Hej,

Vi har skirivt kontrakt med en firma - och bygger badrummet helt vitt och således dyrt. Nu har de en underleverantör som gör det ena kontraktsbrottet efter det andra.

Vi har tex skrivit väldigt tydligt att BBVs branchregler skall följas (om de inte gör det så blir ju badrummet inte försäkringsbart med villaförsäkringen). Underlevernatören har gjort fler avsteg som tom vi som lekmän sett och fotodokumenterat och krävt att han rättar till - vilket han gör efter viss påtryckning från oss och tillverkare.

Då vi tyckte att felen började bli grova fel (tex att golvbrunnen var felaktig) så har vi reklammerat och diskuterat det med de som vi skrivit kontrakt med. De blev "såklart " bestörta över bilderrna vi tagit och påstod att "vår försäkring täcker inte skador om det inte uppfyller branchreglerna heller....".

Nehej tyckte vi, då får ni väl se till att de efterföljs i enlighet med kontraktet!!!!!

I kontrakt har vi även en vitesklausul, pga diverse felaktigheter kommer de nu bli rejält försenade. Vi har en formulering om att entreprenör inte behöver betala vite om det skäligen ligger utom hans kontroll att det blivit försenat.

Att underleverantören måste göra om flera saker är väl inte force majeur? eller utom entreprenörs kontroll.

För vår del kan vi ju inte bestämma vilka underentreprenörer som skall användas. Nästan så man tycker att vi borde kräva att han blir utbytt?

Vad tycker ni?
 
Kan aldrig tänka mig att kontraktsskrivande företag ska klara sig från vite för att byggarna/andra företaget gör fel. Då får ju de ställa krav mot dem istället, men självklart så ska inte du bli lidande för det. Det säger sig väl självt egentligen?
 
Det kan inte anses som force majeure.

Vilket avtal använder ni er av?

AB 04?
 
Naturligtvis är er entrepenör ansvarig för vad de han anlitar utför.Att under-entrepenören slarvar är inte ett Force Majeure. Hur skulle det se ut? Då är det bara att starta två firmor, den första tar jobbet och lägger sen ut det på den andra. Då kan man bära sig åt hur som helst och sen bara skylla på Force Majuere.
 
Jo vi har ett standardkontrakt taget från villaägarnas riksförbund.

Jag menar inte att slarvet är force majeure utan tiden de nu behöver för att bygga om, bygga rätt EFTER våra påpekningar.

Jag o min sambo har påpekat fleras gånger (för den firma vi tecknat kontrakt med så klart) att vi är lekmän ocvh inte kan branchregler....men vissa saker kan man ju kolla upp och läsa på bkrs hemsida......vi är ju läskunniga.
 
Nej förseningen pga fel som skall rättas kan dom inte hävda är force majeur. Däremot så tror jag att det kan vara en bra strategi att inte vara alltför stenhård på sluttider och skadestånd, risken är att de strressar fram dåliga lösningar för att hinna bli klara.


Jag tror att något i stil med att vid slutet säga att vi bjuder på skadeståndet för de dagar som ni har minst x gubbar i arbete här, fram till ett givet nytt slutdatum. Det där med x gubbar är för att undvika att de helt enkelt slutar jobba om man bjuder på vitet. X i ett bardrumsbygge är troligen 1, ofta svårt att ha fler i arbete kontinuerligt i ett så litet rum.
 
hempularen skrev:
Nej förseningen pga fel som skall rättas kan dom inte hävda är force majeur. Däremot så tror jag att det kan vara en bra strategi att inte vara alltför stenhård på sluttider och skadestånd, risken är att de strressar fram dåliga lösningar för att hinna bli klara.


Jag tror att något i stil med att vid slutet säga att vi bjuder på skadeståndet för de dagar som ni har minst x gubbar i arbete här, fram till ett givet nytt slutdatum. Det där med x gubbar är för att undvika att de helt enkelt slutar jobba om man bjuder på vitet. X i ett bardrumsbygge är troligen 1, ofta svårt att ha fler i arbete kontinuerligt i ett så litet rum.
Jo, vi förstår också att det är kruxigt. Tyvärr har vi (redan innan kontraktskrivning) sagt att då vårt hus har 1 badrum, vi skall jobba och inte har något alternativt boende så är det viktigt med sluttdastum. Vi vet helt enkelt inte hur vi skall bo ca 5 dagar efter slutdatum. Då får vi bo på hotell, det blir ju as-dyrt för oss..........

