Vad ska det vara för längd på väggreglarna i en yttervägg med 2,5m i takhöjd? syllen är 50mm och sen ska det väl vara hammarband på reglarna oxå 50mm. ska man kapa regellängder på 2,4m då? golvet blir direkt på plattan
 
Ska du inte glesa ner taket med 28x70 och sedan kanske räkna med takets tjocklek också? Om du vill ha precis 250 i takhöjd borde det bli 2500-90 mm för reglarna, och sedan lägga på 28 mm plus golvets och takets tjocklek.
 
Är syllen och hammarbandet verkligen 50mm? Dvs är de ohyvlade? Standardtjockleken är annars 45mm.
 
Ja det är 50mm. sågat själv och ohyvlat
 
Ah. Jag räknade med 90 mm där, men då blir det ju 100 annars.
 
Mikael_L
Vad är det viktiga måttet och varför...

Om exakt 2.50 eftersträvas mellan färdigt golv och tak så måste det bli som jon beskriver, såvitt jag kan se. (fast räknat med 100mm istället för 90)

Vill du ha väggips som är 250 och slippa kapa i dom blir det en annan femma.
Först måste du bestämma dig för om du ska bygga väggar eller tak+golv klart först.
Om du gör väggar klart först så ska väl reglarna bli 2,41 så det blir ca en cm marginal kvar.
Om du gör golv/tak först så ska väl reglarna bli 2,51 - 0,10 + golvtjocklek + taktjocklek + gles.
Hoppas jag inte tråcklade bort vare sig dig eller mig själv nu... ;) Men du hajar nog vad jag är ute efter iaf.

Men detta resonemang utgår alltså ifrån tanken att inte behöva kapa gipsskivor, detta blir alltså inte exakt 2,50 i slutlig takhöjd men istället en anings mindre arbete när väggskivorna ska upp.
 
Snailman
Är inte helt hundra på att detta resonemang håller, man vill väl ha en regel att skruva gipsen i upptill och nertill, så detta bör man väl tänka på, sen får man väl tänka på att man har utegipsskivorna att tänka på oxå...
 
Om du behöver flytspackla grunden bör du ta hänsyn till det (samt golvmaterial som någon redan nämnt).

Om du varit riktigt noga med grunden duger det att förkapa alla i sammalängd. Vår platta skiljde endast 3 mm över hela grunden. Om du har större måttvariationer bör du anpassa reglarna till det. Ett tips är att mät ut exakt var du ska ha syllen, Lägg ut den och rita sedan ut var reglar och fönster ska vara. Ta sedan instrumentet och mät ut exakt ur lång varje regel ska vara. kapa till och spika ihop väggen liggandes. Sedan är det bara resa upp och njuta när vattenpasset ligger helt perfekt på hammarbandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.