Kan det vara.
Illustration med visuellt bedrägligt motiv som skapar en bild av ett ansikte med träd, stegar och en grön katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Yderfält och 24 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kan det vara.
[bild]
jag har varit med om en liknande upplevelse. Det var en rot+stam som ruttnat och efterlämnat utrymme som naturen nödvändigtvis måste fylla med något. Innan det fossiliserats till sten som paleontologerna kan gräva upp är det rätt löst i mitten. Om man säger.
 
Övertygad om att det är nån på det här forumet som stoppat huvudet i sanden och sen dragit upp det.
Kan t om vara nån i den här tråden.:surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Kan det vara.
[bild]
TS får akta sig så det inte poppar upp en liten marxist-leninistisk björn hög på okända prestationshöjande preparat...
 
Vi har en gammal tomt med väldigt hård yta. Längst upp finns ett tunt lager med någon form av matjord och gräsmatta. (de olika lagren syns på sista bilden)
Marken är så hård att det kan vara svårt att trycka ned en jordspade - även om man står på kanten av spaden. Det är inte ovanligt att det bildas vattenpölar på gräsmattan när det regnar.

Under det hårda ytlagret (ca 20cm) finns silt (eller mjäla) (en väldigt finkornig sand - lite grövre än lera) och ca 200-250cm ned, börjar det finnas olika typer av lera.
Detta har inneburit att man aldrig har varit orolig att köra bil på gräsmattan, Inga spår bildas eftersom det bara är gräset som lägger sig.

Nu i augusti skulle min son vända bilen på gräsmattan. På väg ut från gräsmattan sjunker framhjulet rakt ned. Så mycket att höger bakhjul lättar. :surprised:
Bilens framhjul som sjunkit ned i gräsmatta, synlig dekoration på fälgen, omringad av hårt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med bilen borta, syntes endast ett rektangulärt hål med samma form som däcket.
Rektangulärt hål i gräsmatta som visar hårda jordlager undertill och kanter med gräs, ingen synlig fyllning eller rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började stoppa in saker i hålet.. Åt ena hållet var det ca 1,5-2m samt åt andra hållet inte lika långt, djupet var kanske 60-70cm. och bredden 30cm. Nere på botten låg gräsmattan som en rektangulär kaka, som synes på bild. Nere i gropen fanns det bara finkornig sand. (kunde inte hitta någon skatt :rolleyes:)

Orsaken till hålet har jag ännu inte fått någon slutgiltig förklaring till.
1) Kan det ha med en spricka (några mm bred), som bildas rakt ut 5-10m över gräsmattan, från uthuset (som syns på en av bilderna). Sprickan brukar bildas runt en skottad yta som är placerad kanske 5meter bort från detta sjunkhål?

2) Grannen som bott här länge, berättade att för 40 - 50år sedan funnits en fontän, 5-10meter bort och att vattenledningen förmodligen var nedgrävd runt denna plats.
Rektangulärt grop i gräsmatta nära en röd vägg med slangen på en slangvagn och brädor utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den skulle då ha utgått från vatten utkastaren på bild.
Om det kan blivit något runt denna ledning? (men hittade inget gammalt rör i hålet...)

3) Beror detta sjunkhål på att grannen borrade ned bergvärme i fjol? (20-25 meter bort?)
Eller att mitt "källarprojekt" (ca. 15m bort) skulle fört bort någon jord.
Synligt sjunkhål i gräsmatta med olika jordlager, och nedre delarna visar finkornig sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden kan man kanske se hur "jord" eller någon form av lera, tränger fram rakt ut från backen.

4) Att det skulle vara något djur som orsakat hålrummet, tror jag inte. Att hitta mask i gräsmattan är väldigt ovanligt.

Skar upp en större rektangel, och hällde ned den finkorniga sanden samtidigt som den vattenpackades.
Det krävdes drygt 0,5m3 sand för att fylla hålrummet....

Lite spännande var det ändå. :)
Men som sagt har jag ingen förklaring till varför...
Finns fler liknade hålrum under gräsmattan? (det får nog framtiden utvisa)
 
Grävde du inte lite djupare så att du kunde se om det fanns någon vattenåder? Exempelvis som följer en slang till en gammal fontän...

Min bästa gissning är nämligen att vatten förjer någonting under marken och spolar med sig silten. När tillräckligt mycket silt är borta så faller marken ned, exempelvis när en bil kör på den.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Grävde du inte lite djupare
Nej!
Tryckte bara spaden "rakt ned" på lite slumpmässiga ställen och kände inget som tog emot.
Kom ned - kanske bara 1m under mark.

pacman42 pacman42 skrev:
Min bästa gissning är nämligen att vatten följer någonting under marken och spolar med sig silten.
Jag är inne på samma tanke. Dock är jag osäker om själva silten "vandrar" - funderade om det hade varit möjligt att färga silten på något sätt - men kom inte på något "smart". Eftersom jag inte gjorde något mer är att fylla igen gropen finns det en möjlighet att materialet fortsätter att försvinna. Men nu är ytlagret borta, så gropen kommer att visa sig betydligt mycket snabbare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.