Jag har två bilar med motorvärmare och kupévärmare. Men det rekommenderas på vintern köra motorvärmare någon timme. Men kupévärmaren värmer bilen snabbare och slösar el. Hur löser man det?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jag har två bilar med motorvärmare och kupévärmare. Men det rekommenderas på vintern köra motorvärmare någon timme. Men kupévärmaren värmer bilen snabbare och slösar el. Hur löser man det?
Dra ut sladden till kupevärmaren?
 
  • Haha
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Men vill ha varm bil
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Men vill ha varm bil
Det funkar tyvärr inte med klassikern att äta kakan och ha den kvar....

Vill du enbart köra kupévärmaren? Hitta dopp-värmaren på motorn och ryck loss kabeln där..
Men det är rent hål i huvudet, du kommer ju för sig sätta dig i en varm bil, men den kyls ner blixtsnabbt när du väl rullar iväg med iskall motor...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jag har två bilar med motorvärmare och kupévärmare. Men det rekommenderas på vintern köra motorvärmare någon timme. Men kupévärmaren värmer bilen snabbare och slösar el. Hur löser man det?
Det finns kupevärmare med lägre effekt.
 
Fairlane
Om jag förstår dig rätt vill du att motorvärmaren hoppar igång en timme före avfärd, medan kupévärmaren startar 15 minuter före avfärd (eller valfria siffror)? Det skulle väl vara om man kan ha någon form av timer i bilen som startar en nedräkning när den får ström. Hur man löser det praktiskt har jag dock inget bra förslag på.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Hur länge man kör motorvärmaren beror ju på hur kallt det är...

Men ett alternativ är väl att köpa kupévärmare med flera effektlägen och köra på det lägre...

Edit: att slippa kallstarter sliter ju mindre på motorn också, och drar mindre bensin/diesel också...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Joakim Elfving Joakim Elfving skrev:
Jag har två bilar med motorvärmare och kupévärmare. Men det rekommenderas på vintern köra motorvärmare någon timme. Men kupévärmaren värmer bilen snabbare och slösar el. Hur löser man det?
Jag känner igen problemet. När jag skall åka tidigt på morgonen, styr jag själva motorvärmaren med timer, men kupévärmaren är avstängd. När jag går upp på morgonen, går jag först till bilen och startar kupévärmaren med strömbrytaren. Sen ägnar jag en knapp halvtimme åt frukost och lite pyssel innan jag kör iväg.
Till saken hör att jag mycket nära mellan köket i bilen: det underlättar.
Den här rutinen kändes motig i början, men nu har den blivit en vana, så det går bra.
 
Redigerat:
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Om bilen står relativt nära går det inte att använda en fjärrströmbrytare till kupevärmaren? Antingen en med fjärr eller en som går via wifi.
 
Har också funderat i dessa banor.. förra vintern köpte jag en enkel ip-klassad fjärrströmbrytare från Kjell som kopplas till Wi-Fi. Till denna vinter funderar jag på att köpa en likadan till och placera inne i bilen till kupévärmaren. Vi får se om det funkar :).
Förra vintern var jag mycket nöjd, kunde ställa timer i appen till brytaren baserad på väderprognosens temperatur, så att den startade olika tider på morgonen beroende på utetemperaturen.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
dof dof skrev:
Om bilen står relativt nära går det inte att använda en fjärrströmbrytare till kupevärmaren? Antingen en med fjärr eller en som går via wifi.
Oj oj! Fjärrströmbrytare! Vilken kul idé! Tack för tipset.
Men nej, jag har friska ben och är klar i knoppen. Här är det jag som är fjärrströmbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.