Vi påpekade detta tydligt vid start och de sade att de tog i vid projekttid - 5 veckor för ett 6m2 badrum där i princip alla rör/vatten mm redan var indraget.
Vi är ju där o tittar och tar kort så de kan inte slarva för mycket....då får de göra om, så har det varit hittils. Men vite måste vi nog tyvärr ha för att inte drivas in i skuldfälla pga att vi inte kan betala alternativt boende.

Vi har ett spädbarn på 6mån dessutom så tält känns inte ok.....
 
Tyvärr måste du nog bestämma dig för vad som är viktigast av:

1. Att du får badrummet klart så snart som möjligt, och med allt jobb ordentligt gjort
2. Att få ut vitesbelopp

Hempularens förslag är utmärkt, men innebär definitivt (1).

Om du väljer (2) och redan nu gör det klart för hantverkaren så finns risken att de slarvar så mycket de kan. Varför ska de hålla sig väl med en "skitkund" (ur deras synpunkt :) som redan bestämt sig för att kräva dem på pengar? Alternativt väntar du till allt är klart, men då har du ingen morot för att se till att de blir klara tidigare (och då är vi tillbaka på alternativ 1).

Har du verkligen en klausul i kontraktet där det uttryckligen framgår att hantverkaren ska stå för alla kostnader för alternativt boende om de inte blir klara i tid? Annars kan du nog glömma att de gör det frivilligt...
 
Vad är det för vits med att ha en vitesklausul för försening om man måste avstå från den för att få jobbet gjort enligt kontraktet???
 
Åsa76 skrev:
Jo, vi förstår också att det är kruxigt. Tyvärr har vi (redan innan kontraktskrivning) sagt att då vårt hus har 1 badrum, vi skall jobba och inte har något alternativt boende så är det viktigt med sluttdastum. Vi vet helt enkelt inte hur vi skall bo ca 5 dagar efter slutdatum. Då får vi bo på hotell, det blir ju as-dyrt för oss..........
Får inte ihop hur man tänker när man säger upp sitt tidigare boende till samma datum som slutdatumet på bygget !!! räknar man med att inget kan bli försenat eller vaddå???
Visst är det sura pengar att ha dubbla kostnader en eller två månader, men klarar man inte ut det ska man nog inte bygga alls.
 
Vitesklausuler är lite trickiga, som jag ser det så är den viktigaste funktionen med en vitesklausul att förhindra att byggaren prioriterar ned bygget. Dvs kostar det inget eller lite att försena projektet så finns risken att byggaren skickar sina gubbar till ett annat bygge.

Baksidan med en vitesklausul är att den skapar stress, även en bra hantverkare kan då börja slarva, behöver inte vara medvetet fusk, bara att plattsättarena kanske börjar sättta plattorna efter att ha begrundat "problemet" i 10 minuter när han kanske i normalfallet mäter och testar i en timme (har ingen aning om hur lång tid ett proffs behöver i förberedelse för att göra ett bra jobb). Risken med sådant slarv är att det kanske bara blir lite allmänt dåligt, inget som är så dåligt att man kan slå ned på det pch kräva rättelse.
 
pappskallen skrev:
Får inte ihop hur man tänker när man säger upp sitt tidigare boende till samma datum som slutdatumet på bygget !!! räknar man med att inget kan bli försenat eller vaddå???
Visst är det sura pengar att ha dubbla kostnader en eller två månader, men klarar man inte ut det ska man nog inte bygga alls.

Lite klargöranden - vi håller inte på att bygga såsom i nybygge, vi har en vattenskada i ett badrum som åtgärdas. Så det är inte vårt val så att säga. .....

Skall man räkan med att ett badrumsbygge som entreprenör lägger på dbbla tiden på alltså skall dra ut till 3 eller 10X tiden? Vi har redan "räknat" med försening och lagt på tid.....:mad:
 
Det var ju skillnad, jag har nämligen hört om skräckexepel där överlappstiden varit aldeles för snålt tilltagen vid just nybyggen.

det är ju naturligtvis en fasansfull sits ni hamnat i, men vad jag skulle rekommendera är att ligga på utav h-e ring, ring, ring och tjata hål i huvet på dom, få dom att inse att detta måste fram.

Lycka till.
 
AnnaKanin skrev:
Vad är det för vits med att ha en vitesklausul för försening om man måste avstå från den för att få jobbet gjort enligt kontraktet???
Håller med dig helt o hållet.

Dessutom är vi så petiga nu att de kommer göra ett bra jobb det vet vi. Vi är ju asjobbiga kunder som kollar upp allt vi kan...........

Jag anser att har man kontrakt och viten så skall dessa följas, annars finns det ju ingen mening med kontrakt. Vi har ju tom varit så pass sjussta mot firman att vi lät dem lägga på 20% extra tid utöver rimlig tid för att vi kunde acceptera detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.