Har tilläggsisolerat huset och flyttat ut karmarna. Nu ska jag dit med nya smygar som är ca 20cm djupa. Jag vill ha vita smygar som det ska spikas foder i.
Fått tips om att borra i smygen från sidan nästan helt igenom och sedan skruva fast den i karmen. Men att borra nästan 20cm utan att vingla ut borren känns svårt. Även fått tips om att borra in träplugg i smygen, märka upp i karmen och sen borra för pluggen och limma dit.
Jag har hört talas om att det finns någon typ av stift som man kan spika dit i karmen och sen trycka dit smygen.
Vad ska man använda för mtrl? Det säljs mycket billiga hyllplan i furu som man kan måla. Har fått för mig att MDF är dyrt och svårt att såga i.
 
Jag gjorde mina smygar i vitlackad mdf, sågade med en DeWalt gersåg. Blev finfint!!
Mina sitter endast med tryckpassning och en rejäl klick sättlim, kanon bra inte en spik eller skruv!
 
Jag brukar köra med u-list som är anpassad för ändamålet. U-et är 18mm brett.
Såga till en "ram" och spika fast på insidan av karmen.
Sedan klyver man till en bit limfogskiva och trycker in i spåret, ev med lite lim. Till sist foder. Sitter perfekt.
 
Jag kör också med MDF.

Här finns lite bilder:

http://www.mugglo.net/byggteknik/fonster/

Tänk på att både limma och skruva fodren i mdfskivans kant, limma också fodrens ändträ i varandra så håller det fint. MDFen skruvar jag på enklaste sätt. Mjukfoga mot fönster och mellan mdfskivorna, grundmåla och täckmåla.

Klart.

MDF köper man förövrigt billigast hos Bauhaus just nu verkar det som.
 
  • Gilla
sannatielman
  • Laddar…
Hej!
@bax - Har Du något tips om var man hittar dessa u-lister?
Har letat/frågat utan resultat.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.