Düsseldorff
E Emanuel01 skrev:
Luftfuktigheten blir ju lägre på vintern! Han lär ju inte ha en egen klimatzon om de inte är problem! Bor mitt sverige och kör utan avfuktare på vintern då den inte fångar någon mängd på vintern.
Nja. Den relativa luftfuktigheten blir lägre när temperaturen sjunker om ingen ytterligare fukt tillförs. Jag vet inte riktigt vad det är är vi diskuterar dock. Är det din såriga näsa som besvärar dig?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nja. Den relativa luftfuktigheten blir lägre när temperaturen sjunker om ingen ytterligare fukt tillförs. Jag vet inte riktigt vad det är är vi diskuterar dock. Är det din såriga näsa som besvärar dig?
Du kan börja med att tolka mollierdiagram fuktig
luft.
 
Düsseldorff
E Emanuel01 skrev:
Du kan börja med att tolka mollierdiagram fuktig
luft.
Jag är väl bekant med hur luftfuktighet fungerar, beräknas och hanteras. Sluta prata i hummande gubbgåtor, fram med skiten! Du tycker ju uppenbarligen att jag har fel. Vänligen beskriv så att vi alla här på forumet får lära oss.
 
  • Gilla
Hasse Nordlander1
  • Laddar…
Byter befuktare hela vintern åt landstinget. Så du kan sluta snacka. Om du visste hur många åncylindrar jag byter. Har ifrågasatt detta då de flesta andra frångått detta i serverrum men gav inge effekt.
 
De vill ha 45% för att undvika statisk elektricitet.
 
Man behöver över 40% om man är normal men det ligger ofta under på vintern ända ned till 15%
 
På vintern är fukt sällan ett problem. Men nu ä det ju en tämligen fuktig period. Speciellt i utrymmen som inte värms över 10 grader.
Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot dem som påpekar det. En kondensavfuktare är nog mindre känslig för skitig luft. De funkar väl något så när ner till 10grader.
En lösning skulle ju kunna vara att stänga av när man arbetar och ett par timmar därefter.
 
  • Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Den jag har nu heter Bionaire BDH002X, men den modellen verkar ha utgått för jag hittar den inte till försäljning när jag söker nu. Det var mest en slump att det blev just den, CDON hade den för nedsatt pris just då (november -18). Har alltså gått i fyra år snart, men jag kör den inte kontinuerligt utan normalt bara 4 timmar efter dusch (har duschen i källaren, lite småmysigt när det är under 10 grader där). Tömmer nog 3-litersbehållaren ca en gång i veckan.
Kikade upp min mitsubitshi avfuktare och den har slutat säljas den med, hittade däremot en som heter meaco dd80l och det är en välkänd sorptions avfuktare i bland annat england som vinner test år efter år. Kostar ca 5 tusen men det kan det vara värt om den är så bra som det sägs, finns även en junior modell som är intressant för någon tusenlapp mindre.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du verkligen behöver avfuktare så har woods några hardcore-modeller. De är ganska tunga men går på hjul så de är lättflyttade. De är dessutom stackable om du behöver fler. Du kan bygga torn.

Edit: [länk]
Ska kika på dessa men jag misstänker att dom är dyra och för riktigt stora industrier.
E Emanuel01 skrev:
Byter befuktare hela vintern åt landstinget. Så du kan sluta snacka. Om du visste hur många åncylindrar jag byter. Har ifrågasatt detta då de flesta andra frångått detta i serverrum men gav inge effekt.
Ånghalten i vinterluft är låg eftersom kall luft inte klarar av att bära mycket fukt, därför får kall luft oftast istället mättad luft = högt RH. Tänk dig 2 olika glas, ett är litet som ett shot glas och det andra som en stor ölsejdel. Häll i 1 cl vatten i båda. båda har samma mängd vatten men de har PGA sin storlek olika % mängd vatten i sig. det stora glaset är varm luft och shot glaset är kall luft :)
Jag vill inte värma garaget så därför kommer jag få hög relativ fuktighet där. tänkt hålla det över nollan och inte mycket mer.
 
När du startade tråden i går så skrev du ”Jag har ett meck garage som jag tänkt hålla runt 10 grader i vinter PGA el priserna” 10grader räcker långt för att hålla nere fuktigheten på vintern och är tillräckligt varmt för att det ska gå att använda kondensavfuktare. Om du inte ska värma alls om det inte är under nollan blir det ju ett annat läge.
 
A aka_the_barf skrev:
Kikade upp min mitsubitshi avfuktare och den har slutat säljas den med, hittade däremot en som heter meaco dd80l och det är en välkänd sorptions avfuktare i bland annat england som vinner test år efter år. Kostar ca 5 tusen men det kan det vara värt om den är så bra som det sägs, finns även en junior modell som är intressant för någon tusenlapp mindre.


Ska kika på dessa men jag misstänker att dom är dyra och för riktigt stora industrier.

