Hej,

Ska försöka hålla detta kort.

Bakgrund.
Har köpt ett större gods ifrån Kina. Frakten är betald via leverantören. Godsen har nu ankommit via båt i en container till Göteborgs hamn.

Arbete innan container ankommit Göteborg.
Har fått offerter från över 10 bolag.
Den högsta kostnaden på en offert för att få ur containern från hamnen var på 8000SEK.
Den lägsta låg på 3500SEK.
Prisbilden har alltså legat mellan 3500SEK samt 8000SEK.

Anlitar företag N samt S.
Jag bestämmer mig för att låta företag N stå för arbetet i hamnen, samt transporten till landterminalen. (3500SEK)
Företag S får sköta frakten till min ort. (5000SEK)

Containern anländer till Göteborgs hamn.
Företag N hör av sig, och kan inte påbörja arbetet. Någon annat företag har redan påbörjat arbetet.
Nu kommer företag T in i bilden, företag T har tydligen påbörjat arbetet med containern.
Jag ringer upp företag T och förklarar att jag vill att företag N ska ta hand om hela förloppet, utan företag T:s iblandning.
Jag får rådet av företag T att betala en faktura på det lilla jobbet de gjort hittills, så fixar de överlåtningspapprerna till företag N som får ta över.

Notera
Att företag T och N är konkurrenter, där företag T skapats ifrån tidigare arbetare på företag N Om jag förstod de som var sagt över telefon korrekt (Magkänslan säger att de varit en del diskussioner / gräl emellan dem)

Fakturan inkommer ifrån företag T
Fakturan dyker upp på 17000SEK ifrån företag T. Mer än dubbelt så dyrt som det högsta offertpriset jag fått, och då har de inte en gjort allt arbete som ingick i dessa offerter.

Ringer upp företag T
Företag T säger
* Det finns inget att göra åt fakturan
* Måste betalas för att företag N ska ta över
* Betalas den inte omgående så tillkommer avgifter för lagring

Här kommer företag G in i bilden.
Företag T nämner att de fått en faktura från företag G, som de inte kan styra över.
När jag börjar fråga hur företag G stavades så pratas frågan bort. Jag frågar hur företag G kan kontaktas, företag T personen blir irriterad och säger att det går inte att kontakta företag G.
Vi kommer överens att det inte går att göra något.

Efter samtalet börjar jag googla efter företag G. Företag G och företag T är inom samma koncern, med samma adress och telefonnummer i Sverige. På frakthandlingarna står företag G samt T angivna som samma företag.

Kan det vara så att företag T tar överpris och skyller allt på företag G, som sedan visar sig vara samma företag? (Självfakturering ?)


Tack på förhand!
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
redep och 9 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan från företag T omgående? Du har inte beställt något jobb från företag T, de har påbörjat arbetet på eget bevåg och utan befogenhet. De får lösa det hela så att företag N kan påbörja det beställda arbetet. Under tiden får företag T stå för eventuella lagringskostnader. Surt för dem att de gjorde ett misstag och nu får de betala för det.
 
  • Gilla
larssonson och 37 till
  • Laddar…
Polisanmäl företag T?
 
  • Gilla
redep och 19 till
  • Laddar…
Om T vägrar att låta N hantera godset på det sätt du bett dem göra ifall du inte betalar fakturan så klassificeras det som olaga hot.
De får inte blanda in andra metoder än vanlig inkasso, KFM och straffränta för att få en faktura betald - plus att om du bestrider så ska de enligt god inkassosed inte ens göra det innan tvisten är avgjord i domstol. Vad de inte får göra är att använda andra påtryckningsmetoder.

Angående G osv. Skit fullkomligt i vad de har för ursäkter. De har påbörjat ett arbete som ni inte har avtalat om. Det är det enda som räknas.

Beroende på hur mycket de obstruerar N från att komma åt godset för att göra det som behövs för att du ska få det levererat så skulle det kunna vara egenmäktigt förfarande också.

Du ska nog ta ett samtal till där du kaxar upp dig och säger att antingen löser ni det här bums eller så går jag vidare med det, istället för att "komma överens" om att det inte går att göra något.
 
  • Gilla
Sara Ek och 19 till
  • Laddar…
Misstag nr 1. Låt aldrig leverantören sköta frakten. Problemet som uppstår då är att det bjuds ut öppet till alla företag som finns i hamnen. Kan sluta i vad som helst och man är bunden till de priser man erbjuds. Krånglar man så kostar det lagerplats per dag sen också och det tickar snabbt iväg.
Varför det krånglar just nu när du accepterat en offert vet jag inte men de utnyttjar nog situationen i och med att kunderna inte kan göra nåt speciellt. Godset är liksom "fritt"
 
Företaget får inte tjuvhålla godset som säkerhet för att få betalt. Det räknas som stöld. Och du kan med advokat få handräckning av polisen för att få ut godset, det skall gå att få hjälp skyndsamt (typ ngn. dag).

