Jag och min sambo har en liten fundering... nämligen:
Vad är vanligast - lägger man innergolvet först och sätter innerväggarna sedan? Eller tvärtom?

Vi bygger med krypgrund, golvvärme i träbjälklag och skall lägga massivt trägolv (plank) i större delen av huset. Alltså kommer trägolvet att ligga direkt på golvvärmen (inget gips mer än i de rum som ska ha klinkers).

Är det någon som byggt på liknande sätt? och hur gjorde ni i så fall?

Lägger man golvet först så måste man givetvis vara nogrann med att märka ut vart golvvärmen går så att man inte skruvar/spikar i den när innerväggarna ska sättas... Men vad fäster man innerväggarna i om man inte lägger golvet först? ???
 
Om du inte ska ha gladiatorerna på besök räcker det
gott att skruva i gles-panelen.
 
Ok. Men om man lägger kasetter istället för plåtar i glespanel, hur gör man då?
 
Ska väggen gå parallelt med g-ås skulle jag lägga ditt
trägolv först o sedan skruva i det,(så har jag gjort själv
pga att slippa alla vändslingor på golvvärmen så la jag
ut slangen o gipsa igen innan jag reste innerväggarna.
 
Bob_the_builder
Det innebär alltså att du har central reglering av värmen (inte rumsreglering)?
 
Ja jag har inte rumsreglering på golvvärmen,men kan
istället reglera med ventilationen (480 S) har dessutom
en öppen planlösning så jag tror inte det ska bli ett problem.
 
Först kommer golvreglarna med isolering mellan, sen skruvar man en glespanel för golvvärmeslangar och -plåtar. På glespanelen reglar man upp innerväggarna. När golvvärmen är lagd och innerväggarna gipsade kan ni börja lägga trägolvet. Lägg det löst och flytande först. Golvvärmen kommer att göra att det krymper till oigenkännlighet. (Nej, det spelar ingen roll om det är torkat virke.) Efter ett år eller så kan ni säkert slå ihop plankorna och peta ner en planka till innan ni bestämmer om ni ska spika eller skruva det mot glespanelen, eller låta det fortsätta flyta.
 
Karl XII mig lurar du inte!!
Det finns visst trägolv som är ugnstorkade o foliepackade som inte krymper,säljs ex av Klockestrands
såg o hyvleri.
 
Jag luras aldrig. Och svär inte. Jag röker dessutom inte. Alkohol kommer inte heller på frågan!

Fan, nu glömde jag pipan på systemebolaget ;)

Golvvärme är inte direkt snällt mot golvplankor... Fukthalten du får på virke som du köper är mycket högre än vad du får i golvet efter ett år - om du inte köper extremt dyrt virke typ det möbelsnickare köper. Men golv som produceras i massor och torkas i stora ugnar kommer aldrig ner den fukthalten med spickor och glipor som följd.
 
KarlXII -> Tack för ditt svar, men min fråga var inte hur trägolvet kommer att se ut efter att vi satt på golvvärmen ;)

Om vi väljer golvvärmekasetter så blir det ju ingen glespanel = man kan inte spika innerväggarna i den.

Vi förlitar oss på att våra snickare, de vet nog hur man gör det bäst. Men jag var mest nyfiken på hur andra har gjort, därav frågan.

 
Hmpf. Jag trodde du vände dig till forumet för att få tips om olika metoder och risker med att göra på olika sätt.

Jag menade inte att skända ditt fina plankgolv och döma ut det i samband med golvvärme. Däremot berättar jag för dig att det kommer att krympa och att du kommer att få springor efter ett tag. Därför är rekommendationen att låta det flyta ett år eller så...jaja nu är jag där igen.

Gör som snickaren säger, det blir nog bra.
 
Jo, det är jättsnällt att du tipsade om det också, det var inte så jag menade.

Fabrikatören av golvet säger att det ska skruvas och att man ska vänta minst 3 veckor innan man sätter på golvvärmen. Anledningen till att det blir spingor mellan plankorna har väl inte heller bara med golvet att göra, bjälklagret torkar ju också och bidrar till att golvet rör sig. Ja det finns många faktorer som påverkar.

Vi vill ha ett plankgolv, ingen parkett eller liknande, därför tar vi den risken att det kan bli springor emellan. Vi har grangolv i huset nu, med springor på upptill 0,5 cm emellan...
 
Karl XII du får inte blanda ihop en vanlig virkestork med
en UGNSTORK,det är två vitt skilda saker.
Ugnstorkat krymper inte,däremot ordinärt virke som
varit i en virkestork krymper i flera år o du kan nog få
lägga dit mer en extra bräda.
Det senaste inom ugnstork är att man torkar virket på
mycket hög temp då kan man använda det istället för
tryckimpregnerat.
 
Ugnstorkat krymper inte...OK.

Min kompis har ett Siljan furugolv. Det är lagt på golvvärme. Det krymper. Sen hur Siljan torkar sina plankor, det vet inte jag.

Så här står det på deras websida:
...står vi idag väl rustade med en funktionell bansåglinje, helt datorstyrd torkprocess och ett...
Det låter ju modernt iallafall. Men det kanske finns bättre, jag vet inte faktiskt.


 
Ursäkta att jag lägger mig i i diskussionen men....
Jag läste någonstans att om man ska lägga golvplank på golvvärme ska man se till att man har en undergolv av massonit, då blir inga sprikor.

Vi är så tokiga att vi ska ha klinkers, men varmt om fötterna blir det ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.