Hej på er!
Har en liten fundering...
Jag ska lägga klinkers i hallen på mitt bygge o har reglat cc30 o kör med vattenburen värme i plåtar under spånskivegolv!
Behöver jag lägga golvgips ovanpå detta eller kan jag lägga klinkers rakt på detta?
Det borde väl inte svikta nåt när det är reglat så tätt?
Mvh Agne
 
Gipsa. Du måste ha dött material under klinkern för att den inte skall spricka pga rörelser i spånskivan.
 
Okej.. men måste det vara golvgips eller räcker det med den tunnare reparationsgipset?
Vill helst ha ner höjden på det hela gentemot det vanliga golvet!
 
Enligt platsättarnas branschstandard ska man för plattsättning på träbjälklag ha en styvhet motsvarande bjälklag cc 30 + 22 mm spån + 13 mm limmad golvgips.

Renoveringsgips skulle ge ett mycket mindre bidrag till styvheten än golvgips, dels för att det är tunnare, dels för att golvgips i sig är av en hårdare kvalitet än vanlig gipsskiva.

Sen kan du i o f s säkert hitta folk som har byggt klenare och klarat sig...
 
Jag skall bygga badrum på övervåning. Har lagt "grön" golvspånskiva där och undrar om jag skall lägga gips på golvet också? Varför golvgips över huvud taget? Har det med klinkersläggning att göra?

Vi skall ingen dusch ha utan bara toa och tvättställ (ingen golvbrunn), våtrumsmatta på golv, och vanlig tapet på väggarna.
 
Ja, klinkern kräver ett underlag som inte rör sig. Jag hade nog lagt golvgips ändå i ditt fall eftersom det kan komma en dag då du vill lägga klinker där och det är rätt trevligt då att ha det mesta förberett.
Merkostnaden är minimal.

/Kent
 
Jag tycker absolut att man flytspacklar minst 12 mm istället. Det blir inte dyrare, man får till fallet på en gång och man får tillräcklig böjstyvhet för framtida plattsättning om man får för sig att riva bort mattan. Det finns ingen anledning att gipsa golvet i ett badrum. Och det blir ju en hyfsad merkostnad med tanke på hur dyrt limmet är och att man ändå behöver spackla fall ovanpå gipset sedan.
 
jon_h skrev:
Jag tycker absolut att man flytspacklar minst 12 mm istället.
Hej! Exakt mina funderingar också och det stämmer säkerligen som du skriver för klinkers skull mm.

MEN

Om man tar hänsyn till bättre ljudisolering mot undervåningen när man sjunger i duschen, är inte gips att föredra också?

Generellt när det skrivs om ljudisolering i väggar så föredrar man två lager isf en, samma borde gälla i golv mot undervåning - ett lager borde vara bättre än ingen? Dock kan man undra ifall det är märkbar skillnad??
 
Ja ljudisolering är viktigt. Kanske befogat enbart av detta skälet..

Men om jag gipsar golvet, limmar och står i efter alla konstens regler... är då golvet klart för mattläggning? kanske tom. för klinkersläggning? Eller skall man lägga en masoniteskiva eller dyligt ovanpå det hela?
 
Det får andra kunnigare svara på, men vad jag har läst tidigare så skall man flytspackla oavsett gips eller inte, därför skall tydligen gips vara "bortkastad" ur den synpunkten.

Dock har det alldrig nämnts i samband med ljudisolering - ifall det är befogad just för den sakens skull.
 
Hmm, en sak slog mig precis tidigare var rekommendationen golvgips eller flyspackel men idag är det väl enbart cementbundna skivor som är godkända i våtutrymmen?
Regelverket ändrades den 1/7 i år.

/Kent
 
Golvgipsen får användas i ett år till, till den 1/7 2008. Men enbart flytspackel på golvspån är en utmärkt konstruktion, och oavsett om man väljer att lägga fibercementskiva behöver man flytspackla ovanpå den, tätskikt för keramik får inte läggas direkt på skivmaterial. Och fall måste man ju också ha.

Rapid: Men lägger absolut inte någon masonit, man flytspacklar på underlaget för att få fall.
 
jon_h skrev:
Jag tycker absolut att man flytspacklar minst 12 mm istället. Det blir inte dyrare, man får till fallet på en gång och man får tillräcklig böjstyvhet för framtida plattsättning om man får för sig att riva bort mattan. Det finns ingen anledning att gipsa golvet i ett badrum. Och det blir ju en hyfsad merkostnad med tanke på hur dyrt limmet är och att man ändå behöver spackla fall ovanpå gipset sedan.
Har du inte gips under flytspacklet så spricker det istället. Det MÅSTE vara gips i samband med kakel eller gjutna ytor som är i kontakt med trä. Det kommer annars att spricka på sikt. Gipset fungerar som en "flytande" yta som "suger upp" träets rörelser.

Det finns en anledning till branschstandarder.

/MrE

*edit* stavfel
 
MrElliott, du vet faktiskt inte vad du pratar om i det här fallet. Läs branschreglerna innan du hänvisar till dem, och kanske särskilt tillägg 10/2005. Flytspackel på trä eller spån är en utmärkt konstruktion som accepteras av alla leverantörer och av byggkeramikrådet. Det är fullständigt riskfritt.

Vill du lära dig grunderna i våtrumsbygge så kan jag även rekommendera att du läser igenom den här tråden.

För övrigt är gips förbjudet i våtrum enligt de nya branschreglerna, men förbudet börjar inte gälla förrän 1/7 2008.
 
Ok. Slarv av mig som utgår från mitt ouppvärmda timmerhus där flytspacklet sprack utan gips.

Ang gips så finns det väl varianter som är godkända? Eller minns jag fel?

/MrE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.