Ånghalten i vinterluft är låg eftersom kall luft inte klarar av att bära mycket fukt, därför får kall luft oftast istället mättad luft = högt RH. Tänk dig 2 olika glas, ett är litet som ett shot glas och det andra som en stor ölsejdel. Häll i 1 cl vatten i båda. båda har samma mängd vatten men de har PGA sin storlek olika % mängd vatten i sig. det stora glaset är varm luft och shot glaset är kall luft :)
Jag vill inte värma garaget så därför kommer jag få hög relativ fuktighet där. tänkt hålla det över nollan och inte mycket mer.
Har koll på de hade en kylanläggning med 600kw kyleffekt med 90%luftfuktighet i somras. Var som ett vattenutkast!
 
Magnus E K
Om min avfuktare egentligen gör någon nytta i min källare vet jag egentligen inte, men känns bra att ta bort lite fukt ur luften när extra tillförs med duschar. Har inte haft några problem med rost eller mögel på grejor som legat i källaren från nån halvmeter upp och högre, däremot sånt som stått på golvet eller nära nederkanten av ytterväggarna (bl a gillade inte Ikea-möbler av spånskiva alls detta...). Hm, undrar hur rostig frysboxen är undertill, inte kollat...
 
D Daniel 109 skrev:
När du startade tråden i går så skrev du ”Jag har ett meck garage som jag tänkt hålla runt 10 grader i vinter PGA el priserna” 10grader räcker långt för att hålla nere fuktigheten på vintern och är tillräckligt varmt för att det ska gå att använda kondensavfuktare. Om du inte ska värma alls om det inte är under nollan blir det ju ett annat läge.
Det går men är ineffektivt. Avfuktat med den där lilla i ca 2 dygn och har endast lyckats gå från 62% till 57% med en temp på runt 13 grader och enbart ett par centiliter vatten. Har nu stängt av den eftersom den är så ineffektiv. Värt att notera är att jag innan jag startade den plockade ned den i delar och rengjorde den grundligt för maximal effekt. Testat den lite snabbt inomhus där det är ca 20 grader och då droppar vattnet snabbt.
Min soprtions avfuktare fixade den bedriften på någon timme om ens det...innan den dog. Planerna är 10 grader men troligen under det.
E Emanuel01 skrev:
Har koll på de hade en kylanläggning med 600kw kyleffekt med 90%luftfuktighet i somras. Var som ett vattenutkast!
Är själv i ventilations branschen och det är alltid lika kul när daggpunktsregleringen felar och kunder ringer och säger att det "regnar från taket". Kylbafflarna som kyler luften och i väldigt höga temperaturer är kondens avfuktare helt oslagbara i effektivitet. :). har även fått vada i kondens vatten när avloppen satts igen under gigantiska kyl maskiner.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om min avfuktare egentligen gör någon nytta i min källare vet jag egentligen inte, men känns bra att ta bort lite fukt ur luften när extra tillförs med duschar. Har inte haft några problem med rost eller mögel på grejor som legat i källaren från nån halvmeter upp och högre, däremot sånt som stått på golvet eller nära nederkanten av ytterväggarna (bl a gillade inte Ikea-möbler av spånskiva alls detta...). Hm, undrar hur rostig frysboxen är undertill, inte kollat...
Den gör nog nytta speciellt om du duschat varmt. Misstänker att du har en äldre betongplatta och/eller inte fixat bra dränering av husgrunden som är undermark.
kanske ska du köpa lite fukt mätare så vet du hur det ser ut i din källare?
 
Magnus E K
A aka_the_barf skrev:
Den gör nog nytta speciellt om du duschat varmt. Misstänker att du har en äldre betongplatta och/eller inte fixat bra dränering av husgrunden som är undermark.
kanske ska du köpa lite fukt mätare så vet du hur det ser ut i din källare?
Duschar varmt men kort (ca 5 min, blir ingen imma på spegeln). Mm, skulle antagligen behöva omdräneras. Förra ägaren sa att han gjort det för ca 10 år sedan men misstänker fuskjobb. Får bli ett senare projekt, massa grejor i vägen också (carport, altan).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Duschar varmt men kort (ca 5 min, blir ingen imma på spegeln). Mm, skulle antagligen behöva omdräneras. Förra ägaren sa att han gjort det för ca 10 år sedan men misstänker fuskjobb. Får bli ett senare projekt, massa grejor i vägen också (carport, altan).
Mitt hus är gammalt(1947). Dock dränerat och ett bra jobb. Dock är bottenplattan tunn som på många äldre hus och där kommer fukt in. Även dusch och tvättstuga bidrar. Avfuktaren håller koll på det. På sommaren avfuktar den ett par liter om dagen och på vintern är det snustorrt. Ibland under 10% RH. Riktigt kall luft på vintern bär på löjligt lite fukt.
 
Hejsan. Vad blev det för avfuktare? Jag tänkte köpa en sådan där wdd80 till garaget men blev nyfiken på vad du landade på. Har också kallgarage och förråd. Funderar på den där Woods SW22FW då den har 6 års garanti och luftfilter, men verkar vara kompressor avfuktare men sägs som till kalla utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.