Bytt till ett nytt expantionskärl i befintlig Elpanna måndag 12/9 då trycket gick från 1,0 bar till 0 på 24 timmar.
Efter nytt expantionskärl så sjunker trycket från 1,0 till 0,3 på 48 timmar.
Finns det något annat alternativ än läckage i rören i betingplattan?
Ser inga synliga skador.
 
Säkerhetsventilen som brukar sitta i anslutning till expansionskärlet. Titta om det inte rinner vatten i skvallerröret och om det gör det, motionera säkerhetsventilen några gånger.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Säkerhetsventilen som brukar sitta i anslutning till expansionskärlet. Titta om det inte rinner vatten i skvallerröret och om det gör det, motionera säkerhetsventilen några gånger.
Tyvärr torrt på det röra inringade området..
 
  • Kopparrör nära en värmeelement med ett torrt inringat område på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
VVSaren vill att jag släpper trycket till 0,1 bar. Någon som vet hur jag gör det?
 
  • Under-sink plumbing with copper pipes, valves, and pressure gauge needing adjustment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda till vänster vrides liiite . men var beredd på att det sprutar.
 
Monterade du expansionskärlet själv? Blåste du upp det korrekt innan montering?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Monterade du expansionskärlet själv? Blåste du upp det korrekt innan montering?
Hade en firma till det, så jag är oskyldig.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Dum fråga, ber om ursäkt på förhand.
När det blir kallare ute så ökar trycket för att pannan för jobba mer? Korrekt?
Vill intala mig det, men samtidigt, vart tar vattnet vägen…?

Det nuvarande expantionskärl är större än det gammal, kan det ha fyllts på fel sätt?
 
När vattnet i systemet blir varmare expanderar det. Den volymändringen tas upp i expansionskärlet som har en gummiblåsa invändigt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
När vattnet i systemet blir varmare expanderar det. Den volymändringen tas upp i expansionskärlet som har en gummiblåsa invändigt.
Ok. Testade att dra på alla element igår. Då steg det från 0,1 till 0,3 på någon timme.
Försöker hitta alla möjliga förklaringar för att det inte skall vara läckage i rören i plattan.
 
Trycket steg när du öppnade alla termostater? Det kan möjligen förklaras av att en större volym vatten är varmare.

Vad är det för rör du har i plattan? Rör brukar ju inte gå av utan anledning. Är det kopparrör eller gamla järnrör?

Innan du kastar in handduken ska du nog se om du inte kan komma till ett stabilt läge. Har du ett icke fungerande expansionskärl är det naturligt att trycket faller när temperaturen faller och om kärlet är helt stumt (dvs helt vattenfyllt, ingen gummiblåsa som kan flexa) så ger väldigt små förändringar direkt utslag på systemtrycket.

Om utgångspunkten är att expansionskärlet nu är helt och uppblåst med rätt förtryck (man får utgå från att röris fixat detta så länge inte röris verkligen var en röris) så borde du fortsätta att fylla på vatten så att trycket ligger rätt och sedan lufta alla element tills du är säker på att det inte finns luft i systemet.

Öppna alla termostater så att du har flöde överallt. Lufta många gånger så du är säker på att luften är väck.

När du gjort detta och du fortfarande inte har ett stabilt tryck kan du börja leta läckage.

Det första stället att leta på är fortfarande säkerhetsventilen, det kanske är så lite vatten att det dunstar bort? Känn direkt i röret som går från den röda hatten.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Trycket steg när du öppnade alla termostater? Det kan möjligen förklaras av att en större volym vatten är varmare.

Vad är det för rör du har i plattan? Rör brukar ju inte gå av utan anledning. Är det kopparrör eller gamla järnrör?

Innan du kastar in handduken ska du nog se om du inte kan komma till ett stabilt läge. Har du ett icke fungerande expansionskärl är det naturligt att trycket faller när temperaturen faller och om kärlet är helt stumt (dvs helt vattenfyllt, ingen gummiblåsa som kan flexa) så ger väldigt små förändringar direkt utslag på systemtrycket.

Om utgångspunkten är att expansionskärlet nu är helt och uppblåst med rätt förtryck (man får utgå från att röris fixat detta så länge inte röris verkligen var en röris) så borde du fortsätta att fylla på vatten så att trycket ligger rätt och sedan lufta alla element tills du är säker på att det inte finns luft i systemet.

Öppna alla termostater så att du har flöde överallt. Lufta många gånger så du är säker på att luften är väck.

När du gjort detta och du fortfarande inte har ett stabilt tryck kan du börja leta läckage.

Det första stället att leta på är fortfarande säkerhetsventilen, det kanske är så lite vatten att det dunstar bort? Känn direkt i röret som går från den röda hatten.
Tack för svar.
I fredags hade jag 1,0 bar, sjönk till 0,3 i söndags och höll sig där.
Röris var orolig att det var läckage så jag släppte ut vatten igår måndag så trycket blev 0,1.
Sedan testade jag själv att dra på alla element fullt då de varit avstängda sedan i somras. Då steg trycket till 0,3.

vet inte exakt vad det är för rör, byggt 1982.

Vågar jag fortsätta att fylla på? Har gjort det ca 5-7 gånger senaste veckorna och trycket faller, tänker så att vattnet inte försvinner i plattan.

Hur många liter är det i 1 bar vs 0,3? Tänker hur mycket vatten som försvunnit vid varje påfyllning.

tack för att du svarar på mina frågor.
 
Ok, svårt att veta vad som är rätt att göra. Jag skulle nog vilja se vad som händer om man luftar och fyller på eftersom alternativet låter extremt jobbigt.

Hur stor volym tryckskillnaden motsvarar är svårt att säga, när ditt expansionskärl var trasigt (om det var det) var det bara någon centiliter, nu när det är helt och fungerar kanske det är någon liter eller så (det borde gå att räkna på, gissar lite). Inga jättemängder (men rinner det under parkettgolvet är det förstås inte svinbra).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, svårt att veta vad som är rätt att göra. Jag skulle nog vilja se vad som händer om man luftar och fyller på eftersom alternativet låter extremt jobbigt.

Hur stor volym tryckskillnaden motsvarar är svårt att säga, när ditt expansionskärl var trasigt (om det var det) var det bara någon centiliter, nu när det är helt och fungerar kanske det är någon liter eller så (det borde gå att räkna på, gissar lite). Inga jättemängder (men rinner det under parkettgolvet är det förstås inte svinbra).
lufta element och fylla på pannan upp till 1,0 bar?
Alternativet, att söka efter läckage, är det ett stort jobb? men felsöker med kvävgas på något sätt i rören?
 
Ja jag skulle fylla vatten och lufta.

Hur läcksökning går till vet jag inte, i ditt fall. Jag antar att man skulle koppla bort panna och expansion och provtrycka systemet.
 
  • Gilla
Axel Svensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.