D Deeeee skrev:
Funkar ngenic bra? Funderar på en sådan. Reglerar den efter elpris och väder?
Ja, det tycker jag. Vet inte alls hur avancerad logiken är bakom. Den ska ju lära sig hur huset beter sig, men efter elpris styr den helt klart. När vi eldar så görs inte heller nån värme även om det är billigt pris, vilket var största anledningen till att vi skaffade den. Alternativet var en vanlig inomhusgivare, men kostade på oss ngenicen istället.
 
Saabgubben Saabgubben skrev:
Kört värme nattid? Menar du att du sänker värme på dagen under de dyra timmar?
Om jag uppfattade dig rätt så är detta ingen bra lösning varken för din ekonomi eller för pumpen. Den drar som mest när den jobbar upp till önskad värme temp sedan drar den inte så jätte mycket när önskad temp är nådd. Men ska du hålla på upp å ner så lär den kosta mer i slutändan.
I dagsläget skiljer det ca 10x på elpriset på dagen jämfört med natten. Pumpen får inte ”jobba hårdare” men går längre stund och lite mer frekvent på nattens början jämfört med om den skulle skulle varit på hela dagen. Den lilla skillnanden är låååångt ifrån 10x. Sen har jag ingen inomhusgivare på min pump vilket gör den lite mindre smart så den fläskar på med värme även när solen värmt huset hela dagen. Förbrukade 988kWh i augusti med pumpen igång hela tiden. Har nu i september manuellt kört den när det är billigt och uppskattningsvis enligt tibber appen kommer jag landa på 568kWh för september (som för övrigt är kallare månad).
Jag tror att har man en nyare smartare pump och inomhusgivare så blir det nog inte lika stor besparing. Sen är det nog stor skillnad på on/off och varvtals reglerade kompressorer.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Hittills 194 kWh i september. Drygt 10 per dag då. Har kört luftvärmepumpen en gång typ.. men snart får den väl gå då och då så då sticker det ju upp
 
71,4 kwh totalt, hitills, i september, vilket ger ett snitt på 3,75 kWh/dygn. Då har vi varit bortresta en vecka. De dagarna låg vi på 2,53 kWh/dygn vilket är "tomgångsförbrukningen". Är vi hemma 5-7 kWh/dygn. Villa 220 kvm med fjärrvärme.
 
A andthe skrev:
71,4 kwh totalt, hitills, i september, vilket ger ett snitt på 3,75 kWh/dygn. Då har vi varit bortresta en vecka. De dagarna låg vi på 2,53 kWh/dygn vilket är "tomgångsförbrukningen". Är vi hemma 5-7 kWh/dygn. Villa 220 kvm med fjärrvärme.
Vad har du för tomgångsförbrukare? Jag har en hyfsat ny kyl och ett gammalt stort frysskåp och ligger på ungefär 2,4 kWh när jag är borta.
 
E
Bor själv i gammalt hus 120 kvm i SE3 med direktverkande el men två kaminer och en köksspis som det går att elda i. Ingen elbil. Jag har en förbrukning på 6 kWh/dygn och ingen värme på än så länge.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
September 2021 förbrukade vi 755kwh. Hittills 20 September 2022 ligger vi på 200 kwh. Alltså drygt 10kwh om dagen. Vi tittar lite lagom mycket på tv om kvällarna & sambon spelar en hel del datorspel. Alltså sitter vi inte & stirra bara in i väggen så att säga, men samtidigt har vi en stoooor besparning på kwh i alla fall. Men jämfört med pengarna bli det ju bara dyrare & dyrare ändå. Även om man skruva ner förbrukningen så mycker som vi har gjort i år. OBS: 2 vuxna i hushållet, 1 plansvilla från -91 med FTX återcirkulerande värme (alltså luftburen värme på el). Värmen är inte igång än, bara luftcirkulationen i huset som dra 40w. Kalla dagar eldar vi i kaminen några timmar. Är mellan 18-19,5 grader i huset just nu om vi inte eldar. Det lagas inte heller mat varje dag utan vissa dagar bli det fil & knäckebröd.
 
  • Gilla
Deeeee
  • Laddar…
Haninge. 120 kvm enplansvilla med ny frånluftsvärmepump (2021) - golvvärme och vedkamin. Byggt 1999. Treglasfönster och fräscha lister överallt. Går inte att isolera mer. Alla lampor led. Nya vitvaror. Håller ca 18 grader inomhus när vi inte eldar. Solceller på gång med prelmontering slutet av november.
Linjediagram och stapeldiagram som visar jämförelse av elanvändning och utomhustemperatur i september 2022 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Augusti månads förbrukning var ~340 kWh med ett totalpris per kWh på 5,5kr inkl alla skatter, avgifter och annat vansinne.
 
Vi bor sex personer i 1,5 plansvilla i Skåne. Byggd -73 och 139 kvm.
Hittills i september har vi förbrukat 399 kWh vilket då bör ge ca 20 kWh/dag.
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
. Hej / Jag är uppe i 513kwh
Ca25-26 kWh om dagen
 
F fiskarn87 skrev:
Vad har du för tomgångsförbrukare? Jag har en hyfsat ny kyl och ett gammalt stort frysskåp och ligger på ungefär 2,4 kWh när jag är borta.
Kyl frys tv-apparater, golvvärme i källaren, komfortvärme.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Radhus 110m2 25-30 kWh per dag.
Ingen värme påslagen.
Modern kyl/frys drar ca 500w dvs ca 12kwh per dag.
 
Fario Fario skrev:
Vi bor sex personer i 1,5 plansvilla i Skåne. Byggd -73 och 139 kvm.
Hittills i september har vi förbrukat 399 kWh vilket då bör ge ca 20 kWh/dag.
- Du ser nog en felaktig siffra. Elnätbolagen saknar inrapporterad mätning vissa dagar så din siffra på 399kwh bör vara högre när samtliga dagar är inrapporterat?
 
H Hammarspik skrev:
Hur många kwh använder ni just nu om dagen?
Vad är ni uppe i totalt denna månaden?

känner för att jämföra lite så man inte använder mycket mer än andra, isf kanske något är galet
10-12 Kwh per dag,område 3 , ska äta ur frysen i garaget så jag kan stänga av!
 
T Tompa_79 skrev:
- Du ser nog en felaktig siffra. Elnätbolagen saknar inrapporterad mätning vissa dagar så din siffra på 399kwh bör vara högre när samtliga dagar är inrapporterat?
Nu blev jag nyfiken. Vad menas med att det saknas mätresultat från "vissa dagar"?
Kan jag inte lita på att 12 septembers 16,8 kWh är just 16,8? och att söndagens på 36,9 kWh också är osäker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.