Ett tillhållarlås och ”yale doorman” är två helt skilda lås med två olika funktioner/användningsområden.

Tillhållarlåset är ett extra ”säkerhetslås”/polislås, används som extra lås till ordinarie låshus.

Yale doorman är ett smart lås som ersätter det ordinarie låshuset, den drivs med batteri.
 
Vilket är bäst? Vanligt bra lås + tillhållarlås jämfört med Yale Doorman. Är de likvärdiga?
Vad händer när batteriet i Yale Doorman tar slut?
 

Bästa svaret

Fairlane
Två bra lås (vanligt och tillhållar) är bättre än ett bra lås (Yale). Fördelen med Yale är att den saknar nycklar som kan försvinna.

Sen är det många andra faktorer som spelar roll. Har du säkerhetsdörr eller en pappskiva till exempel.

Det som händer när batteriet i Yale tar slut är att den först varnar så du får chans att byta. Byter du inte utan väntar tills det inte går att komma in längre för att batteriet är slut så går det att ansluta ett 9V batteri på utsidan och knappakoden.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När jag bodde i lägenhet uppskattade jag att ha två lås. När någon skulle in i lägenheten (hantverkare) så lånade jag bara ut den ena så jag ändå hade låst ifall de olovandes gjorde en kopia.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag tyckte också det var praktiskt med två lås. Ofta finns det ju huvudnycklar och liknande som fastighetsskötare eller föreningens hantverkare kan ha, de behöver dock aldrig få nyckel till extralåset.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Det är väldigt bra att ha två lås den dag det ena låset lägger av. Alla kan komma iväg på morgonen utan att en person ska fixa låset eller vänta på en jourlåssmed.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.