Det där med din rätt att vistas där beror lite på avtalsformen. Är det en totalentrepenad så har du inte rätt att vistas där. Vid övriga entrepenadformer är jag lite osäker.
 
Uppdatering gällande detta.
Har nu haft första byggmötet och träffat KA.
En trevlig prick var det, och hans firma avser inte att bygga huset utan det är utlagt till en annan entreprenör, vilket känns ganska bra.

Angående om man får vistas på bygget eller ej så sa han att det ok att komma dit när byggarna är där, men i övrigt så är huset låst med deras egna låscylindrar. Mest för att folk skadat sig på byggen samt gjort skador på inredning som man sedan skyller på byggarna. Jag köper även det resonemanget.
 
Kan inte det kännas lite konstigt då? Att inte få kolla på huset ni lägger så mycket pengar på när ni vill - utan att snickarna undrar vilka fel ni letar efter?
 
Mattias_K skrev:
Kan inte det kännas lite konstigt då? Att inte få kolla på huset ni lägger så mycket pengar på när ni vill - utan att snickarna undrar vilka fel ni letar efter?
Huset är ju inte ditt förrän det lämnats över (oftast vid en slutbesiktning)
Inte kräver du av bilfabrikanten att du ska få se dina bildelar innan lackering?
Huset är även försäkringsmässigt och olycksfallsmässigt entreprenörens ansvar.

Dock brukar de aldrig hindra att man får gå runt när det finns arbetare på plats.
 
Okej, jag ger mej! :-D
 
Håller med båda parter, men att säga att huset inte är ditt förrän vid slutbesiktning tycker jag är fel. Man har trots allt redan betalt för det......med andra ord är det MITT!! Sen har jag full förståelse för att snickarna inte vill att man ränner runt och riskerar att ställa till något, skada sig eller liknande.....
 
En fråga ang kvalitetsansvarig när jag ändå är igång.......
Borde den kvalitetsansvariga vara på plats när huset blir rest?
Vi fick vårat hus levererat i onsdags och jag har inte sett skymten av våran KA.......
 
Nicki skrev:
En fråga ang kvalitetsansvarig när jag ändå är igång.......
Borde den kvalitetsansvariga vara på plats när huset blir rest?
Vi fick vårat hus levererat i onsdags och jag har inte sett skymten av våran KA.......
Inte nödvändigtvis. Men strax därefter tycker man, för att kotrollera grundsättning, stommontering kanske ?
Beror väl lite på vad som ingår i kontrollplanen också ?

/K
 
Vissa KA är väldigt "lata" och gör inte mera än precis vad de måste.
Och vad de måste är bara att se till att entreprenörenas egenkontroller vad gäller de delar som medtagits i kontrollplanen samt de sakkunnigintyg som också finns med i kontrollplanen samlas in och lämnas till byggnadsnämnden, eller motsvarande, så att denna kan utfärda ett slutbevis. KA kan således komma väldigt lindrigt undan.
 
Nicki skrev:
Borde den kvalitetsansvariga vara på plats när huset blir rest?
Vi fick vårat hus levererat i onsdags och jag har inte sett skymten av våran KA.......
En seriös KA kommer ut någon gång under dagen vid stomresningen. Om man har förhinder tittar man ut så fort som möjligt därefter.
Dock finns det många KA därute som inte är så intresserade av att göra ett bra jobb, utan ser det som en enkel sidoinkomst. Sådana brukar dock aldrig tveka att ta lika mycket betalt som de seriösa.

Därför är det viktigt att man reder ut detta innan man skriver avtal med KA.
 
carlssoni skrev:
Vissa KA är väldigt "lata" och gör inte mera än precis vad de måste.
Och vad de måste är bara att se till att entreprenörenas egenkontroller vad gäller de delar som medtagits i kontrollplanen samt de sakkunnigintyg som också finns med i kontrollplanen samlas in och lämnas till byggnadsnämnden, eller motsvarande, så att denna kan utfärda ett slutbevis. KA kan således komma väldigt lindrigt undan.

Vi bygger i egen regi, och jag undrar hur slutbeviset utfärdas och av vem? Hur nycket av huset skall vara klart? Måste det vara målat och tapetserat tex? Lister på väggarna? Dörrfoder? Utearmatur?

Skall Ka utfärda ett bevis eller skall byggnadsnämnden åka ut till bygget och kontrollera?
 
Vid byggsamrådet med kommunen upprättas en kontrollplan som upptar de viktigaste delarna i byggnationen. Sådana detaljer som entreprenörerna skall kolla att de är rätt utförda genom egenkontroll som de oftast verifierar genom påskrift på planen. Den kvalitetsansvarige skall sedan vidarebefordra denna verifierade egenkontroll samt sakkunnigintyg ( t.ex. från sotaren om det finns skorsten som provats) och oftast provtryckningsprotokoll vad gäller husets lufttäthet liksom vatten/värmesystemets täthet m.m. till byggnadsnämnden som därefter, med dessa uppgifter som underlag, utfärdar ett s.k. slutbevis som tillställes byggherren (den som äger huset).
Den KA som gör sitt arbete noggrannt har förhoppningsvis även kollat dessa och andra saker vid några tillfällen under byggnadstiden eftersom han ju i princip övertagit byggherrens ansvar.

Detaljer såsom målning, listning och dylikt behöver nödvändigtvis inte vara klara.

Tjänstemän på byggnadsnämnden gör ingen egen kontroll på plats. Ansvaret gentemot byggnadsnämnden för att huset byggs på rätt sätt i förhållande till lagar och bestämmelser ligger på byggherren som således, om han själv inte har erforderlig kompetens och godkänns av byggnadsnämnden, skall anlita en av kommunen godkänd KA att utföra detta.

Kontakta byggnadsnämnden och fråga vad just de kräver.
 
Jo jag har en KA.
Om min KA skickar in nödvändiga papper tex den 15 december, vilket datum gäller då som godkänd datum för bygget. Är det då byggnadsnämdnes handläggare råkar få tid att titta på ärendet eller är det något datum på något formulär?
Om jag absolut vill ha godkänt och slutbesiktigat före årskiftet, när skall jag (KA´n) då börja agera senast?
 
Slutbesiktningen reglerar förhållandet mellan beställaren och dennes entreprenörer och har inget direkt med kommunens utfärdande av slutbeviset att göra.
När en godkänd slutbesiktning företagits är entreprenadtiden avslutad och huset överlämnas till beställaren. Då börjar entreprenörens garantitid att löpa och beställaren måste se till att han försäkrar huset.

Om samtliga kontrollpunkter i kontrollplanen finns med i entreprenörernas åtaganden kan KA omedelbart därefter sända in handlingarna till kommunen och begära att slutbevis utfärdas. Hur lång tid detta tar är beroende av kommunens handläggningstid. Kolla med kommunen.
 
Men fastighetstaxering respektive fastighetsskatt. Skattemyndigheten måste ju få input att huset är färdigt. Hur får dom det? Och hur påverkar ett eventuellt färdigställande ev. fastighetsskatt?

Vid nybyggnation: är nybyggda hus befriade från fastighetsskatt i 5 år? Gäller detta även hus som ej färdigställts vid årskiftet? (Dvs under byggnation) Om inte så kanske det är mycket ogynnsamt att huset "nästan" är färdigställt vid årsskiftet.

Det är skillnad på 0 kronor i fastighetsskatt och tex 50.000kr byggåret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.