Ska montera golvbrunn med PURUS-platta.

Golvet är reglat med 45x145 reglar. På detta ligger en 22mm spånskiva.

För att få golvet i badrummet i nivå med golvet i hallen så ska det höjas ca 25mm vilket jag hade tänkt göra med flytspackel.

Kommer att ha två brunnar. En under badkaret och en utanför på golvet för eventuell framtida duschkabin.

Vad tror ni om att avgränsa golvet enligt ritningen nedan? Tänkte göra golvet (märkt med 0-nivå) med bara några millimeters fall och runt brunnarna med ca 2% fall.

Förslag emottages tacksamt!

/V
 
  • fall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt branschreglerna ska du ha mellan 1:100 och 1:200 i den delen du kallar 0-nivå, alltså 5-10 mm per meter. I de andra delarna ska det vara max 1:50 och minst 1:150. I övrigt ser väl indelningen bra ut, men försök få till en mjuk övergång mellan de tre delarna.

Jag skulle absolut spacklat hela golvet på en gång och jobbat med spacklet tills det stelnade, då kan man få ett jättefint fall utan några ryggar eller tvära förändringare i fallet, men det kan ju vara lite knepigt om man inte är van.
 
Har aldrig använt flytspackel förrut.

Hur lättflytande är spacklet? Är det som vatten så att det automatiskt blir helt plant eller är det som en tjock välling så att det går att fixa fallet innan det har härdat?

/V
 
vojma skrev:
Har aldrig använt flytspackel förrut.

Hur lättflytande är spacklet? Är det som vatten så att det automatiskt blir helt plant eller är det som en tjock välling så att det går att fixa fallet innan det har härdat?

/V
Det är som filmjölk på ett ungefär. Det flyter ut & blir helt plant.

Jag ställde (gummi stövlar på!) mig på golv brunnen och "öste/motade" bort spacklet med en gommi skrapa som används vid fogning. Detta för att få fallet..

Man kan sätta skruvar i golvet med rätt fall så ser man att man har fått rätt djup på spacklet.

Man börjar med att hälla flytspacklet vid väggar & hörn, sedan är det "bara" att mota bort spacklet, tar väll runt 30 min kanske..

Detta är dock inget man bör göra själv, man bör vara 2. Jag gjorde det själv & det var stressigt jag fick blanda 4 hinkar med flytspackel samtidigt som jag motade bort spacklet.. Inte kul.. jag hade 2 hinkar.. borde väll haft 4 igentligen..

Det var första gången för mig som jag gjort något liknande.. Resultatet blev faktiskt bra.. Fallet blev bra.. Visst det blev inget proffs jobb, men för en amatör som jag så blev jag nöjd. :)
 
Varför inte använda en avstängningslist i den metern närmast duschen så riskerar man inte att flytspacklet hamnar i brunnen. Sen kan man spackla själva fallet med ex A 45.
Anders
 
Jag har för mig utan att vara säker nu.. Om man ska ha golv värme så funkar inte vanligt "hand" spackel..

Men jag gjorde detta för 2 år sedan så jag minns inte riktigt..

Dock så hade jag en avstängnings list (skumgummi) runt brunnen, vilket ska tas bort ganska ASAP efter spacklet går att gå på. Annasr fastnar det i spacklet..
 
Jag brukar hälla strategiskt runt väggarna och sedan använda en skopa på en teleskopstång och ösa från där brunnen är och hälla detta vid kanterna. Så får man hålla på tills det stelnat, fast när spacklet tjocknat för mycket häller jag det jag öser upp i en hink istället, annars blir det upphöjningar om man häller det vid väggen. Så fort spacklet är gångbart går jag in och skrapar fallet perfekt runt brunnen. Med lite vana kan man få till väldigt bra fall med den här metoden, även med flera brunnar.

Är det en Jafo-brunn kan man ösa direkt mot täcklocket. Är det en Purus tar jag bort täcklocket och klämmer med klämringen fast två lager 0.2 mm byggplast som en skål att ösa ur, men jag brukar för säkerhets skull klämma in lite mineralull i avloppsröret, ifall plasten skulle fallera.
 
Tack så mycket för alla råd och tips.

Vad tror ni om att göra golvet i två omgångar. Jag har dörren längst till höger på ritningen ovan och det är drygt 3 meter till golvbrunnarna. Om jag först spacklar den vänstra delen, säg de första 1300 mm, så att jag får rätt fall runt brunnarna så kan jag ju sen ta resten eftersom fallet på denna yta inte ska vara så stort.

/V
 
Det funkar säkert bra.
 
Ja just ja...

Jag ska ju ha golvvärme. Har läst mig till att man ska ha minst 15 mm tjockt lager av flytspackel. Innebär detta att jag ska höja upp plattan till PURUS-brunnen denna tjocklek eller ska man helt enkelt strunta i att lägga golvvärme i det område runt golvbrunnen där spacklet kommer att bli tunnare än kabeln (ca 6 mm)???

/V
 
Det ska alltid vara minst 12 mm flytspackel på golvspån när det är keramik i våtrum, även om det inte är elslinga. Kör med 13 mm förhöjningsring i brunnen, då blir det minst 15 mm över slingorna. Monteringsplattan kan gärna ligga i liv med spånet.
 
Oooops - kanske skulle ha berättat at jag ska ha plastmatta och inte klinkers. Men det gäller kanske samma sak angående flytspacklets tjocklek ändå...

/V
 
Nej, det är inte lika känsligt för böjstyvhetens skull, men täckskiktet över slingorna behöver fortfarande vara tillräckligt. Kolla med spackelleverantören om ingen här kan ge dig bättre svar. Jag är inte så duktig på matta..
 
Fast det kan ju vara smart att förbereda för klinkers. Om 10-15-20 år så kanske mattan ryker & då är det bara att kakla på.. Så blir det lite enklare & billigare vid nästa renovering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.