Hej! Jag söker en lösullsspruta som passar att spruta Thermocell på vinden. Fick tips om två som heter X-floc och Krendl. vilken är bäst? Ska vara en maskin som sönderdelar innan blåsning. Går det att få tag som hyrmaskin eller är det bara sprutfirmor som passande maskin?
 
Lej bort skiten. Kan väl aldrig vara värt att köpa en spruta om du nu inte ska starta lösullsfirma.
 
I alla fall här i trakten brukar man få hyra blåsmaskin mer eller mindre på köpet när man köper ullen av någon mindre byggvaruhandel. Inte av storhandlarna.
Jag tror också att maskinuthyrningsfirmorna brukar ha dem.

Efter att ha sett ett par riktiga fuskverk som var gjorda av kringresande "proffs" skulle jag aldrig lita på någon annan människa när det gäller blåsull i eget hus.
 
Ekofiber hade en lånemaskin utan kostnad. En amerikansk Krendl där själva fläkten var det dyra. Jag fick ha den ganska länge så det passade utmärkt att ta en del i taget. Men det var då det. Vet inte vart maskinen landade efter att jag lämnat den vidare. Tveksamt om samma fina service finns idag hos någon. 001-PA210022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
001-P4080021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan5588 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Den enda spruta jag hittat som hyrmaskin där jag bor är en "Attic 300" , se bild, som hyrs ut där Paroc isolering säljs. Tyvärr har den ingen kvarndel innan själva fläkten, enligt uppgift bör det vara en sådan eller vet någon här mer om detta?
Jag vill kunna isolera vinden i flera steg, några utrymmen i taget, därför vill jag inte leja bort det

20160616224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160616225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår att detta är överspelat för dig som ställde frågan men erfarenhetsåterkopplar ifall någon annan (liksom jag hade) har samma fundering:

Testade Attic 300 vindsullsspruta på träfiberlösull (Hunton) och det fungerade utan problem. Ullen revs hyfsat fin för hand med handkultivator i samband med att den matades ner i maskinen. Fläktens blad är utformade som skär, så finfördelningen blev enligt min mening lika bra som med lösullsmaskin inkl. kvarn från Bauhaus som jag använt tidigare.
 
Jag har tänkt att hyra en lösullsmaskin, råkar det vara på något Bauhaus runt Stockholmstrakten? Ringde till kundtjänst, men de hade dålig koll och sa att man får åka och fråga på varuhuset. Har inte hittat någon maskin att hyra när jag söker, så alla tips är välkomna :)

R rasmussiimes skrev:
Förstår att detta är överspelat för dig som ställde frågan men erfarenhetsåterkopplar ifall någon annan (liksom jag hade) har samma fundering:

Testade Attic 300 vindsullsspruta på träfiberlösull (Hunton) och det fungerade utan problem. Ullen revs hyfsat fin för hand med handkultivator i samband med att den matades ner i maskinen. Fläktens blad är utformade som skär, så finfördelningen blev enligt min mening lika bra som med lösullsmaskin inkl. kvarn från Bauhaus som jag använt tidigare.
 
G goldfish1977 skrev:
Jag har tänkt att hyra en lösullsmaskin, råkar det vara på något Bauhaus runt Stockholmstrakten? Ringde till kundtjänst, men de hade dålig koll och sa att man får åka och fråga på varuhuset. Har inte hittat någon maskin att hyra när jag söker, så alla tips är välkomna :)
Bauhaus har slutat hyra ut blåsar då det enligt dem varit för mycket problem med dem. Tacksamt när man just köpt en pall lösull av dem!
Efter mycket letande hyrde jag av MG Rental i Solna. Vettigt pris, 1700 kr för fre em-måndag morgon. Väldigt proffsiga och bra uthyrare, rekommenderas.
Även cfsbygg.se har, men låg lite högre i pris.

Till skillnad från den Bauhaus hade är båda dessa bensindrivna och saknar därför fjärrkontroll för av/på.
 
  • Gilla
goldfish1977
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.