Solfångarställningarna är i galvat stål men jag tvivlar på det långsiktiga (+20 år) rostskyddet... Tänkta att man kanske kan fördröja processen ett par år genom att spruta ställningarna med någon klarlack innan de åker upp på taket. Finns det någon lack som fäster/fungerar? Någon slags poleysterlack? Motorplast? Något annat...? Bör ju vara tåligt för uteklimat och UV-ljus.
 
att spruta någon klarlack direkt på galvat, funkar knappast. Det vill först till en grundfärg, och här var zinkromatprimer bäst, men kanske svårt att hitta för gemene man. Fråga färghandlaren vad som finns i grund för järn/galv, och sedan en silver + klarlack, om det nu var den kulören du gillade. men tänk även på att galvat är inte enkelt att måla alla gånger, bör sitta ute några månader så att galvningen har hunnit fälla ut och oxiderat, tvätta noga innan du målar.
 
Inte uppmuntrande men jag misstänkte nästan det. Tack för svar - verkar som om jag får chansa på galvningen och stålets kvalité.
 
Ja, det tycker jag Du gör rätt i, f ö brukar de där rören vara tunna, och kanske inte så livskraftiga i sig själv. men om du ändå håller på med sprayburkar, kan du ge dom en omgång invändigt med tectyl eller något ditåt.
 
Är det varmgalvat stål behöver du inte vara orolig för rost under solfångarens eller din livstid. Småskador självläker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.