Eftersom TS inte efterfrågar om katten borde vara en inomhuskatt eller inte så väljer jag att inte gå i polemik.

Vi hade katt i drygt sju år, men han försvann för drygt en månad sedan, antagligen tagen av något djur eller överkörd.
 
  • Ledsen
mlindsten och 3 till
  • Laddar…
Svårt när katten är van vid att kunna krafsa och skrapa för att komma in. Kattlucka är väl bästa alternativet. Det eller fjärrstyrd blomspruta för att motverka beteendet.

Vad gäller katters vara eller inte vara är jag störtnöjd med att grannens katter väljer att gå förbi hos oss. Tar dom så bara en enda mus eller sork så är det en mindre som kan ta sig in i huset.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Jag funderar på om det finns nån slags transparent folie som vi skulle kunna sätta på dörren. Nåt som är diskret men ändå tillräckligt starkt för att tåla kattens klor. :thinking:
 
Vi har haft exakt samma problem som löste sig när vi byggde en större farstukvist som rymde en soffa som katten kan ligga i när den inte vill vara ute längre. Den kan dessutom se in genom fönstret på dörren genom att stå på armstödet.

Annars kan ni testa, om ni inte har möjlighet att ha en möbel, att ställa ut något som katten kan ligga i t.ex en öppen kattbur så kanske det ger med sig.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
P Papabomba skrev:
Vi har haft exakt samma problem som löste sig när vi byggde en större farstukvist som rymde en soffa som katten kan ligga i när den inte vill vara ute längre. Den kan dessutom se in genom fönstret på dörren genom att stå på armstödet.
Det var en bra idé och enkelt att prova! (y) Om hon kan visa sig i fönstret så kanske hon gör det för att få vår uppmärksamhet, istället för att hoppa.

En annan fundering jag har är att skaffa/bygga nån slags dörrklocka som katten kan använda för att bli insläppt. :thinking: Finns förvisso en risk att vi blir väckta på nätterna då, men det går ju att inaktivera signalen på natten. :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Testa att sluta belöna det felktiga beteendet, dvs släpp inte in katten genom den dörren längre när den vill komma in den vägen. Visa katten en annan väg in och belöna den när den gör rätt.

Installerade nyligen en kattlucka till en 15 år gammal katt, han fattade galoppen redan samma kväll och har slutat med gamla rutinen (i detta fall att hoppa upp på en hylla vid ett fönster och söka ögonkontakt med oss, jama osv).
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Testa att sluta belöna det felktiga beteendet, dvs släpp inte in katten genom den dörren längre när den vill komma in den vägen. Visa katten en annan väg in och belöna den när den gör rätt.
Ja, vi har funderat på det också. Vi måste ju dock släppa in katten och om vi släpper in henne genom groventrédörren när hon vill bli insläppt så kanske hon så småningom börjar hoppa på den dörren istället (den är ju än så länge oskadd). :thinking:

Det vi vill ändra på är ju egentligen inte var hon går in utan hur hon förmedlar att hon vill bli insläppt.
 
Akut kan ni börja med att löst sätta ett kompostgaller framför dörren (när ni öppnar dörren lite går det att ta tag i gallret innan det faller). Kissen kommer att tycka att det är obehagligt när hon hoppar upp mot trycket och gallret skramlande faller ner. Detta är ett billigt test!

Jag har haft dalmatiner i 35 år. Kompostgaller är vår viktigaste inredningsdetalj. Trots stor (och modig) jycke respekteras gallret och flyttas runt i dörröppningarna för att periodvis markera stopp. Kan vara värt att testa på kissen också.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
G
Nu vet jag inte hur intelligenta katter är, men kattens önskan är tydligen att trycka ner handtaget.
Skulle man inte kunna sätta en snörstump eller dylikt på handtaget, och kapa den precis så lång att katten kan nå den att dra i ?
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Nu vet jag inte hur intelligenta katter är, men kattens önskan är tydligen att trycka ner handtaget.
Det skulle kunna vara så att kattägarens önskan är att katten inte ska kunna öppna dörren. ;)

Fast vi kattägare vet ju vems önskan som är viktigast i dessa fall...

Sen gissar jag att dörren dessutom är låst "Varje morgon när jag går upp så hör jag hur det skrapar på ytterdörren", så det blir nog att ge katten en egen nyckel också. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
G
Alla välinformerad kattägare vet att kattens vilja är husfolkets lag.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Renoveringstjejen och 2 till
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Nu vet jag inte hur intelligenta katter är, men kattens önskan är tydligen att trycka ner handtaget.
Skulle man inte kunna sätta en snörstump eller dylikt på handtaget, och kapa den precis så lång att katten kan nå den att dra i ?
Intressant! Kattens önskan är väl visserligen att bli insläppt. Att hon hoppar på handtaget är ju för att hon har lärt sig att hon blir insläppt då och från början gjorde hon det förmodligen för att hon såg att vi öppnade dörren med handtaget ... men ett snöre kanske distraherar henne :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Det skulle kunna vara så att kattägarens önskan är att katten inte ska kunna öppna dörren. ;)

Fast vi kattägare vet ju vems önskan som är viktigast i dessa fall...

Sen gissar jag att dörren dessutom är låst "Varje morgon när jag går upp så hör jag hur det skrapar på ytterdörren", så det blir nog att ge katten en egen nyckel också. :D
Nej, det vore ju inte så bra om hon faktiskt kunde öppna dörren. På morgonen är den såklart låst, men inte dagtid (när vi är hemma). Hon går ut och in även på dagarna (om vi är hemma och öppnar åt henne).
 
Lill72 Lill72 skrev:
Kanske skulle en dörrklocka till katt från byggahus-shopen vara till hjälp.
Ja, jag har sett den och det kan absolut vara ett alternativ. Jag tänker i så fall i kombination med ett kompostgaller (som föreslogs tidigare) eller något annat hinder framför dörren, under en tillvänjningsperiod.

Jag funderar på om katten behöver en rutin som ersätter dörrhoppandet, exempelvis att hon hoppar upp på något för att aktivera dörrklockan och bli insläppt. Annars kanske det är svårt att lära henne att sluta hoppa på dörren (det är ju inte säkert att vi alltid kan öppna omgående när dörrklockan ringer). :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.