Hej,

Min Viking gräsklippare (numera Stihl) med Briggs & Stratton-motor har börjat gå ojämnt. Den startar lätt och det går fortfarande att klippa men den är kanske lite svagare. Se video:



Vad kan vara fel?
 
  • Gilla
Gad och 2 till
  • Laddar…
Vatten i bränslet tänker jag. Hur många timmar har den vart såhär?
 
Rengjort luftfiltret?
 
S seppteppi skrev:
Vatten i bränslet tänker jag. Hur många timmar har den vart såhär?
Jag har kört igenom en eller ett par tankar sen den började med det här. Tror t.o.m. att jag körde helt torrt en gång, om inte det var precis när det började. Skulle en torrkörning kunna orsaka problem?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rengjort luftfiltret?
Nej, men det låter rimligt att prova.
 
B beerfueled skrev:
Jag har kört igenom en eller ett par tankar sen den började med det här. Tror t.o.m. att jag körde helt torrt en gång, om inte det var precis när det började. Skulle en torrkörning kunna orsaka problem?
Min tanke var att den hade stått ute i något ösregn. Men tror inte att det är vatten, om du kört ett gäng tankar under tiden.
Det låter som att den får dåligt med luft, som påpekas i tråden. Går den lika illa om du sänker gasen? Eller är den utan gas reglage? Gå över luftfiltret och kolla där först.
Har du problemet kvar efteråt så skulle jag titta på tändstift-tändkabel-tändspole
 
Första åtgärden på B&S-motorer. Ta lös luftfiltret och starta klipparen. Om den går jämnt nu så tvättar du filtret och oljar in det, ev. köper ett nytt filter och oljar in det.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om den går jämnt nu så tvättar du filtret och oljar in det, ev. köper ett nytt filter och oljar in det.
Observera att alla filter inte ska oljas. Detta ska oljas in.

Turkos luftfilter i skummaterial som ska oljas in, med cirkulär öppning och pilsymbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta ska absolut inte oljas in eller tvättas.

Oanvänt luftfilter med beigea veck och blå ram som ska oljas innan användning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Observera att alla filter inte ska oljas. Detta ska oljas in.

[bild]

Detta ska absolut inte oljas in eller tvättas.

[bild]
Helt rätt. Bra påpekande.
 
Kan återkoppla att det mycket riktigt var luftfiltret som var igensatt. Blåste rent, sen gick klipparen som en raket. Tack för hjälpen alla som tipsade!
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.