MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag skulle fylla vatten och lufta.

Hur läcksökning går till vet jag inte, i ditt fall. Jag antar att man skulle koppla bort panna och expansion och provtrycka systemet.
Hur många gånger vågar man fylla vatten och lufta elementen innan man ska ge upp?
Risken finns att vattnet jag fyller på med läcker ut i plattan eller liknande.
OM trycket sjunker så försvinner ju vattnet och någonstans tar det vägen..?
 
Ja det är 10000kronors frågan. Jag vet inte.

Hur gör röris läcksökningen? Det är ju en sak att konstatera ATT det läcker med en provtryckning, en annan sak att lista ut VAR det läcker.....

Det är inte så att det finns några kulventiler som tillåter dig att koppla bort några av radiatorkretsarna?
 
Läckan hittad! Droppar.. går det att få stopp på detta utan att stänga av vattnet i huset?
 
  • Rör med vattenläcka markerat med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som lyfter på isolering med mögelskador nära en vattenläcka mot en vägg med tapet med igelkottsmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör läcker vid genomföringen genom golv, synliga droppar och mörkt direkt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tyvärr hittat ett till läckage i badrummet.
Det här läckaget verkar komma underifrån…
Se de röda X på bilden vad rören är som läcker.
 
  • Ritning av ett hus med röda kryss som markerar läckageplats vid rörledningar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Axel Svensson skrev:
Tyvärr hittat ett till läckage i badrummet.
Det här läckaget verkar komma underifrån…
Se de röda X på bilden vad rören är som läcker.
Duschade för 14 timmar sedan. Det borde väl ha torkat upp kan man tycka.. se det mörka runt rören som är fuktigt
 
  • Fukt runt vattenrör i badrum som går genom ett kaklat golv och verkar inte ha torkat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Axel Svensson skrev:
Läckan hittad! Droppar.. går det att få stopp på detta utan att stänga av vattnet i huset?
Röris kan antagligen frysa rören och sedan byta ut kopplingen som läcker. Jag skulle inte försöka täta det där från utsidan med någon sorts tejp eller liknande, bättre att få det gjort ordentligt.

Kanske är det enklaste att montera ett nytt element/radiatorkoppel på befintliga rör.
 
  • Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
A Axel Svensson skrev:
Duschade för 14 timmar sedan. Det borde väl ha torkat upp kan man tycka.. se det mörka runt rören som är fuktigt
.

Tappvattnet har ju ingenting med trycket i värmesystemet att göra, det är helt separat.

För tappvattnet till duschen, det är normalt att det bildas kondens på kallvattenröret när du tappar vatten - det kan bli rätt mycket vatten - är det verkligen ett läckage?
 
  • Gilla
Nixon90 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.

Tappvattnet har ju ingenting med trycket i värmesystemet att göra, det är helt separat.

För tappvattnet till duschen, det är normalt att det bildas kondens på kallvattenröret när du tappar vatten - det kan bli rätt mycket vatten - är det verkligen ett läckage?
Troligtvis inget läckage. Problemet är att rören är i duschutrymmet, innan för duschväggarna.
Snickare tycker jag ska kleta på med silikon. Men då vill jag vill ha det 100% torrt för att inte bygga in fukt?
Golvvärmen på och inte duscha på en vecka inan jag silikonar? Bör jag ta bort de lösa partiklarna runt rören innan?

igen Mattias, tack för svaren!
 
  • Rör i dusch med möjlig fukt och lösa partiklar runt genomföringar på kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om duschutrymmen är korrekt gjort med tätskikt så ligger ju detta upp runt rören och upp på väggen UNDER kaklet, dvs att täta något ovanpå kaklet fyller ingen funktion eftersom det ändå är blött under kaklet när du duschar.

exakt var skulle silikonet appliceras?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om duschutrymmen är korrekt gjort med tätskikt så ligger ju detta upp runt rören och upp på väggen UNDER kaklet, dvs att täta något ovanpå kaklet fyller ingen funktion eftersom det ändå är blött under kaklet när du duschar.

exakt var skulle silikonet appliceras?
Runt rören vad hans idé
 
Ok, om vi utgår från att du inte har ett MYCKET större problem och det saknas tätskikt i duschen så gör silikon i skarven mellan rör och golv ingen nytta alls. Det riktiga tätskiktet ligger ändå under detta.

Ungefär som på bilden:

Fig_3.3.1d.jpg

Att fogmassan runt rören blir blöt är inte värre än att all fog blir blöt i duschen, när du duschar.

Jag gissar at det svarta som sticker upp runt rören är någon sorts manschett eller tätskikt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, om vi utgår från att du inte har ett MYCKET större problem och det saknas tätskikt i duschen så gör silikon i skarven mellan rör och golv ingen nytta alls. Det riktiga tätskiktet ligger ändå under detta.

Ungefär som på bilden:

[bild]

Att fogmassan runt rören blir blöt är inte värre än att all fog blir blöt i duschen, när du duschar.

Jag gissar at det svarta som sticker upp runt rören är någon sorts manschett eller tätskikt.
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, om vi utgår från att du inte har ett MYCKET större problem och det saknas tätskikt i duschen så gör silikon i skarven mellan rör och golv ingen nytta alls. Det riktiga tätskiktet ligger ändå under detta.

Ungefär som på bilden:

[bild]

Att fogmassan runt rören blir blöt är inte värre än att all fog blir blöt i duschen, när du duschar.

Jag gissar at det svarta som sticker upp runt rören är någon sorts manschett eller tätskikt.
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, om vi utgår från att du inte har ett MYCKET större problem och det saknas tätskikt i duschen så gör silikon i skarven mellan rör och golv ingen nytta alls. Det riktiga tätskiktet ligger ändå under detta.

Ungefär som på bilden:

[bild]

Att fogmassan runt rören blir blöt är inte värre än att all fog blir blöt i duschen, när du duschar.

Jag gissar at det svarta som sticker upp runt rören är någon sorts manschett eller tätskikt.
Fråga. Du skriver om det saknas tätskiktet i duschen, men samtidigt ”det riktigt tätskiktet ligger under” förstår inte?
 
Det rimliga är ju att anta att du har ett tätskikt.
 
Verkligen! Det är ju ändå från 2011
 
Du har ett rörs system ( röd tape på radiator kopplet)
Ditt radiator/ värme system är serie kopplat..
Du måste byta radiator eller kopplet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.