Hej! Är i tagen att montera solceller på markstativ så jag håller just nu på att förbereda stativ och markrör från undercentral till ställningen.

Har några funderingar på den tänkta setupen jag skulle vilja höra med er här om bara.

Växelriktare: Growatt MOD 15KTL3-X

Solceller: Longi mono 455w

1. Jag kommer ha 40 paneler totalt, 20 i varje slinga. Panelerna har specen (Voc/V:49.5V) så att 20 paneler ger 990V. Står att växelriktaren Max kan hantera 1000V per mppt. Är det dumt att ligga så nära max?

2. Kommer ha ca. 30 meter från växelriktaren till hörnet på maktställningen. Vill helst ha växelriktaren i garaget där jag har Wi-Fi och en undercentral så drar DC kablar dessa 30 meter då. Offerten har spelat 6mm2 kablar. Känns det vettigt?
 
Hej!

1. Max spänning är väl 1100V enligt databladet, så det ska väl inte vara några problem. Vad har du för Vmp på panelen? Skulle kunna tänka mig runt 41.7V x 20= 834V enl. databladet om jag valt rätt. Det ligger också i intervallet för den växelriktaren (140-1000V)

2. 6 mm2 klarar max ström (Isc=11,66A) utan problem. Spänningsfallet på 30 m skulle vid max ström bli ca 2V vilket är försumbart. Så 6 mm2 funkar utmärkt
 
O ozean skrev:
Hej!

1. Max spänning är väl 1100V enligt databladet, så det ska väl inte vara några problem. Vad har du för Vmp på panelen? Skulle kunna tänka mig runt 41.7V x 20= 834V enl. databladet om jag valt rätt. Det ligger också i intervallet för den växelriktaren (140-1000V)

2. 6 mm2 klarar max ström (Isc=11,66A) utan problem. Spänningsfallet på 30 m skulle vid max ström bli ca 2V vilket är försumbart. Så 6 mm2 funkar utmärkt
Okej så maxspänning är Voc/V (990V) vilket växelriktarens datablad säger är 1100V? Och sen Vmp/V är Max 1000? Vilket är 41.7x20=834 enligt panelens datablad. Fattar ja rätt då? Och det är ok?

Sen en tanke till, datablade säger att man kan ha två slingor per MPPT. Ska jag då dela in mina 40 paneler i 4 delar? Och ha 4 plus och 4 minus hela vägen upp?

Tack på förhand!
 
Voc=öppen krets eller ingen belastning så där kan du ha 1100V. I en driftsatt anläggning inträffar det i gryning skymning innan solens strålar gör att strömmen börjar flyta. När strömmen flyter så sjunker spänningen och då jobbar MPPT för att maximera effekten i intervallet 140-1000V.

Det verkar vara 2 MPPT om jag förstått databladet rätt vilket betyder 2 slingor så då delar du dem i två delar. Viktigt att panelerna i varje slinga ligger i samma väderstreck, annars måste du dela dem så spänningen blir lika (vilket motsvarar att det ska vara lika många paneler i varje del) och parallell koppla dem.
 
O ozean skrev:
Voc=öppen krets eller ingen belastning så där kan du ha 1100V. I en driftsatt anläggning inträffar det i gryning skymning innan solens strålar gör att strömmen börjar flyta. När strömmen flyter så sjunker spänningen och då jobbar MPPT för att maximera effekten i intervallet 140-1000V.

Det verkar vara 2 MPPT om jag förstått databladet rätt vilket betyder 2 slingor så då delar du dem i två delar. Viktigt att panelerna i varje slinga ligger i samma väderstreck, annars måste du dela dem så spänningen blir lika (vilket motsvarar att det ska vara lika många paneler i varje del) och parallell koppla dem.
Okej! Då klarnar de lite!:)

La med ett urklipp från databladet. Det är som du säger 2 MPPTer men varje MPPT kan ha 1 eller 2 strings står det.

Så betyder det att man kan dela upp det i 4 delar? Eller är det bättre att ha 2 slingor bara. Alla 40 står i samma riktning och är skuggfritt.
 
  • Datasheet för solpaneler med markerade delar som visar MPPT och string konfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enda jag kan tänka mig är att du kan lägga två parallella slingor och att det är förberett med 4 anslutningskontakter som kopplas ihop inuti växelriktaren till en MPPT. Det skulle förklara 13/26A då strömmen fördubblas när du lägger dem parallellt.

Jag ser inte anledningen till att dela upp om alla är i samma riktning. Uppdelning bör du göra om du vill maximera med olika väderstreck, men så verkar inte vara fallet för dig

Edit: Ser att det bara är 2 ingångar plus en tredje som verkar vara för batteri. Då betyder det att parallellkopplingen görs utanför växelriktaren vilket är vanligast.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.