Tomture61
Har hittat PIR isolering som är 20 mm tjock .Lambda (λ): 0,022 W/mK
Nedre halvan på altandörren har ju ngn slags isolering som standard men inte speciellt tjockt .
Om jag sätter PIR skiva på in/utsida , kan det göra skillnad tro :thinking:
Skivan kostar 450:- + bilresa på ngr mil .

Blir ju inte vackert med en blank yta med tryckt text , går vell att måla eller ngt .
 
Du bör klä in den med något byggskiva och måla sedan också. Tveksamt om det lönar sig rent ekonomiskt:(
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Tanken med att extraisolera dörren är för elpriset som stundas .
Kan ju också göra den demonterbar .
Nedre delen på dörren har en försänkt yta på mitten , skapar en luftspalt till PIR isoleringen .
Har förstått att det är en fördel med isolering som har ett alu.skikt på sig .
 
Hur ser resten av huset ut, att isolera altandörren känns lite desperat. Du kan förmodligen göra 100 andra saker som minskat elförbrukningen innan altandörren isoleras.

Skicka en bild på altandörren så vi förstår bättre.
Men täta alla dörrspringor ordentligt, en dåligt isolerad dörr ska åtminstone vara tät.
Sätt upp långa gardiner som kalluftsbroms, ja gardiner är inte billiga, men det kanske finns någon trasa i gömmorna.
Då kan du dra för dessa, och glöm inte draperier i ytterdörrarna.
Även andra öppningar, valv kan gå draperier för att hindra värmetransporter till utrymmen som inte är så känsliga för komforten.
Om möjligt, kolla isoleringen i dörren, den kanske är fel, obefintlig eller dåligt monterad.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hur ser resten av huset ut, att isolera altandörren känns lite desperat. Du kan förmodligen göra 100 andra saker som minskat elförbrukningen innan altandörren isoleras.

Skicka en bild på altandörren så vi förstår bättre.
Men täta alla dörrspringor ordentligt, en dåligt isolerad dörr ska åtminstone vara tät.
Sätt upp långa gardiner som kalluftsbroms, ja gardiner är inte billiga, men det kanske finns någon trasa i gömmorna.
Då kan du dra för dessa, och glöm inte draperier i ytterdörrarna.
Även andra öppningar, valv kan gå draperier för att hindra värmetransporter till utrymmen som inte är så känsliga för komforten.
Om möjligt, kolla isoleringen i dörren, den kanske är fel, obefintlig eller dåligt monterad.
Förutsatt att man har fungerande ventliation (typ mekanisk) så måste ju luft tas utifrån lika mycket som det man suger ut. Då gör det väl ingen skillnad om den luften kommer in via fönster-och dörrspringor eller via inluftskanaler ? Det är väl samma mängd kalla luft som kommer in ändå?

Frågar ärligt för jag har aldrig riktigt förstått hetsen med att tok isolera fönster etc. Om man har inluft som ska värmeväxlas så förstår jag, men det är ju rel. få hus som har FTX eller frånluftsvärme tänker jag.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Tomture61
Huset är från 2008 (Trivselhus) 3 glas fönster överallt , 240 mm isolering i ytterväggar , 500 mm isolering på vinden , diffplast i klimatskalet .
Mao alla fönster / dörrar har helt ok prestanda / täthet .
Vill åt det sista ang spara på värme energi .

Har en IVT490 FLVP + LLVP + braskamin på 600 kg .

Att använda rullgardiner för att hindra värmeutstrålning det köper jag .
Men tror inte att tjocka gardiner stoppar kallraset från fönster / dörrar .
 
Redigerat:
En redig norrlänning har ju vedkamin med vattenburen värme, bara att börja köpa beg. radiatorer och bygga ett vattenburet system :)
 
Har du ett så modernt hus så går nog inte min lösning.

På äldre altandörrar hade man också försänkning på insidan. Jag tog isär dörren och tog bort skivan på innerdörren. Flyttade den sedan så att den täckte över försänkningen på insidan av dörren. Med avrundade lister runt om och sedan målning. Mellanrummet som uppstod täckte jag in med frigolit. Som har en högre isoleringsförmåga mot vanlig isolering.

Nu har jag också altan med treglasdörr och försänkning både på utsida och insida. Där jag upplever att det är kallare vid altandörren. Så hade jag varit mer delaktig så skulle jag ha styrt lite mer vad som skulle sättas in. Men tittade då på mer på fönsteralternativen.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Förutsatt att man har fungerande ventliation (typ mekanisk) så måste ju luft tas utifrån lika mycket som det man suger ut. Då gör det väl ingen skillnad om den luften kommer in via fönster-och dörrspringor eller via inluftskanaler ? Det är väl samma mängd kalla luft som kommer in ändå?

Frågar ärligt för jag har aldrig riktigt förstått hetsen med att tok isolera fönster etc. Om man har inluft som ska värmeväxlas så förstår jag, men det är ju rel. få hus som har FTX eller frånluftsvärme tänker jag.
Du har helt rätt i att luft ska in, men om drar där det redan är kallt så är det åt fel håll, bättre om det kommer in friskluft över elementen.
 
Tomture61
Har golvvärme i betongplattan som värms med IVT490 (FLVP)
Inga vattenradiatorer någonstans i huset , ännu (ö-våningen)
Nederdelen av ett fönster som visar en tunn isolering jämfört med glasets kassett i ett hus med golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster från golv till tak med synlig tunn isolering jämfört med tjockleken på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isoleringen (minus boarden) i nederdelen är ju inte tjockare än kassetten med glaset .
Torftig isolering tycker jag :rolleyes:
 
Redigerat:
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Du har helt rätt i att luft ska in, men om drar där det redan är kallt så är det åt fel håll, bättre om det kommer in friskluft över elementen.
Oftast sitter ju element vid fönster så det borde ju lösa sig självt i de flesta (men inte alla) fall. Men det är väl egentligen "bara" en bekvämlighetsgrej för upplevt temperatur. Ser man huset som en kontrollvolym så spelar det väl ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.