Har haft min golvfirmq i över 35 år, detta jobbet ska du inte betala för
När man slipar denna typ av golv , börjar man n men ed att diagonalslipa dom så att man får bort alla upphöjningar.. Detta gör man med korn 24 eller .36
När golvet är jämnt kör man längs med brädorna för att få bort revorna som blir när man tvär kör det
Detta körs med korn 36 och korn 50
Efter korn 50 kör man kanter med kant maskin
Man avslutar slipning med korn 120 och efter polerar med polermaskin med nät 100-120
Nu kollar man golvet noga så att där inte är några revor i brädorna, om så är fallet slipas dessa bort med vanlig oscillerande hand Slip
Detta är missar din golvslpare gjort, han har även låtit golvslpmaskinen stått sltilla med djupa nedkörningar som följd . Dessa enligt dina bilder 3-5 mm djupa
Ska golvet bli fint måste hela golvet slipas ned till denna nivå, då närmar du dig mot o spont i brädorna
Han har förstört ditt golv
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
MGWL och 8 till
  • Laddar…
Håller med Koling
Fast jag brukar slipa med 36 60 80 120 men det där är precis hur man lärt sig, alla slipar olika, slutresultatet är det viktiga och det har inte klantskallen som slipat TS lyckats med
 
  • Gilla
MGWL
  • Laddar…
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
besiktningsmannen är oftast en person som har stor vetskap av att slipa golv och vet vad som är OK och inte.
A AG A skrev:
Men en besiktningsman har ingen som helst koll på golvslipning. Än mindre kan han avgöra om ett golv går att slipa eller inte.
Jag påstår att ni har fel båda två! Det går inte att uttala sig generellt om vad en besiktningsman har för kompetens.

Han kan ha jobbat som golvslipare i 25 år innan han började arbeta som besiktningsman och vara extremt kompetent inom området. Han kan lika gärna ha total nollkoll på allt som rör golvslipning och ha tummen mitt i handen i största allmänhet.

Och han kan ha kompetens någonstans var som helst mellan dessa extrema ytterligheter.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nu vet jag inte om du är ironisk, eller försöker driva med TS.
Men en besiktningsman har ingen som helst koll på golvslipning. Än mindre kan han avgöra om ett golv går att slipa eller inte.
En besiktningsman kan på sin höjd avgöra om ett golv är för mycket slipat. Eller om det ger flisor, eller är estetiskt dåligt. Vilket han kunde ge anmärkningar på.
Men en besiktningsman har som sagt ingen som helst "byggkunskap". Alltså hur man gör, eller vad som är möjligt.
Jag tror GBR tycker annat, men du kanske har erfarenhet av flertalet besiktningsmän från GBR?
Väldigt tråkigt om GBR inte lyckats utbilda sina besiktningsmän.
 
P Plåtis22 skrev:
gran och furu är samma sak
Gran är gran
Furu är tall
De kan aldrig bli samma sak..
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Oshult Oshult skrev:
Gran är gran
Furu är tall
De kan aldrig bli samma sak..
 
Gran är mjukare än tall
Gran blir inte bra när man lutar av det, blir gult
Man skiljer gran o fur på knastrarna
 
  • Gilla
Oshult
  • Laddar…
Kempa_swe
electroluxaren skrev:
ja ja men golvspån blir the next level
Nä, stampat jordgolv blir de nya snart
 
hsd
Koling Koling skrev:
Gran är mjukare än tall
Gran blir inte bra när man lutar av det, blir gult
Man skiljer gran o fur på knastrarna
Knastrarna
Kvistar kan i olika grad påverka hållfastheten. Detta beror på den fiberstörning som uppkommer runt kvisten. Vissa kvistar kan lossna efter att virket torkats, vilket medför att sådant virke klassas ned till en lägre sort i gängse sorteringsregler.
 
A
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Nä, stampat jordgolv blir de nya snart
Bara om det slipas...
 
  • Gilla
Kempa_swe och 1 till
  • Laddar…
Om man oljar det så funkar det faktiskt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag påstår att ni har fel båda två! Det går inte att uttala sig generellt om vad en besiktningsman har för kompetens.

Han kan ha jobbat som golvslipare i 25 år innan han började arbeta som besiktningsman och vara extremt kompetent inom området. Han kan lika gärna ha total nollkoll på allt som rör golvslipning och ha tummen mitt i handen i största allmänhet.

Och han kan ha kompetens någonstans var som helst mellan dessa extrema ytterligheter.
Oj, tänkte inte på det!
Ehh, jo TS. Hör med en busschaufför om det går att rädda ditt golv.
Busschauffören kan ju teoretiskt sett ha jobbat som golvslipare i 25 år. Innan han började köra buss.
 
  • Gilla
raveper och 2 till
  • Laddar…
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Jag tror GBR tycker annat, men du kanske har erfarenhet av flertalet besiktningsmän från GBR?
Väldigt tråkigt om GBR inte lyckats utbilda sina besiktningsmän.
Men varför skulle man utbilda besikningsmän i konsten att slipa golv?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Busschauffören kan ju teoretiskt sett ha jobbat som golvslipare i 25 år. Innan han började köra buss.
Nu är du bara larvig. Tror du att det är ovanligt att före detta hantverkare börjar arbeta som besiktningsmän? Jag tror det kan var en rätt vanlig karriär när man exempelvis känner att hantverksyrket börjar bli för tungt.
 
  • Gilla
Myx0x3 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men varför skulle man utbilda besikningsmän i konsten att slipa golv?
Man utbildar inte besiktningsmän till att slipa golv, man utbildar personer i golvbranschen till att bli besiktningsmän.
Läs på om GBR är du gullig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.