Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Snyggt och prydligt!


Jag tror att ett skäl till det är forumdelen du valde. Här kan nog folk mer om laddboxarna än om hur man bäst säkrar en stolpe. Så Byggteknik eller Grund- och markarbeten hade nog gett bättre svar därvidlag. Å andra sidan verkade du veta vad du höll på med, så många (i alla fall jag) läste det nog som en byggbeskrivning snarare än en frågetråd, även om den innehöll många frågor.

Kart trevligare än en galvad stolpe alldeles oavsett. Bra jobbat!
Tack! Hehe, det kanske lät onödigt tjurigt skrivet av mig. Jag ville bara förklara att jag löste det på egen hand istället för att lämna tråden öppen och glömd. Det är ju det värsta när man letar efter någon med samma problem som en själv och tråden är helt tom.
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
G gsb_tm skrev:
Snyggt!
Jag skulle dock täta övergången (fogskum?) mellan markrör och kabelskyddet. Det ser ut som om det kan komma in en del regnvatten där.
Tack, utmärkt idé! Jag ska göra det.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Hej.

Mycket snyggt ! :geek:

Om jag inte hade haft min box på väggen så skulle jag tveklöst beställt en av dig. !
 
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
O oskarcronwall skrev:
Fick inte så många svar som jag hade hoppats, tack till @Dublin för bra tips.

Nu är i alla fall laddstolpen på plats och fungerar precis som den ska. Delar med mig av några bilder.
Det återstår att montera ett uttag (vita kabeln är ej inkopplad) samt att fästa stolphatten.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Hittade även en mycket prisvärd krok för att hänga upp laddkabeln på Bauhaus:
[bild]

Ett avslut på kabelskyddet skulle höja intrycket ytterligare något snäpp och kostat inte så många kronor.
I övrigt tycker jag du har skapat något som sett bra mycket bättre ut än det mesta som finns på marknaden!
 
  • Gilla
oskarcronwall och 1 till
  • Laddar…
Är det ok att montera ett infällt uttag om jag fräser ett urtag där den vita kabeln kommer ut och sätter en dosa där. Finns det dosor för sådan infällning med matning i bakkant?

Jag har nämligen svårt att hitta ett utanpåliggande vägguttag som har öppning för kabel i mitten baktill.

Hur skulle ni ha gjort? Vill ju gärna ha uttaget centrerat på stolpen av estetiska skäl. Det ska helst vara svart eller grått.
 
O oskarcronwall skrev:
Hur skulle ni ha gjort?
Borrat ett hål i bakstycket på uttaget. Det kräver väl sannolikt någon form av tätning då det inte uppfyller IPX4 längre då, men jag skulle inte gjort det svårare för mig än så.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Snyggt! Berätta gärna hur mycket det gunga vid isättning av kontakt?
Inget alls :cool:
 
  • Gilla
JustDoIt och 9 till
  • Laddar…
Funderar på att göra som du men tänkte ha stollpen ca 2 m hög och ha en lykta högst upp. Är rädd att det kommer gunga en del om jag använder stolpsko och plint. Tänkte gräva stolpen ca 60-70 cm och sedan täcka med betong. Det går väl att göra så med impregnerade trä? Har försökt hitta lite inspiration på nätet men hittar inget liknande. Vad tycker ni, tips?
 
O oskarcronwall skrev:
Fick inte så många svar som jag hade hoppats, tack till @Dublin för bra tips.

Nu är i alla fall laddstolpen på plats och fungerar precis som den ska. Delar med mig av några bilder.
Det återstår att montera ett uttag (vita kabeln är ej inkopplad) samt att fästa stolphatten.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Hittade även en mycket prisvärd krok för att hänga upp laddkabeln på Bauhaus:
[bild]
Hej ! Väldigt snygg lösning som jag funderar på att kopiera. Fräsning snygg. Var fick du mössan från som skyddar laddboxen från regn ?
 
  • Gilla
BirgerJ
  • Laddar…
O oskarcronwall skrev:
Tack! Den står stadigt ett år senare!
Jag köpte en finare bakplåt i aluminium, den här fast i antracitfärg: [länk]
O oskarcronwall skrev:
Tack! Den står stadigt ett år senare!
Jag köpte en finare bakplåt i aluminium, den här fast i antracitfärg: [länk]
O oskarcronwall skrev:
Tack! Den står stadigt ett år senare!
Jag köpte en finare bakplåt i aluminium, den här fast i antracitfärg: [länk]
För bra denna lösning.
 
O oskarcronwall skrev:
Jag har blivit med elbil och ska installera en laddbox ( Easee Home). Till saken hör att jag inte har någon vägg eller liknande att montera laddboxen på. Min idé är att sätta en limträstolpe 115x115 i en betongplint och sedan fästa laddboxen på den. Stolpen är 140cm hög. Blir det här tillräckligt stadigt?

Jag fick börja med att fräsa urtag i stolpen då plinten är gjord för 95mm. Stolpen monteras sedan med fransk träskruv eller genomgående bult och mutter. Vad tror ni blir bäst?
[bild]

För att sedan kunna fästa laddboxens bakstycke krävs en bredd på 160mm.
Jag löste det genom att göra ett urtag och kapa till en bit 195 regel som får bli monteringsytan. För att väderskydda allt tänker jag sätta en bit anodiserad aluminium ovanpå som en hatt. Varför inte en bakplåt?[länk]
[bild]

Jag har tänkt att el kan löpa längs baksidan och gå genom ett hål in till boxen. Monteras med kabelskydd i metall.

Jag skulle även vilja ha ett vanligt vägguttag på stolpen, helst infält. Är det möjligt och tillåtet?
Om det är ok med ett infällt, behövs dosa och kan i så fall kablar komma in bakifrån, alltså genom stolpen?

Vad tror ni om min konstruktion? Är det något jag ska ändra eller helt tänka om?

Tacksam för alla förslag!
Hej! Jag håller på med en laddstolpe. Din är inte bara snygg men är en väldig bra lösning och jag tänker ha det som förebild.
 
A Andreas Patay skrev:
Hej! Jag håller på med en laddstolpe. Din är inte bara snygg men är en väldig bra lösning och jag tänker ha det som förebild.
Tack och vilket roligt projekt! Jag kan meddela att den står ruggigt stabilt nu efter två års användning. Lägg upp lite bilder på hur det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.