Jag har en jordkällare under huset. Taket till denna har bokstavligen ramlat ner (ingen personskada).
Det var en träullsskiva som var putsad. Men spikarna blev rostiga…

Tänkte ersätta detta med ”spontad” cellplast (lite kraftigare XPS markskiva, tex Jacofoam). Räknar då med att kondensationspunkten hamnar utanför bjälklaget.

Men, hur fäster man upp skivan? Spik/skruv verkar dumt, då de flyttar in kondensationspunkten till trävirket.
 
Tomture61
En jordkällare ska vell inte vara isolerad !
Du kanske vill isolera taket mot huset ?
 
Förtydligande, det är jordkällarens tak mot husets golv det gäller.
 
Hur gick det då?
Ja, så många tips ficka jag inte. Tillverkarna var inte heller behjälpliga.
50 mm spontad markskiva inhandlades.
Först monterades en glespanel av impregnerad trall. Blev en liten luftspalt mot golvets isolering. Tror jag är bra. En liten ventil gjordes till uteluften.
Så till cellplasten. Jag ville ha kondensationspunkten i plasten. Då funkar inte genomgående skruv.
Så jag försänkte skruven. Bearbeta cellplast är ju inte kul. I alla fall. Jag kapade en liten sprayburk (50mm), och satte en skruv i gaveln som axel. Tips: Kör maskinen i vänstervarv, så lossnar inte skruven. Det är tunn plåt, och dessutom svetsad (ingen skarv). Det gick bra att göra "borrhål", snygga kanter. Tunn plåt gjorde att hålen inte ville bli riktigt runda. (Men det blev inte pluggarna heller!). Men så skulle man gräva ur hålet. Provade med varma trådar, men de var först för varma, för att kallna fort. Så det blev ett träborr först, sen tilljämning med vinkel-kniv. En specialare av brytblad påsvetsat på en pinne. Nä, det här blev inte bra. Tur att det inte syns! Det hela skruvade upp med rostfri trallskruv. Som bricka användes skivor av glasfiberepoxi. (överblivna elektronikkort från ett svunnet yrkesliv). Klipps till med plåtsax. Till slut gjordes pluggar med samma sprayburk. Skars i lämplig höjd, sorterades efter ovalitet, och limmades med cellplastlim. Skivorna limmades också, och fogskum användes runtom.

Rätt mycket pyssel. Konstigt att man måste uppfinna hjulet själv. Men trots allt godkänt resultat.

. Laboratoriematerial och komponenter, möjligtvis för kemiskt eller fysiskt experiment, med pulver och elektronikdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.