Ska lägga några kvadrat klickgolv i en källare, vad ska jag lägga under?...funkar byggmax underlagsfoam??...eller är det dåligt ur fukthänseende?.....
\
M
 
Du måste förhindra att markfukten tar sig upp i golvkonstruktionen. Se tidigare trådar om t ex Platon Blå, Tenovent osv.
 
förstod att jag skulle bli tvungan att lägga blå platon, surt bara...för den är inte billig....:(....
/
M
 
Tja, 3000 för 25 kvm är väl inte så farligt, det var det jag betalade inklusive alla konstens tillbehör. (K-rauta i GBG)
 
ByggMax säljer något liknande 40 kvm för 899 kr = 22,5 kr per kvm. . .

Har inte testat det själv men kommer troligen att använda det för ca 70 kvm källargolv.

Kommer troligen att ventilera golvet med Kanalfläkt CK 100 A från Fresh & spirorör. Räknar på att förnya luften i spalten med 30 gg per timme men eftersom spalten endast ca 7 mm hög så behövs det bara en liten fläkt som jag förstår det. . . Jag inspireras av Icopal System Jape i min planering.
/Joachim
 
Jag har använt den svarta "platonmattan", ok den bygger lite mer, men är mkt billigare.
Och den fungerar lika bra!
 
Lånar denna tråd:

Skall själv lägga golv nästa vecka. Har en betongsula i källaren, är inne på typ tenovent eller liknande (Platon kostar för mkt), 7mm bygghöjd. På det 2-3 cm cellplast (isolering), ngn sort underlagsfoam och sen laminat (7-8mm).

Räcker det med 7-8 mm, med tanke på att jag har cellplast så torde det ju stabilisera tenoventen lite? Eller skall jag köra på ett tjockare parkettgolv? Alternativet är att lägga ett spångolv och sen laminat, men då sprang det iväg några tusen till...

När man lägger tenoventen - hur gör man vid väggarna? Tänkte vika upp den längs kanterna och ha ventilerade golvlister - men det blir ju 7 mm in från väggen plus att golvet skall ha 1 cm spelrum dvs. behöver lister som täcker ut 2 cm - vilket jag inte hittat. Kan man lika gärna "täta" mot väggarna så fukten får gå upp och ner, snarare än ventileras ut? Är ett torrt golv, har aldrig varit fuktigt sista 25 åren, men man vet ju aldrig hur framtiden kommer bli...
 
det som byggmax säljer är det den "svarta" platonmattan du menar där?(hur mkt bygger den på höjden?:D Sen i vilken följd ska man lägga allt?...åldersbeständig plast i botten och sen platon matta eller tvärt om?`...
/
M
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.