Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Det ska sättas ihop 2 st 21mm rundstav.

Hur görs detta bra?

2 alternativ som jag har gissat på är att man borrar ur ändarna och i med lim och plugg eller att man snedsågar och sedan limmar och kanske lyxar till med nåt litet spik.

Vem vet bättre?
Har du kollat med bygghandeln?
Byggmax pratar om fallande längder vilket brukar betyda ganska långt eller lite kortare.
Sedan finns ju XL, Bygma m.fl. trävaruförsäljare.

Hur långt behöver du?

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Har du kollat med bygghandeln?
Byggmax pratar om fallande längder vilket brukar betyda ganska långt eller lite kortare.
Sedan finns ju XL, Bygma m.fl. trävaruförsäljare.

Hur långt behöver du?

Protte
Bolist-butiken hade endast 2400mm och dom sa att dom just nu fick det som fanns…

Jag behöver ju strax över 5 meter i den ena sidan så där blir det lite pyssel.
 
C
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Jag behöver ju strax över 5 meter i den ena sidan så där blir det lite pyssel.
Skulle vilja påstå att 21 mm rundstav är alldeles för klen för att bära 5 meter gardiner. Även utan skarv.
 
Finns långa gardinstänger av järn.
 
C cpalm skrev:
Skulle vilja påstå att 21 mm rundstav är alldeles för klen för att bära 5 meter gardiner. Även utan skarv.
Det kan finnas stöd "på mitten". Vi har exempelvis en kappa på en kanske tre meter lång stång med ett stöd i mitten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan finnas stöd "på mitten". Vi har exempelvis en kappa på en kanske tre meter lång stång med ett stöd i mitten.
Precis, det finns ju stöd så det är inte tyngden som är problem, det är ett snyggt sätt att sätta ihop rundstavarna som är problemet.
 
raveper raveper skrev:
Finns långa gardinstänger av järn.
Ja jag har redan föreslagit armeringsjärn men det är trä beställt.
 
  • Haha
pjgb
  • Laddar…
Fällebyggarn Fällebyggarn skrev:
Precis, det finns ju stöd så det är inte tyngden som är problem, det är ett snyggt sätt att sätta ihop rundstavarna som är problemet.
lägg skarven/skarvarna där du har hållare, gör en hylsa av en bit rör (koppar eller mässing t.ex), använd skruv eller epoxylim för att fixera

16013224355f723db8a79d9.jpeg
 
  • Gilla
Ludde67 och 1 till
  • Laddar…
Snedsåga och limma. Det blir starkare än resten av stången.
 
Svarva ner ena till 10mm den andra borrar du ett 10mm hål i. Sen pressa ihop och limma, alternativt gänga beroende på möjligheter hos svarvaren.
 
Många kloka idéer!

Jag valde det jag kunde skapa med egen hand, borr, plugg och lim.

Inte lätt att borra rakt på frihand men det går ju att trixa med borren och sen ordentligt med lim.

Största problemet är väl att kapa rundstav utan att det flisar sig i kapsågen..
 
  • Rundstav installerad som klädstång i ett skåp, fäst med lim, visar borrat hål och träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Kapa runt, gör man väl med cirkelsåg?
 
  • Haha
  • Gilla
prototypen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.