Sedan är frågan om ev. betalningsansvar en rent civilrättslig historia.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Misstag nr 1. Låt aldrig leverantören sköta frakten. Problemet som uppstår då är att det bjuds ut öppet till alla företag som finns i hamnen. Kan sluta i vad som helst och man är bunden till de priser man erbjuds. Krånglar man så kostar det lagerplats per dag sen också och det tickar snabbt iväg.
Varför det krånglar just nu när du accepterat en offert vet jag inte men de utnyttjar nog situationen i och med att kunderna inte kan göra nåt speciellt. Godset är liksom "fritt"

Hamnar är inte någon eget juridiskt ögrupp med egna lagar och förordningar. Dom får förhålla sig som alla andra och följa de lagar och förordningar som finns om man inte kan bevisa att TS har ingått i något avtal som säger annorlunda.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Misstag nr 1. Låt aldrig leverantören sköta frakten. Problemet som uppstår då är att det bjuds ut öppet till alla företag som finns i hamnen. Kan sluta i vad som helst och man är bunden till de priser man erbjuds. Krånglar man så kostar det lagerplats per dag sen också och det tickar snabbt iväg.
Varför det krånglar just nu när du accepterat en offert vet jag inte men de utnyttjar nog situationen i och med att kunderna inte kan göra nåt speciellt. Godset är liksom "fritt"
Hur tänkte du nu? Leverantören sköter ju bara frakten från Kina till hamnen.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Tack för all input!

Jag har kontaktat leverantören i Kina, vilket jag redan har betalt frakten för till hamnen i Göteborg.

Har efterfrågat samtliga dokument som rör frakten. (Faktura, villkor osv)

Kan vara så att leverantören bokat företag G att hantera samtliga moment i Göteborgshamn, som sedan Företag T ansvarar för. (Tycker isåfall att detta borde ha betalats för, har leverantören bokat en tjänst av företag G utan att veta pris osv)


Innan vidare spekulation så bör ni kanske invänta svaret från min leverantör? Jag återkommer med mer information när jag har fått svar av dem.
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Hur tänkte du nu? Leverantören sköter ju bara frakten från Kina till hamnen.
ja det är just det som är problemet. Då är godset fritt när det kommer till hamn och vad jag har hört så är det mer eller mindre auktion på sånt gods. Högst bud får det. Eller nåt sånt.
Ska man skicka stora saker från andra delar av världen så ska man anlita fraktbolag själv. Då sköter de allt och man får ett pris direkt med gods på gårdsplanen. Noll överraskningar. I ett sånt här läge så kan man nästan inte välja själv vem som får det i hamnen.
 
B Baas Henry skrev:
Tack för all input!

Jag har kontaktat leverantören i Kina, vilket jag redan har betalt frakten för till hamnen i Göteborg.

Har efterfrågat samtliga dokument som rör frakten. (Faktura, villkor osv)

Kan vara så att leverantören bokat företag G att hantera samtliga moment i Göteborgshamn, som sedan Företag T ansvarar för. (Tycker isåfall att detta borde ha betalats för, har leverantören bokat en tjänst av företag G utan att veta pris osv)


Innan vidare spekulation så bör ni kanske invänta svaret från min leverantör? Jag återkommer med mer information när jag har fått svar av dem.
Problemet är att du inte har koll på frakttermerna........du har köpt frakt till hamn ja, sen är det "fritt" där och vem som helst kan få resterande jobb. Typ på löpande räkning. Det absolut dyraste sättet brukar man säga.
 
  • Gilla
lidhem
  • Laddar…
Nu var det ett tag sen jag tog hem container grejer från Kina. Men hur kan företaget T kunna hantera godsen utan Bill of lading?

När jag har beställt container ett par gånger så har jag alltid kört FOB på godsen, och ordnat frakten från fabrik till hamn i Kina samt fartyg till SE. Sen får man ju Bill of lading skickad till sig samt invoice och prylar efter det är på fartyget.
Sen har jag kontaktat företag i Göteborg för att ta hand om godsen inkl vägtransport hem till mig.
Då har de alltid krävt Bill of lading och invoice skickade till sig för att överhuvudtaget kunna få ut och hantera godset.
Har det ändrats nu?

Aldrig hört talas om att det skulle vara up for grabs när det kommer till hamn.
 
  • Gilla
Newgolds och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu var det ett tag sen jag tog hem container grejer från Kina. Men hur kan företaget T kunna hantera godsen utan Bill of lading?

När jag har beställt container ett par gånger så har jag alltid kört FOB på godsen, och ordnat frakten från fabrik till hamn i Kina samt fartyg till SE. Sen får man ju Bill of lading skickad till sig samt invoice och prylar efter det är på fartyget.
Sen har jag kontaktat företag i Göteborg för att ta hand om godsen inkl vägtransport hem till mig.
Då har de alltid krävt Bill of lading och invoice skickade till sig för att överhuvudtaget kunna få ut och hantera godset.
Har det ändrats nu?

Aldrig hört talas om att det skulle vara up for grabs när det kommer till hamn.
Ja men då har du ju skickat FOB och skött allt själv........Då fungerar det ju. Nu vet jag inte hur ts har skickat sitt men uppenbarligen har avsändaren betalat frakten till hamn här. Det är som sagt det som kan sluta i dyra fakturor eftersom inget avtalats i förväg. Särskilt terminalhyran per dygn kan ju vara nåt i hästväg om inte godset går iväg.
 
Men hur kan företag T hantera godsen utan Bill of lading? Mitt fraktbolag krävde Bill of lading för annars kan de inte hantera godset.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men hur kan företag T hantera godsen utan Bill of lading? Mitt fraktbolag krävde Bill of lading för annars kan de inte hantera godset.
Har ingen aning om hur det går till i detalj. Vet bara att det är omtalat i ehandelskretsar. Det är många förutom ts som fått erfara detta den bittra vägen.
 
  • Gilla
Matsol01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.