Vi har fått en offert på en utbyggnad (sovrum och allrum) i 1 1/2 plan som landade på 750 000 kr. Då ingår inte:

- el
-måleri
-invändiga snickerier såsom golv, list, dörrar

Man har räknat på 25+15 m2.

Jag får detta till 18750 kr /m2 vilket jag anser är lite i överkant då vi ska göra mycket själv eller med egna kontakter. Men det jag är nyfiken på är hur man tänker när det är utbyggnader i flera plan? Kan man säga 40 m2 eller ska man dra till med någon konstant för att minska priset något, då det borde bli lite billigare då det är mindre material och grund per m2?

Finns det fler standardkonstanter man kan använda för överslagsberäkningar av standardiserade utbyggnader, tänker på om det är ett kök med, badrum, el osv? Eller hur gör byggaren för att uppskatta pris, utan att det tar för lång tid, då kunden kanske drar sig ur eller väljer någon annan? Är det hyfsat nya hus borde man kunna använda sig av "typkonstruktioner" för att slippa sitta och räkna på allt för detaljerad nivå?

/S
 
Vet inte hur de räknat, men tycker det verkar lite dyrt. Har du tagit in flera offerter?
 
Du kanske redan är igång och bygger, men det du ska göra är väldigt likt det vi precis nu gör, så du kanske har nytta av min input.

Vi förlänger befintligt hus i 1.5 plan. Det är platta på mark, 25+15 kvm, vardagsrum nere och sovrum uppe.

Ingen el, och invändigt har snickare isolerat och satt ångspärr, samt installationsreglar utom på gamla ytterväggen. De har även monterat golvspånskivan på övervåningen och tagit upp hålen till gamla huset men inte satt dörrar.

De har bytt tak på hela huset samtidigt.
Markarbetena gjorde jag själv, men jag fick ta hit en firma som hydraulspräckte bort berg vilket kostade ca 30k.

Golvvärmen kostar 20k i delar, jag har en god vän som installerar det åt mig.

Jag har underlättat för snickarna så gott jag kunnat, ordnat allt material så de har inte behövt hämta något, lyft fram och upp material med lastmaskinen så de sluppit en del arbete.

Jag har inte fått alla fakturor ännu men ca 500000kr landar det på, plus elektriker och mtrl till det vi ska göra själva. Inkl takbytet då. Det kostar säkert 50k till i material innan vi är klara.

750000 om de ska fixa det mesta utom lister, målning och el är nog inte helt fel ändå...
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vet inte hur de räknat, men tycker det verkar lite dyrt. Har du tagit in flera offerter?
No can do.

Det tog över ett år innan detta företag hörde av sig. Alla andra firmor i närheten har inte tid, eller anses sig vara för små för detta projekt. Har valt bort skummisfirmor och gått på ett tiotal etablerade. Därför har jag inte lyxen i att välja och vraka bland byggfirmor. och offerter

/S
 
D Danieln84 skrev:
Du kanske redan är igång och bygger, men det du ska göra är väldigt likt det vi precis nu gör, så du kanske har nytta av min input.

Vi förlänger befintligt hus i 1.5 plan. Det är platta på mark, 25+15 kvm, vardagsrum nere och sovrum uppe.

Ingen el, och invändigt har snickare isolerat och satt ångspärr, samt installationsreglar utom på gamla ytterväggen. De har även monterat golvspånskivan på övervåningen och tagit upp hålen till gamla huset men inte satt dörrar.

De har bytt tak på hela huset samtidigt.
Markarbetena gjorde jag själv, men jag fick ta hit en firma som hydraulspräckte bort berg vilket kostade ca 30k.

Golvvärmen kostar 20k i delar, jag har en god vän som installerar det åt mig.

Jag har underlättat för snickarna så gott jag kunnat, ordnat allt material så de har inte behövt hämta något, lyft fram och upp material med lastmaskinen så de sluppit en del arbete.

Jag har inte fått alla fakturor ännu men ca 500000kr landar det på, plus elektriker och mtrl till det vi ska göra själva. Inkl takbytet då. Det kostar säkert 50k till i material innan vi är klara.

750000 om de ska fixa det mesta utom lister, målning och el är nog inte helt fel ändå...
Tack för svar.

Nej det har inte satt igång än, nu hörde en annan firma av sig som har monterat en hel del hus av samma modell, och de verkade mindre krångliga en den andra firman. Har inte fått någon offert än, det var 2 veckor sen de var och tittade. Fick ett bra intryck, och de har byggt flera större byggnader i närheten. De verkade mer lyhörda för min önskan om en "enkel, okomplicerad byggnation". Firm1 nr 1 envisas med att gjuta platta och lägga in vattengolvvärme trots att resten av huset är krypgrund och radiatorer, det är för mig en fördyrande åtgärd, vilket firma #2 tyckte också. De bygger krypgrund utan problem, och drar in rör för tre radiatorer. Hoppas vi landar runt 600000 innan rot.

/S
 
Hur gick det för dig med utbyggnaden, vad landade det på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.