyta eller markyta? Jag har ett enplanshus med 125 m2 med källare under. Har jag då 125 eller 250 m2 enligt ovanstående formel?
 
FemTummar skrev:
När man beräknar sånt, räknar man boyta eller markyta? Jag har ett enplanshus med 125 m2 med källare under. Har jag då 125 eller 250 m2 enligt ovanstående formel?
Det är den uppvärmda ytan som räknas, Du har 250 m2 om källaren är uppvärmd..
 
Hej Jockes!

Ja vad man skall värma upp huset med så får man väl utgå från var och ens förutsättningar. Har man tillgång till egen skog eller billig ved så satsar man på vedpanna eller flis. Vill man ha det bekvämt så blir det antagligen en värmepump eller pellets.
Har man som jag egen åkermark eller har bra kontakter med en lantbrukare, ja då är spannmålseldning ett bra alternativ.

Jag har tidigare själv öppnat trådar om spannmålseldning. Men intresset är väl relativt svalt, åtminstone i detta forum. Verkar vara vedeldning som är det mest intressanta.

Jag har i alla fall bestämt mig nu och kommer i dagarna att beställa en TwinHeat ME20i http://www.twinheat.dk/me-stoker.htm

Finns mycket på marknaden, men jag vill precis som du kunna elda med fast bränsle då och då eftersom det på en gård alltid finns spillved över som är bättre att omvandla till värme än att bara elda upp ute i en tunna. Jag har också tittat på kvalitet, funktion, effektivitet samt hur lätt det är att komma åt och göra service. En stoker är också bra eftersom man kan elda annat än spannmål så som pellets etc. Mina krav har varit full automatik (askutmatning och inmatning från silo), lätt att göra service, etc.

Kommentarer till ovanstående: Baxi, precis som Andreas skriver, lite ålderdomlig samt att allt är snyggt och prydligt innbyggt vilket gör det svåråtkommligt vid rengöring och service.

Lingpannan: Billig och populär bland många, dock i mitt tycke för klen och på gränsen till "smäck".

Farmjet: Bra men då är du mer begränsad än när du har en stoker.

Finns en annan spannmålspanna som är populär i Danmark och heter Passat. I mitt tycke liknande konstruktion som Baxi och därmed inte användarvänlig vid service och rengöring.

Ytterligare en panna som jag har varit väldigt intresserad av heter KSM. Även denna dansk. Det som fick mig att välja TwinHeat var att jag tyckte helhetsintrycket var något bättre, lite snyggare detaljarbete, bättre finish.
Jag kan rekommendera om du bestämmer dig för en stoker och har plats i pannrummet, att inte få pannan med sidmonterad brännare utan istället i bakstycket så att när du öppnar luckan kan se rakt in i brännaren och på så vis bättre åtkomst för inspektion och rengöring.
Dessa kommentarer är mina egna åsikter och jag har inte för avsikt att trampa någon på tårna som äger fabrikta av ovan nämnda.

Jockes! Skicka ett PM till mig om du vill veta mer!
 
Ingen som hört sej för om denna verner panna http://www.warmeprodukter.se/biopannor.html

Eltändning/rörligt roster o spaksotning, Den måste lämpa sej bra till att köra mot acktank då den har liten vattenvolym.. Den verkar ha modulerande drift oxå om man kör med direkteldning...
Den finns i två modeller 23/45 kW o vattenvolymen är 60/82 liter..
 
2an skrev:
Ingen som hört sej för om denna verner panna [länk]

Eltändning/rörligt roster o spaksotning, Den måste lämpa sej bra till att köra mot acktank då den har liten vattenvolym.. Den verkar ha modulerande drift oxå om man kör med direkteldning...
Den finns i två modeller 23/45 kW o vattenvolymen är 60/82 liter..
Ringde o hörde lite om den idag o den va väl inte direkt billig...
Den mindre på 25 kW kostade 94000:- o den på 48 kW 118000:-
Uraskningen kostade 24760:-
Automatik för externmatning 8260:- inkl moms.
Tyvär hade inte priset på lamdan kommit men pannorna är förbereda för den så han trodde inte det skulle kosta så mycket extra, Lät mycket lovande iaf.. Det finns 10 st färdiga program för olika spannmål samt träpellets som man bara väljer bränslesort sen så justerar den in sej själv via lamdan, Den klarar alla spannmål (havre, korn, vete, råg mm) med eltändning o den kommer även att utrustas med acktankstyrning så man stoppar en yttregivare i acktanken...
Den har modulerande drift el multieffektstyrning i massa steg efter behovet som han men man kan oxå begränsa effekten ner till 30% av maxeffekt för längre driftstid, Vilket va bra om man körde mot acktank el sommardrift...
Under kallaste tiden så behövde man "bara" dra i spaken för sotning då o då för bra verkningsgrad o öppna en lucka till eldstaden för att borsta bort dammet som la sej över luftslitsarna var ca 14:e dag...
Han sa att hur mycket man än vill kommer det aldrig att komma en helt automatiskpanna....

Dessa pannor har märkeffekten som max uteffekt inte som andra anger inmatadeffekt (iaf thermia vilket blir minus 7-10%)
 
Det finns de som menar att vi priserna på pellets kommer att skena iväg och hamna på samma nivå som elpriset inom en snar framtid. Orsaken är den kraftiga utbyggnaden av kraftvärmeverk som ska elda biobränsle. Allt pekar på att Sverige kommer att stå inför en råvarubrist. Rätt eller fel? Ingen aning, framtiden ger svaret. Men det är i alla något man bör ha med i sin riskkalkyl. Själv satsade jag på ved, delvis av det skälet.
 
