Jag snittar ungefär 8kwv om dagen. På sommaren blir det lite mer, då poolvärmaren är igång.
Så på helåret blir det snitt på 290kwh i månaden.
Men då har jag fjärrvärme, både i hus förråd och garage.
Led lampor överallt.
Nästa år blir det solvärme för att värma poolen.

H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
 
Redigerat:
19 dagar, snittförbrukning på ca 16 kWh/dygn. Hus med fjärrvärme, FTX och en avstängd LLVP ger en ”tomgångsförbrukning” på ca 7 kWh/dygn. 2 vuxna och 2 barn i hushållet innebär en ganska frekvent användning av plasma-tv, spis, ugn, mikro, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare och utgör resterande 9kWh/dygn.
 
T Tompa_79 skrev:
Radhus 110m2 25-30 kWh per dag.
Ingen värme påslagen.
Modern kyl/frys drar ca 500w dvs ca 12kwh per dag.
12kWh? Har du ett frysrum?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
T Tompa_79 skrev:
Radhus 110m2 25-30 kWh per dag.
Ingen värme påslagen.
Modern kyl/frys drar ca 500w dvs ca 12kwh per dag.
Din kyl/frys går nog inte konstant får vi hoppas för då är det något fel.
Före start av värme och då med två äldre kyl och frysskåp, samt en ny kyl/frys, så förbrukade vi oftast mellan 10-15 kWh/dag för all hushållsel.
 
T Tompa_79 skrev:
Modern kyl/frys drar ca 500w dvs ca 12kwh per dag.
Det låter alldeles för mycket. Jag har två nyare frysar inkluderat all annan utrustning på totalt 7-8 kWh/dygnet.
 
Jag har en ganska ny kyl och ett gammilt frysskåp, drar ca 2,4 kWh per dygn totalt om jag inte är hemma.
 
Fario Fario skrev:
Nu blev jag nyfiken. Vad menas med att det saknas mätresultat från "vissa dagar"?
Kan jag inte lita på att 12 septembers 16,8 kWh är just 16,8? och att söndagens på 36,9 kWh också är osäker?
Jag har vattenfall. Tittar man på förbrukning per dag denna månad så saknas mätdata och det kan enligt vattenfall bero på ”släptider”. Jag vet inte. Men här är ett exempel. Det betyder att typ 25kwh saknas i totalsiffran ?
 
  • Skärmdump av elanvändning med graf och total förbrukning som visar 0 kWh för 15 september 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Det låter alldeles för mycket. Jag har två nyare frysar inkluderat all annan utrustning på totalt 7-8 kWh/dygnet.
det stämmer som folk kommenterar. De drar såklart inte 500w konstant över 24 tim. Så 12kwh är inte en riktig siffra. Kanske hälften är mer korrekt
 
Tvåplansvilla 155 m2 i Huddinge
Fyra personer
Direktverkande el + braskamin
Area chart showing energy consumption in kWh for a two-story villa in Huddinge over one week.
 
T Tompa_79 skrev:
Jag har vattenfall. Tittar man på förbrukning per dag denna månad så saknas mätdata och det kan enligt vattenfall bero på ”släptider”. Jag vet inte. Men här är ett exempel. Det betyder att typ 25kwh saknas i totalsiffran ?
När jag har kollat känns det som att den ibland bara inte visar något beroende på om man ställer in timme eller dag och vilka dagar. Ändrar jag lite på sidna kommer det upp.. typ..
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Snittar 6kWh om dagen, hittills i Sep 99kWh.
 
T Tompa_79 skrev:
Så 12kwh är inte en riktig siffra. Kanske hälften är mer korrekt
Nej, betydligt mindre (FYX frys/kyl/frys, belysning, vattenkokare/Micro ett par ggr/dag, TV, varmvattenberedare (snål med vatten), mycket mobilladdningar=ryms inom 8 kWh hos mig.) Du bör lägga dessa kWh på er direkt annan förbrukning.
 
Stapeldiagram som visar daglig elförbrukning i kWh för september 2022 med total på 267 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Lutte skrev:
16,8 kWh per dag i el. Vi kör luftvärmepumpen fortfarande för värme istället för fjärrvärmen.
Tänkt köra luftvärmepumpen tills det börjar stadigt vara några minus. Då slår vi av jula pumpen och kör på fjärrvärmen

10,77 kWh I fjärrvärme per dag. Då är det golvvärme för hall och badrum samt varmvatten.
Nyfiken på var ni bor där LVP är billigare än fjärrvärme. Här i Västerås betalar vi (än så länge) 0,7kr/kWh för fjärrvärmen men 3-4kr/kWh för el inkl nätavgift. För att LVP ska löna sig måste den ge mer än 4 ggr input.
 
  • Gilla
Boende45
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
Mälardalen/Stockholms klimat
19 dagar i september 410 kWh.
Mellan 12-34 kWh dygn
Ca 175 m2, 2 vuxna + 3 barn
Frånluftsvärmepump
Värmen är igång.
Håller mellan 19-21 grader inne beroende på rum.

Har inte startat golvvärme i badrummen, styr värme mha "Nibe smart price adaption" och varmvatten värms strikt bara på natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.