Det finns kanske en enklare lösning.

Här på dorumet (någon gång i höstas) så var dte någon som hade blivit tipsad av sin sotare att sätta ett brandspjäll på kanalen innan det gick upp i taket.

Ett brandspjäll är så konstruerat att det slår igen om det blir för varmt i kanalen. Det finns tydligen någon variant med något som sväller och proppar igen kanalen om det blir varmt. Hör med sotaren.

har man ett brndspjäll så behöver man tydligen inte bry sig om brandisoleringen.
 
Blir en rätt dyr lösning med brandspjäll.
Och inte helt rätt att det blir godkännt ändå, normen säger att imkanal SKALL vara utförd lägst E15 i HELA in längd.

Och bandspjäll blir igengtligen bara godkännda när dom monteras mot en brandavskiljande vägg, alltså lite svårt om man ha paneltak.
 
Vi ska göra samma jobb dvs koppla ihop ny fläkt med gammal kanal, men jag har en ny fråga. Vår gamla kanal är fyrkantig och den nya rund (125mm tror jag). Någon som kan tipsa om praktisk övergång?
 
FrittDrag skrev:
[quote author=MathiasS link=1138306541/0#4 date=1138434707]Men visst får jag väl använda en sådan slang mellan fläktmotorn på vinden och takhuven? Slangen går då varken genom tak eller vindsbjälklag.
Hur har du löst brandisoleringen av slangen ?

Jesca_j skrev:
Är detta godkänd montering eller ej?  :-? :-/
Jag ser inget fel i din lösning och dom flesta gör den lösningen när dom inte får plats med spriro/böjar etc.
Det som är ett litet problem är att man inte helt uppfyller "typgodkännt montage" av brandisoleringen.
Det som det faller lite på är att kanalen skall klara av brandklassen även den. Den får alltså inte "ramla ihopa" om det börjar brinna, då detta kan resultera i att isoleringen också ramlar bort.
Även därför som brandisolering skall "krampas" ihopa och inte bara snos lite spoltråd runt.

Men hos många ser man enkla "snickar-/hemmapulare montage" och tror inte dom utgör någon större fara vid brand eller dylikt ändå.

Men om nu rätt skall vara rätt  :)[/quote]

Hur gör man när man "krampar" fast isoleringen då?
Kan inte hitta information om detta...
tack!
 
Om man skall ha en flexibel slang som ansluter den sista biten upp mot ventilatonshuven så verkar det vara omöjligt att få ett svar.

Är Drasuten godkänd eller?
ttp://www.soliduct.com/redirect.php?action=url&goto=soliduct.com%2Fdownload%2FFSD.pdf

Består av aluminium och har järnmuffar i ändarna. (klarar 200 grader)
(observera att brandmatta "naturligtvis" kommer att dras utanpå slangen som vanligt)
 
Gör som jag gjorde: ring till sotaren för att få ett säkert svar.
 
Jesca_j skrev:
Gör som jag gjorde: ring till sotaren för att få ett säkert svar.
Vad svarade sotaren? Vilken flexslang är godkänd?
 
Jag ringde till honom angående om isoleringen var tvungen gå genom innertaket eller ej.
Slangen jag använde var en svårböjd variant som följde med takhuven från Steinwalls.
 
Var flexslangen i aluminium?

Nåväl, jag struntar i detta nu och satsar på riktiga stålböjar och hederligt spirorör. Verkar omöjligt att få ett svar på vad som är godkänt i imkanalen. Underligt eftersom det dagligen byggs hus i sverige med ungefär samma förutsättningar.
 
Jag tror den var i aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.