Jag och min sambo har köpt en hörntomt i Kumla.
Enligt reglerna måste huset ligga minst 4.5 meter från tomtgräns. På ritningen vi har fått från kommunen så är det streckat på ritningen mot vägarna. jag tolkar det som att man inte får bygga i det streckade området. När jag kontrollmäter så är detta avstånd 6 meter. Undrar om det gäller andra regler på avstånd ut mot väg?
 
Ja, avstånd till väg brukar alltid vara 6m.
 
Enligt vår säljare är det alltid 4 m från tomtgräns som gäller vid husbygge, men med garage räcker det att det står 2 m från gränsen. Hur stämmer det? Han har ritat in det så på kartan. Kommer det att skapa problem då vi söker bygglov? Vi kommer även att ha huset 5 m från väg (vår tomt ligger 1 m från vägen), blir det problem även där då?
 
Hej. Vi har oxå köpt en tomt i kumla, i skogstorp och har fått bygglov för vårt hus. På kommunen var de hårda med avstånden hus-väg, hus-tomtgräns. Våra grannar fick ändra sin placering. Enklast är att kolla på detaljplanen vad som gäller för din tomt, vi har prickmark 4,5 m och sedan mark som endast fick bebyggas med garage o uthus 4 m tror jag. Men som sagt kolla detaljplanen eller ring kommunen o fråga om något är oklart. De har varit jätte hjälpsamma och gett bra svar på våra frågor. Kan tillägga att det bara tog drygt tre veckor att få bygglovet för oss.

Mvh Anna
 
Vilka avstånd som gäller till tomtgräns står i detaljplanen. Det kan vara mycket olika beroende på område och ålder på detaljplanen. Det vanligaste för huvudbyggnaden är att avståndet till tomtgräns ska vara minst 4,5m och vid tomtgräns mot väg 6m. När det gäller uthusbyggnader är det olika. Äldre detaljplaner har ofta samma avstånd som gäller för huvudbyggnaden. Nyare planer är "snällare" och där kan avståndet vara mindre. Avståndet 6m till väg brukar alltid finnas. Det beror på att man ska kunna parkera sin bil på den egna tomten innan man öppnar garaget. Det spelar ingen roll om vägen inte går längs med tomtgränsen utan 6m räknas från gränsen.

Ring kommunen och be att få detaljplanen som gäller för er tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.