Jag funderar på om jag ska ta NNF(nästan nyckelfärdigt) men då får jag göra fuktspärren på egen hand eller leja folk när det är dags.... är det svårt? Finns det färdig primer så ser jag inte att det ska kunna gå fel men de säger att det ska göras av fackfolk..... så vad göra...?:(
 
Vilken fuktspärr är det du syftar på?
 
Vad innebär "nästan nyckelfärdigt" i ditt fall? Köper du ett hus där allt är klart utom våtutrymmena? Eller är det regel och isolering i väggarna men ingen plast eller gips?

Annars hör just våtutrymmena till det som är det knepigaste att ge sig på i hela husbygget. Där får det liksom inte bli fel.
 
Smart av husfirman att lämna våtutrymmena - slippa ett av de kinkigaste momenten, slippa mycke garantijobb...
 
Att göra rätt i badrumsbygget är ju mer än rolla på fuktspärr. Anslutningar kring rör, tätning kring golvbrunnar etc tror jag skapar mer problem än fuktproblem mitt på en vägg.
 
Om det nu handlar om våtrum, så nej, det är inte svårt. Läs och följ monteringsanvisningen noga, det går knappt att misslyckas.
 
jon_h skrev:
Om det nu handlar om våtrum, så nej, det är inte svårt. Läs och följ monteringsanvisningen noga, det går knappt att misslyckas.
Håller med om att det inte är speciellt svårt.
Det gäller bara att vara noggrann, speciellt vid rörgenomföringar och golvbrunn där de flesta problemen brukar komma.
Dock måste man vara medveten om att det blir svårt att få försäkringsbolagen att acceptera att ersätta fuktskador i våtrum man gjort själv och att det kan orsaka ett avslag på köpeskillingen när man säljer huset/lägenheten.
 
Om det är väldokumenterat och rätt utfört bör det inte vara någon skillnad i försäkringsbolagens inställning vid en skada jämfört med om ett företag gjort det. Det är svårt att få ersättning i båda fallen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.