Än en gång en ”hur långt är ett snöre”-fråga…

Vi har djupborrad brunn som är runt tio år gammal och pump osv som tydligen är hyfsat modern.

Nu har jag konstaterat att den drar omkring 7kwh per dygn. Är det en normal siffra? Vi är två vuxna och två barn som förbrukar som genomsnittet.

En annan fråga. Ser ni egen djupborrad brunn som ett plus eller minus vid husköp? Elektrisk anordning märkt PWM 201 på vägg med varningsdekaler och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beskriv hur du tänker som positivt vid försäljning? Förutsättningarna avgör, finns kommunalt vatten indragbart, vattenkvalitet, krävs det speciella filter/rening, etc.
 
A AndersS skrev:
Beskriv hur du tänker som positivt vid försäljning? Förutsättningarna avgör, finns kommunalt vatten indragbart, vattenkvalitet, krävs det speciella filter/rening, etc.

Ah, ja. Det finns kommunalt men förra ägaren borrade ändå. Bra kvalitet så när som på förhöjd fluorhalt. Inga filter behövs och inga andra hus i omgivningarna som ”kan störa”.
 
Man räknar 150-200liter per person och dygn. Säg 800liter totalt per dygn för er del. Utan att veta borrhålets djup eller pumpmodell så kan man lågt räkna en prestanda på 20liter/min dvs din pump behöver gå 40minuter/dygn. Rimligtvis är din pump ca 1kw vilket gör att du istället för 7kwh borde förbrukat 0,66kwh.
Antingen är din effektförbrukning på 7kwh felaktig eller så har du en vattenläcka som glr att du blir av med det uppumpade vattnet. Det tredje är en felaktig pumpinstallation som läcker ström.
 
P Picea skrev:
Man räknar 150-200liter per person och dygn. Säg 800liter totalt per dygn för er del. Utan att veta borrhålets djup eller pumpmodell så kan man lågt räkna en prestanda på 20liter/min dvs din pump behöver gå 40minuter/dygn. Rimligtvis är din pump ca 1kw vilket gör att du istället för 7kwh borde förbrukat 0,66kwh.
Antingen är din effektförbrukning på 7kwh felaktig eller så har du en vattenläcka som glr att du blir av med det uppumpade vattnet. Det tredje är en felaktig pumpinstallation som läcker ström.

Ok, intressant. Får nolls mätaren inatt och kolla när vi inte har någon vattenförbrukning.
Kan det påverka om hydroforen är paj?
 
  • Gilla
Jonte93
  • Laddar…
Ja en hydropress/hydrofor som är trasig eller med för lite lufttryck kan göra att pumpen startar väldigt många gånger under dagen (större förbrukning)

Beror nog vem som är köpare, men generellt skulle jag säga att det är negativt att anslutnings avgiften till kommunalt vatten inte är betald, då det brukar vara väldigt dyrt.
 
Redigerat:
T topmount skrev:
Ja en hydropress/hydrofor som är trasig eller med för lite lufttryck kan göra att pumpen startar väldigt många gånger under dagen (större förbrukning)

Beror nog vem som är köpare, men generellt skulle jag säga att det är negativt att anslutnings avgiften till kommunalt vatten inte är betald, då det brukar vara väldigt dyrt.

Jag kan bara konstatera att hydropressen måste vara paj. Den är väldigt liten. 4-5 liter bara och jag får pumpa utav h-e för att öka trycket.
 
4-5 liter är ju en leksak, stämmer det verkligen?
Min hydrofor är 300 liter.
 
D Dilato skrev:
4-5 liter är ju en leksak, stämmer det verkligen?
Min hydrofor är 300 liter.
Det är en hydropress, inte hydrofor.
Men den är liten, tror vi kör med en 20L i fritidshuset.
 
Om gummiblåsan är trasig ska det komma vatten när du trycker ned stiftet i påfyllnadsventilen.
Och när du kollar trycket ska det gjorts trycklöst, dvs pumpen avstängd och kran öppnad så trycket försvinner.
 
D Dilato skrev:
4-5 liter är ju en leksak, stämmer det verkligen?
Min hydrofor är 300 liter.

Ja den är faktiskt bara ca 25 cm lång och 15 cm i diameter.

Det kommer inget vatten vad jag märkt men det går fasen inte att få upp trycket i den ordentlig
 
Trycket i blåsan ska vara ungefär 90 % av tillslagstryck. Startar pumpen på 2,2 kg har jag pumpat blåsan till 2 kg.
 
Nu har jag bytt hydropress men det tycks inte vara den.
Har verkligen kikat överallt men kan inte hitta något läckage någonstans även om det såklart kan vara under mark.

Har man någon backventil på ett sånt här system? I sommarstugans simpla system så har vi ju en bottenventil som jävlats ibland med samma resultat.
 
Har du ingen kontaktor eller liknande så du kan höra när pumpen går ??
Man hör ju när kontaktorn slår till o från, min surrade dessutom när pumpen gick.
 
Isakare Isakare skrev:
Har du ingen kontaktor eller liknande så du kan höra när pumpen går ??
Man hör ju när kontaktorn slår till o från, min surrade dessutom när pumpen gick.
jodå, absolut. Man hör det när man är i tvättstugan.

jag bytte hydropressen igår och dubbelkollade trycket osv men kan bara konstatera att pumpen slagit av och på hela natten och har dragit 2,7 kWh utan någon använt vattnet.

Så här i efterhand så tror jag att det här har pågått ett tag då jag reagerade på att elförbrukningen i huset var så pass mycket större i juli i år jämfört med ifjol trots att vi varit borta mycket. Samtidigt har vi solceller på taket och har skaffat laddhybrid så det är mycket som gör att det kan variera.

Jag har rätt många tappställen inkl toaletterna osv men kan inte hitta något tecken på läcka och jag tycker det borde vara rätt rejält med tanke på hur snabbt trycket sjunker (filmen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.