Att energhushållning och klimatnytta idag är detsamma som god hushållsekonomi är ju egentligen ganska bra, även om omställningen är riktigt tuff för oss som planerat våra liv utifrån att el är billigt. Men nu gäller det att hantera sina system så att man inte behöver frysa, eller värma upp ytor i onödan. Och rådgivare på företag som vill sälja utgår inte från att elen är svindyr, och inte alltid från hållbarhet. Så jag och min fästman behöver lite goda råd.
Vi har en övervåning som inte används vintertid. Ofta är jag själv i huset på 270 kvm, jag vinterbadar och fryser bara när jag är trött, så jag hade gärna haft en inomhustemp på 18°. Men det verkar komplext att reglera smart.
Tegelhuset, två plan med halv källare, är från 1885 och väl underhållet. Värmen är vattenburen, alla element har fungerande termostater, panna NIBE VVM 320 och värmepump NIBE F2120 från 2018.
Vi renoverar dessutom kakelugnen så i händelse av samhällskris så fryser vi inte ihjäl. Vi kan med den även komplettera ifall priserna på el riskerar tvinga oss att sälja, och vi måste sänka värmen till ett minimum.
Vi har fått rådet av experten på NIBE att ha alla termostater på max och reglera på panna och pump. Så vi har satt tempen på 18° men likväl är det 21° överallt. Och det blir dyrt, och följer ju inte aktuella råd kring energi att spara.
Nånstans läste jag att ifall man maxar alla element, ställer in panna och pump på önskad värme för de rum man brukar, och sedan sätter ned några rum som man vill ha kallt i, så skadas inte systemet. Men är det god ekonomi? Och hur påverkas systemet om man efter det sätter ned hela övervåningens termostater till 30% av kapaciteten, eller t o m stänger av dem? Egentligen vill vi stänga av, eftersom vi får tillräcklig värme nedifrån för att huset ska må bra.
 
Ni gör ju precis som ni vill med radiatorerna på övervåningen, det gör att pumpen behöver jobba mindre och sparar lite pengar såklart. Det mesta sparar ni genom att sänka nivån på den generella temperaturen, du har en kurva du kan ställa, testa er fram, vi har -1 på vår Nibe just nu. Hur ser det ut med isolering på vinden och bjälklag mellan våningarna?
 
  • Gilla
Hjördisannika
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ni gör ju precis som ni vill med radiatorerna på övervåningen, det gör att pumpen behöver jobba mindre och sparar lite pengar såklart. Det mesta sparar ni genom att sänka nivån på den generella temperaturen, du har en kurva du kan ställa, testa er fram, vi har -1 på vår Nibe just nu. Hur ser det ut med isolering på vinden och bjälklag mellan våningarna?
Tack för svar! Vi har den på -2, men det blir ändå varmt.
Isoleringen på vinden kan bli bättre.
Golvet ovanför kök och vardagsrum, där kakelugnen står, är oisolerat, vilket ju kan vara bra i händelse av katastrof, men annars ligger det nog gammal vass och sånt man isolerade med förr. Men det kan ha isolerats bättre fläckvis där man lagt ny parkett.
Kanske idé att härma engelsmännen - lägga in tjocka heltäckningsmattor däruppe. Och sätta upp isolerande draperier till övervåningen.
Köksdelen, som är en delvis tillbyggnad och värms med golvvärme, har vi sänkt golvvärme helt i och har stängt till om. Där har vi lyckats få lite kallare.
 
Har ni ställt in värmekurvan med öppna termostater så det är lika varmt inne oavsett +5° eller -10° ute? Sedan är det bara att sänka parallell-förskjutningen av kurvan tills ni är nere på 18° inne. -1, -2, -3 osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.