För två år sedan ärvde jag ett fritidshus som vi haft i familjen sedan 1979. Det finns ett vedeldat, vattenburet värmesystem, men de senaste åren har vi mest använt oljeelementen. Jag gissar att ingen eldat i pannan på minst tre år, kanske uppemot tio år.

Jag skulle vilja använda pannan igen, men förmodar att jag måste fylla på vatten/glykol i systemet. Vore tacksam för en förklaring om hur jag ska gå tillväga. Bifogar bilder på vedpannan på toaletten och expansionskärlet på vinden.

Mina frågor just nu är:

- Vilken glykol/köldbärarvätska/annat bör jag använda och i vilken blandning? Hittade en flaska och en tom dunk, se bilder.
- Var fyller jag på vätskan? Det finns två öppningar på expansionskärlet, se bild.
- Hur vet jag hur mycket vätska jag ska fylla på?
- Något annat jag bör tänka på?

Gammal vedspis i kök med moderna rör och tempmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En avstängd vattenberedare isolerad med glasull, bredvid en dunk och en flaska tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Etikett för Kemetyl Brineol 95% för kylbärarvätska till värmepumpsystem med varning för brandfarlighet och fryspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm.
Normalt sett fyller du vatten i värmesystemet genom att öppna en kran på ett vanligt kallvattenrör som är anslutet någonstans på det vattenburna värmesystemet (kanske någon av de pluggade rören ovanför pannan?). Är det alltså tänkt att du ska ha någon slags glykolblandning istället, för att kunna kallställa huset?
Är expansionskärlet verkligen inkopplat i systemet? Det normala är att det går ut ett rör på yttertaket någonstans, samt ofta ett skvallerrör där det rinner ut vatten om systemet blir överfyllt. Jag ser 2 icke anslutna rörändar, undrar vart de ska kopplas?

Antar att du har koll på att det förmodligen är eldningsförbud på en panna som inte blivit elda i på flera år.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hmm.
Normalt sett fyller du vatten i värmesystemet genom att öppna en kran på ett vanligt kallvattenrör som är anslutet någonstans på det vattenburna värmesystemet (kanske någon av de pluggade rören ovanför pannan?). Är det alltså tänkt att du ska ha någon slags glykolblandning istället, för att kunna kallställa huset?
Är expansionskärlet verkligen inkopplat i systemet? Det normala är att det går ut ett rör på yttertaket någonstans, samt ofta ett skvallerrör där det rinner ut vatten om systemet blir överfyllt. Jag ser 2 icke anslutna rörändar, undrar vart de ska kopplas? Antar att du har koll på att det förmodligen är eldningsförbud på en panna som inte blivit elda i på flera år.
Tack för svar! Det finns inget vatten kopplat till systemet. De pluggade rören har aldrig använts till något vad jag vet. Jag har letat men inte lyckats lokalisera något breddavlopp/skvallerrör någonstans. Som "barn i familjen" har jag aldrig brytt mig i detalj om hur systemet funkat, men nog tror jag pappa brukade krypa upp på vinden och fylla på någon gång ibland. Sotaren var här för ett par år sen och satte inget eldningsförbud. Jag brukar inte låta det bli minusgrader i huset, antog bara att det skulle vara någon slags glykolblandning?
 
torpet79 torpet79 skrev:
Tack för svar! Det finns inget vatten kopplat till systemet. De pluggade rören har aldrig använts till något vad jag vet. Jag har letat men inte lyckats lokalisera något breddavlopp/skvallerrör någonstans. Som "barn i familjen" har jag aldrig brytt mig i detalj om hur systemet funkat, men nog tror jag pappa brukade krypa upp på vinden och fylla på någon gång ibland. Sotaren var här för ett par år sen och satte inget eldningsförbud. Jag brukar inte låta det bli minusgrader i huset, antog bara att det skulle vara någon slags glykolblandning?
Finns inget vatten kopplat på värmesystemet alls, får du fylla på för hand uppifrån, antar jag. Det vanligaste är att bara fylla på rent vatten, det har jag haft i mina vedeldade värmesystem.
Men det där expansionskärlet, det skulle jag inte våga ha i drift som det ser ut nu. Finns inga rördelar någonstans som är avsedda för att kopplas på expansionskärlet?
Lever din pappa eller någon annan som har koll på läget?

Eldningsförbud brukar det bli per automatik om en eldstad inte används och sotas på ett antal år. Det betyder inte att det är fel på eldstaden, men att en kontroll kan behövas före eldning.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Finns inget vatten kopplat på värmesystemet alls, får du fylla på för hand uppifrån, antar jag. Det vanligaste är att bara fylla på rent vatten, det har jag haft i mina vedeldade värmesystem.
Men det där expansionskärlet, det skulle jag inte våga ha i drift som det ser ut nu. Finns inga rördelar någonstans som är avsedda för att kopplas på expansionskärlet?
Lever din pappa eller någon annan som har koll på läget?
Eldningsförbud brukar det bli per automatik om en eldstad inte används och sotas på ett antal år. Det betyder inte att det är fel på eldstaden, men att en kontroll kan behövas före eldning.
Mina föräldrar lever inte längre, så jag kan inte fråga. Expansionskärlet ser nog ut som det alltid gjort, förutom att jag lyfte av en mössa av gullfiberisolering.
 
torpet79 torpet79 skrev:
Mina föräldrar lever inte längre, så jag kan inte fråga. Expansionskärlet ser nog ut som det alltid gjort, förutom att jag lyfte av en mössa av gullfiberisolering.
Då är det svårt, beklagar!
Nu är jag envis, men jag är rätt säker på att expansionskärlet ska ha 2 rör tillkopplade. Du kan fundera på vad som händer med vattnet om du råkar elda för hårt och systemet kokar.
Det vanligaste är att det går ett rör genom yttertaket, det brukar gå upp bredvid skorstenen och vara krökt 180 grader på utsidan, ser ut som en käpp ungefär. Finns inget sånt?
 
  • Gilla
torpet79
  • Laddar…
Dra ett rör ut genom tak eller gavelvägg från toppen av expansionskärlet. Kolla röret under kärlet så att det inte har rostat igen. Det kan isåfall bli ohälsosamt högt tryck i systemet när du eldar.
 
  • Gilla
torpet79 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det svårt, beklagar!
Nu är jag envis, men jag är rätt säker på att expansionskärlet ska ha 2 rör tillkopplade. Du kan fundera på vad som händer med vattnet om du råkar elda för hårt och systemet kokar.
Det vanligaste är att det går ett rör genom yttertaket, det brukar gå upp bredvid skorstenen och vara krökt 180 grader på utsidan, ser ut som en käpp ungefär. Finns inget sånt?
Nej, inget sånt. Är rätt säker på att det sett ut så här i alla år vi haft huset, men det behöver ju inte betyda att det är rätt :p Din kommentar väcker ett minne av att pappa nog sa i min barndom att det var viktigt att inte temperaturen blev för hög för då kunde det bli översvämning på vinden.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Dra ett rör ut genom tak eller gavelvägg från toppen av expansionskärlet. Kolla röret under kärlet så att det inte har rostat igen. Det kan isåfall bli ohälsosamt högt tryck i systemet när du eldar.
Tack. Får kanske ta hit en rörmokare för en översyn ...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.