Hej!
Är lite bekymrad över synen jag fick idag på mitt bygge.
Märkte att några syllar börjat få lite olika färg på sig bland annat svarta prickar o lite grönaktiga större fläckar (se bild).

Husets väggar(stomme, vindduk spik och panel) har stått oskyddade i ca 2v tid. O under dessa 2 veckorna har det såklart regnat mycket. O plattan i sig är inte rak utan det har varit rätt stora vattenansamlingar med ca 1,5-2cm djup på vattenpölarna lite här o var.

Vi räknar med att väggarna blir skyddade av taket denna veckan.

Vi har inte bråttom med att bygga, men vi skulle gärna vilja bygga färdigt ytterväggarna (isolering, plast, installationsskikt) och resa innerväggarna innan jul.

Tror ni det räcker med att öppna fönstren så det blir dragit o låta huset vädras i 3-4 veckor för att torka syllarna eller måste jag köra med avfuktare som drar en massa el under dessa billiga eldagar ?

Det angripna om det nu är det, vad måste jag göra där? Går det slipa o behandla eller är det för sent för det? Det kanske bara är byte av syllarna som gäller för mig i detta skedet?..
 
  • Trähörn av en byggkonstruktion där dolda skruvar monteras i sammanfogningen mellan vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett träregelverk med en skruv vid dess hörn, mot en polerad betonggolvbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joyce18
  • Laddar…
F
Alltså det där ändträet har ju fått suga gode bra med vatten. Det försvinner ju inte i första taget .
 
Avfuktare och byggfläktar är det som gäller, öppna fönster räcker inte.

I vilket elområde bygger ni och hur stort bygger ni?
 
A ati skrev:
Avfuktare och byggfläktar är det som gäller, öppna fönster räcker inte.

I vilket elområde bygger ni och hur stort bygger ni?
A ati skrev:
Avfuktare och byggfläktar är det som gäller, öppna fönster räcker inte.

I vilket elområde bygger ni och hur stort bygger ni?
Ca 150kvm.
Är det bara att köra på med fläktar o avfuktare tills man kommer ner till 15% fuktkvot eller vad är det som gäller?...
Elområde 3.
 
F Freddedan skrev:
Alltså det där ändträet har ju fått suga gode bra med vatten. Det försvinner ju inte i första taget .
O ja, i ca 1,5v har det stått öppet.
Sen har det ju inte varit vatten på det sättet hela tiden. Men i ca 2 dygn stod det sådär då vi inte hade möjlighet att komma o suga upp vattnet.

Jag har sökt efter avfuktare osv men inte hittat det jag söker. Någon av er kanske vet vad de heter lite mer specifikt. Jag är ute efter plaststrumpa med massa hål i som man lägger längs syllen för att torka den.. någon som vet vad den typ av avfuktare heter?
 
Sorry för OT i tråden, men detta påminner mig om när jag byggde hus för några år sen.

Bygget stod still 3veckor över jul/nyår.... När de öppnade dörren i början av januari så slog värmen emot dem i dörröppningen. Det visade sig att det var över 30 grader inne, trots att lösullen inte hade sprutats in i taket...
Någon av byggarna hade gått emot vredet på den mojäng med direktverkande elpatron som värmde via golvvärmeslingorna under bygget....
Räkningen som kom i slutet av januari var inte vacker, med mina mått mätt hade det gått åt ungefär en årsförbrukning, runt 10.000kwh, till en kostnad av ungefär 15.000:-, jag var givetvis upprörd över detta då jag som byggherre enligt kontraktet skulle bekosta strömmen under byggtiden, detta var 10x gånger det som det gått åt övriga månader.....
Hade detta hänt med nuvarande elpriser vet i tusan om jag ens hade haft råd att färdigställa bygget.

Varför låter man bygget stå osäkrat för väder o vind så lång tid? I min värld görs stomresning och tätt tak på 1 lång dag, detta planeras givetvis in när vädret tillåter.
 
Tyvärr tar det tid att få ner fukten på djupet i materialen. Vädra räcker inte. Komihåg att inte mäta fukten enbart på ytan... Utan mät på djupet....

Fuska inte med torkningen, du vill inte bo i ett mögelhus.
 
"Byggtork" finns även dieseldrivna.
"byggtorkslang"

Slangen/strumpan är för att transportera varm torr luft till de fuktiga ställena.
 
H HSP skrev:
"Byggtork" finns även dieseldrivna.
"byggtorkslang"

Slangen/strumpan är för att transportera varm torr luft till de fuktiga ställena.[/QUOTE

Jo tack!!! Äntligen det är den slangen jag är ute efter. En följdfråga... vad för typ av avfuktare/fläkt behöver jag för att koppla slangen?
 
Någon som kan hjälpa mig med hur och på vad man kopplar "byggtorkslang"??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.