Oja priserna trissas upp pga av att dom kör pellets i värmeverken o det till knappt halva priset (ca 1000:-/ton) mot privata, Tycker helt klart att det borde stoppas för i stora fjärrvärmepannor kan dom väl köra med flis... Nu körs det pellets pga att det blir mindre jobb = mindre personal...
Sen när folk väl är anslutna i fjärrvärme är det bara att höja priset på fj-värmen o dom i sin tur kan skylla på ökat pris på pelletsen vilket gör återigen att det är dom stora aktörerna som tjänar duktigt med pengar...
Skellefteåkraft som har pelletsfabriken (europas största??) köper nu upp fjärrvärmeanläggningar på löpande band som byggs om från flis till pelletseldning, Hur länge är priset på fj-värme lågt tro.. Det lär inte dröja länge innan det är snäppet under elpriset så då är det bara VP som gäller, Även priset på ved har stigit mycket för här har dom börjat ta 330:-/m3 nu o om man då ska lägga till kostnaden för sotning/brandskyddskontroll (1230:-/år) så blir inte veden heller direkt så billig...
Har man inte en mega vedanläggning el alltid är hemma o kan elda så har man ju kostnad för eltillskott oxå, En rejäl vedanläggning kostar o kräver ju även mycket utrymme... FAN va ja blir trött då de alltid är den lilla mäniskan som kommer iklämm...

Nu har ju även spannmålspriserna stigit mycket men där kan det ju finnas en möjlighet att få hyfsat pris direkt av bonden svart vilket även går få på ved men då va det ju detta med jobbet med veden o eldningen + utrymmet därför tycker jag spannmålen verkar vettigt.... Men om nått år kanske man säger helt anorlunda om dom börjar med etanolframställning av spannmål vilket bör avslutas innan allt för mycket pengar är kastade i sjön....
 
JerkaV skrev:
Det finns de som menar att vi priserna på pellets kommer att skena iväg och hamna på samma nivå som elpriset inom en snar framtid.
Men det tror jag aldrig kommer hända.Då slår ju folk på el patronen och dom får inte sälja någon pellets.
 
I denna diskussion om olika bioeldande pannor, om man teoretiskt sett måste köpa det man eldar upp i pannan, räkna med sotningsavgifter m.m. men inte pannans kostnad.
Hur mycket sparar/betalar man mer än om man jämför med en ny bergvärmepump, om man t.ex. skall värma minst 400kvm?

Har nämligen en nästan ny 16kw Thermia, men eftersom jag har både åker, skog och odlar energiskog så sneglar jag på nån typ av biobränslepanna, dock måste förutsättningen finnas att man kan spara pengar. Dock kan man placera pannan i verkstan och hävda att den behövs för verksamheten och således lyfta momsen.
 
Hej
SJälv beställt en panna som heter VEDA 70M, den kan eldas med pellets och ved, som jag idag använder 1m ved kopplat mot 2x3000l och kulvert till huset, hoppas minska min ved förbrukning på ca 50kbm från oktober till maj, men då värmer jag 230 kvm och spillvärme till verkstaden + garage 250 kvm
 
2an Oja priserna trissas upp pga av att dom kör pellets i värmeverken o det till knappt halva priset (ca 1000:-/ton) mot privata, Tycker helt klart att det borde stoppas för i stora fjärrvärmepannor kan dom väl köra med flis... Nu körs det pellets pga att det blir mindre jobb = mindre personal...
Sen när folk väl är anslutna i fjärrvärme är det bara att höja priset på fj-värmen o dom i sin tur kan skylla på ökat pris på pelletsen vilket gör återigen att det är dom stora aktörerna som tjänar duktigt med pengar...
Skellefteåkraft som har pelletsfabriken (europas största??) köper nu upp fjärrvärmeanläggningar på löpande band som byggs om från flis till pelletseldning, Hur länge är priset på fj-värme lågt tro.. Det lär inte dröja länge innan det är snäppet under elpriset så då är det bara VP som gäller, Även priset på ved har stigit mycket för här har dom börjat ta 330:-/m3 nu o om man då ska lägga till kostnaden för sotning/brandskyddskontroll (1230:-/år) så blir inte veden heller direkt så billig...
Har man inte en mega vedanläggning el alltid är hemma o kan elda så har man ju kostnad för eltillskott oxå, En rejäl vedanläggning kostar o kräver ju även mycket utrymme... FAN va ja blir trött då de alltid är den lilla mäniskan som kommer iklämm...

Nu har ju även spannmålspriserna stigit mycket men där kan det ju finnas en möjlighet att få hyfsat pris direkt av bonden svart vilket även går få på ved men då va det ju detta med jobbet med veden o eldningen + utrymmet därför tycker jag spannmålen verkar vettigt.... Men om nått år kanske man säger helt anorlunda om dom börjar med etanolframställning av spannmål vilket bör avslutas innan allt för mycket pengar är kastade i sjön....
Varför inte satsa på flis själv då? Det finns ju fina brännare och pannor för det med, eller snarare såna som bränner flis/pellets/spannmål och en del även ved, då har du ju garderat dig mot att pellets eller spannmål går upp i pris. Finns många bondsågar som t.ex. låter bakarna ligga i hög och ruttna, jobbigt att göra ved av, dyrt att köpa anläggning för att göra pellets av dem, eldar inte med flis eftersom dom flesta har egen ved ändå.

Och har du en bra panna med syrestyrning så borde man kunna elda torv/bark pellets m.m. och den är mycket billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.