Hej,
Ska byta ut ett element i huset som är 400v fast installerat. Det jag vill byta till är ett wifi-uppkopplat 230v med stickpropp. Nuvarande element är kopplat på 2 faser och jord (400v).
Finns även nolla framdraget i uttaget så får ju ut 230v med. Är det ok att klippa kabel och koppla nya elementet till fas-nolla-jord?
 
Hur vet du att nollan finns tillgänglig?
Är det i så fall ”kontinuerlig nolla” eller är det ”styrd nolla” (som används till ”nattsänkning”?

Man ska egentligen alltid följa tillverkarens anvisningar gällande inkoppling.

Om du har tänkt byta radiatorn själv så begår du egentligen ett regelbrott, utbyte av fast installerad radiator är auktorisationberättigat arbete.
 
Mäter jag mellan den oanvända tråden i vägg och fas eller jord så får jag ut 230v. Om det är en kontinuerlig eller styrd nolla vet jag ej. Tänkte främst kolla här inne om det var möjligt innan jag eventuellt kollar med en elektriker för att isf hjälpa till att installera.
 
OM du mäter mellan den förmodade nollan och jord (som du skrev) och får 230V, så är det INTE en nolla.
 
Fas eller jord? Det är mycket svårt att mäta sig till ifall den tråd du tror är en neutralledare verkligen är det. Då det här kan vara en nattsänkningstråd så mäter den precis som en nolla, men är det inte. Du måste inspektera.

För det andra tycker jag du ska tänka om ifall du verkligen vill byta ett 400 V-element mot ett 230 V-element med tanke på den snedbelastning och belastning av neutralledaren du får. Det kan behöva ses över dimensioneringsmässigt. Om du har 400 V-element i huset så sök efter 400 V-element.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Skrev kanske lite slarvigt. Fas-nolla 230v, fas-jord 230v, fas-fas 400v.
 
Svaret på frågan är att du absolut får klippa av stickproppen och koppla in elementet fast till fas, nolla och jord. Men om det bara är ett element du byter så påverkar du balanseringen mellan faserna. Det kan vara ett problem men behöver inte vara det. Sedan är det som sagt viktigt att du säkerställer att nollan verkligen är en nolla. Det räcker inte att mäta och titta på färgen. Men om det blir en elektriker inblandad så har han förmodligen koll på det.
 
Totte_S
Om du får 230V mellan en ledare och en fas och även mellan samma ledare och jord så ska du nog ta dit någon som gör jobbet åt dig.

Mellan fas och nolla bör du ha 230V, mellan fas och jord också 230V.
Den stora frågan är vad det är för en ledare du mätt mot. Om det är en neutralledare så skall du inte ha spänning mellan den och jord.
 
West76 West76 skrev:
Skrev kanske lite slarvigt. Fas-nolla 230v, fas-jord 230v, fas-fas 400v.
Vad får du mellan nolla-jord?
 
Om 240v elementet inte är inköpt skulle jag köpt ett 400v med wifi. Lägre ström i ledningen till samma effekt. Bara ansluta.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad får du mellan nolla-jord?
Inget mellan nolla och jord.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om 240v elementet inte är inköpt skulle jag köpt ett 400v med wifi. Lägre ström i ledningen till samma effekt. Bara ansluta.
Nej har inte köpt in element än. Anledningen till att jag sneglade på 230v beror på att tibber som vi kör hemma säljer mill 230v. Men har även kollat adax wifi som finns i 400v. Håller med om att det är bra mycket enklare köra 400v med tanke på dagens anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.