Hej!

Har lyckats köpa på mig ASSA abloys fönster handtag med 8mm roddarpinne.
Men jag behöver ju 7mm......
Dvs jag behöver ASSA abloy fönsterhandtag 4207
Men jag har ASSA Abloy fönsterhandtag 42.

Alla utom den jag har plockat upp är i påse.

Någon som har gjort motsatt fel o vill byta?!
 
  • Hand håller en kranhandtag med en tänger som används för justering, oordnad arbetsyta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att byta roddarpinnen för den är gjuten i handtaget. Då får man svetsa bort den o löda fast en 7a, så det går knappt.
Byta där jag köpt den kan jag inte heller. Har precis flyttat o något kvitto existerar ej.
 
Jag kan inte hitta 4207 på någon svensk site att köpa.
Har fått kontakt med en svetsare o köpt på mig roddarstavar på 7mm. Han säger att det blir ett snabbt jobb. Tur att jag hittade på en svetsare som har tid!!
 
Fyrkantspinnarna brukar inte vara gjutna.
Spänn fast fyrkantspinnen i ett skruvstycke sedan lägger du en spårmejsel ovanpå och knackar ur fyrkantspinnen (sprinten) med hjälp av en hammare.
.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Men jag har mailat med ASSA som uppger att de är gjutna.
 
richardtenggren
Chansen att någon annan är i behov av ett byte måste vara liten, kan du inte returnera handtaget bara och köpa rätt? Annars verkar du gå miste om ~200 kr, då kan man ju ta det som en läropeng också. :)

Sen tror jag att det är en bättre lösning är att fila ner sprinten, än att "svetsa bort" den.
Men jag tror också som 123abc att sprinten bara är monterad med tight passning, handtagen brukar inte vara gjorda av stål utan gjutna i någon annan legering, i detta fall Zamakmetall enligt Assa.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Chansen att någon annan är i behov av ett byte måste vara liten, kan du inte returnera handtaget bara och köpa rätt? Annars verkar du gå miste om ~200 kr, då kan man ju ta det som en läropeng också. :)

Sen tror jag att det är en bättre lösning är att fila ner sprinten, än att "svetsa bort" den.
Men jag tror också som 123abc att sprinten bara är monterad med tight passning, handtagen brukar inte vara gjorda av stål utan gjutna i någon annan legering, i detta fall Zamakmetall enligt Assa.
Tack alla för fina svar! Jag lär mig en hel del på att läsa på denna sida.

Nu är det dags för mig att avsluta den här frågan. Vet någon hur man stänger ned tråden?
Mvh
Helena
 
AinaSkog AinaSkog skrev:
Tack alla för fina svar! Jag lär mig en hel del på att läsa på denna sida.

Nu är det dags för mig att avsluta den här frågan. Vet någon hur man stänger ned tråden?
Mvh
Helena
Man bara slutar skriva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.